Gemeente Alkmaar


---

Alkmaar, 20 april 2007

Fundering viaduct N242 goedgekeurd, bouw gestart

De gemeente Alkmaar heeft deze week constructietekeningen voor de fundering van het viaduct over de N242 bij de Kraspolderbrug goedgekeurd. Daarmee geeft het College van B&W groen licht om te starten met de bouw. Voor de pijlers (ook wel springwerken genoemd) en het wegdek kan het college nog steeds geen goedkeuring geven, maar de aannemer heeft al wel flinke vorderingen gemaakt bij het aanpassen van het ontwerp.

Gezien deze vorderingen kan het college nu gelukkig een eerder ingenomen standpunt herzien. Dit luidde dat het college het totale ontwerp moet hebben goedgekeurd, voordat met de bouw kon worden gestart. De gemeente beoordeelt echter nog steeds de onderlinge samenhang in alle onderdelen, zoals dat volgens de hedendaagse inzichten dient te gebeuren.

Inmiddels heeft de aannemer, de firma Heijmans, de wapening van de funderingswerken aangebracht, en zal zeer spoedig het beton worden gestort. Bouwinspecteurs van de gemeente zien erop toe dat alles gebeurt volgens de goedgekeurde tekeningen.

De start van de bouw van de viaducten liep vertraging op, doordat de gemeente Alkmaar ernstige knelpunten constateerde in het constructieve ontwerp van het nieuwe viaduct dat voor de verbinding zorgt tussen de Nieuwe Schermerweg (Alkmaar) en de Noordervaart (gemeente Schermer). Daarom kon het College de ingediende constructietekeningen en constructie- berekeningen niet goedkeuren. Het college van B&W vond dat het ingediende ontwerp onvoldoende garanties bood voor de veiligheid van de toekomstige gebruikers van het viaduct en de ondergelegen weg. De opvatting van het college werd ondersteund door een contra-expertise van een vooraanstaande deskundige, waarvan de aannemer de uitkomst aanvaardde.

Wethouder Hansen van Verkeer is opgelucht dat er weer enig schot zit in de bouw van het viaduct: "De reconstructie van de N242 is van cruciaal belang voor Alkmaar en de regio. Natuurlijk willen we allemaal dat de wegwerkzaamheden snel achter de rug zijn en we over nieuw asfalt kunnen doorrijden. Maar veiligheid gaat voor alles. Daarin doen we geen concessies. Nu niet en nooit niet."

De reconstructie van de N242, de oostelijke ringweg van Alkmaar die de A9 verbindt met de Westerweg in Heerhugowaard, verliep tot deze tegenslag voorspoedig en volgens planning. Op Alkmaars grondgebied wordt, naast het aanleggen van de weg zelf, een aantal kunstwerken gebouwd, zoals een tunnel, een fietsersbrug en meerdere viaducten. Hiervoor is een bouwvergunning nodig van de gemeente. De gemeente heeft de wettelijke taak om na het verlenen van de bouwvergunning ook de constructieve tekeningen en berekeningen te beoordelen. Pas als de gemeente daarmee akkoord is, kan met de bouw worden begonnen.

De gemeente Alkmaar, opdrachtgever provincie Noord-Holland en aannemer Heijmans zijn voortdurend in overleg om te zorgen dat de ontwerpen worden aangepast zodat het viaduct bouwtechnisch veilig is te noemen.

Het college van B&W hoopt dat het de constructietekeningen en berekeningen van de pijlers kan goedkeuren voordat het werk aan de fundering is afgerond. In dat geval loopt de bouw van het viaduct geen verdere vertraging op. Het aanpassen van het constructieve ontwerp van het wegdek zal worden afgerond tijdens de bouw van de pijlers. Het nieuwe tracé van de N242 moet volgens afspraken tussen de provincie Noord-Holland en aannemer vóór 1 maart 2008 worden opgeleverd.