Waterschap Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden


Resultaat klanttevredenheidsonderzoek De Stichtse Rijnlanden redelijk goed

20 april 2007 - Eind 2006 heeft Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden een klanttevredenheidsonderzoek gedaan. Uit dit onderzoek, verricht door TNS-NIPO, komt naar voren dat het waterschap redelijk tot goed bekend is onder de inwoners. Men ziet het waterschap als belangrijk en deskundig, maar vindt het ook een tikje bureaucratisch en ouderwets. Ook leeft nog steeds het misverstand dat het waterschap voor drinkwater zorgt.
Het waterschap gebruikt de resultaten om de dienstverlening en de communicatie te verbeteren.

Het klanttevredenheidsonderzoek is in december 2006 uitgevoerd. Er zijn voor het onderzoek 550 burgers en 200 agrariërs ondervraagd. Ook een aantal belangenorganisaties is voor het onderzoek benaderd, maar dit aantal was te klein om mee te nemen in de resultaten van het onderzoek.

Inwoners

Onder de inwoners in het werkgebied van het waterschap is de naamsbekendheid redelijk goed. 5% zegt het waterschap heel goed te kennen, 41 % geeft aan het waterschap redelijk goed te kennen. 4 % heeft nog nooit van De Stichtse Rijnlanden gehoord. De meeste mensen kennen het waterschap via de (bijsluiter bij) de belastingaanslag. Op de tweede en derde plaats staan folders en krantenartikelen. Men is over het algemeen redelijk tevreden over de communicatiemiddelen van het waterschap. De meerderheid van de respondenten die contact met het waterschap heeft gehad is tevreden over het verloop hiervan (76%). Het imago van De Stichtse Rijnlanden is goed. Het waterschap wordt als deskundig, belangrijk, professioneel en natuur- en milieuvriendelijk. Het scoort matig op de punten modern/ouderwets en bureaucratisch.

Agrariërs

Agrariërs zijn goed bekend met het waterschap. Het imago van het waterschap is bij deze groep iets minder goed, maar nog steeds meestal positief. De meningen over de contacten met het waterschap zijn zeer divers. Er zijn positieve ervaringen maar ook negatieve. Bij negatieve ervaringen gaat het meestal om traagheid of omslachtigheid van procedures, of over het niet nakomen van afspraken. Over de voorlichtingsavonden die het waterschap organiseert, bijvoorbeeld rond watergebiedplannen, zijn veel agrariërs tevreden.

Herhaling

Het waterschap is niet ontevreden met de uitkomsten van het onderzoek, maar neem zich ook de verbeterpunten ter harte. Over twee jaar wordt het onderzoek herhaald en het waterschap hoopt dan een (nog) beter resultaat te krijgen.