Ingezonden persbericht


Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors

20-4-2007; Betreft 1e trainingsdag wegrace Grand Prix Turkije, circuit Istanbul Park

WEINIG GRIP OP ISTANBUL PARK: LITJENS 27E EN WEBB 28E OP EERSTE TRAININGSDAG

De 3e wegrace Grand Prix van dit seizoen staat dit weekeinde te boek op het 3 jaar geleden gebouwde circuit van Istanbul Park. Na bijna een maand rust na de GP van Jerez stonden Joey Litjens en Danny Webb, de twee jongelingen van het DeGraaf Grand Prix Team, te popelen om weer in actie te komen. De eerste vrije training op vrijdagmorgen begon op een natte baan, die weliswaar redelijk snel opdroogde. Door de hevige regenval van de afgelopen nacht was er echter zoveel vuil uit het asfalt omhoog gekomen, dat het zeker voor de als eerste klasse startende 125cc rijders de grip ver te zoeken was.

"Vanmorgen reden we allemaal op regenbanden. Zelfs tegen het einde van de training dook niemand de pits in voor slicks, want de tijden uit die vrije sessie doen toch niet zo ter zake", weet Joey Litjens, die 'en passant' wel zomaar even tot de 14e plaats op die trainingsuitslag opklom. "Maar dat is op regenbanden en het kan veel harder. Mijn Honda voelde goed aan, de motor was sterk en ik reed mijn tijden alleen, zonder een slipstream van iemand anders. We hebben die volle 45 minuten goed aan de afstelling van het motorblok kunnen werken en dat gaf een goed gevoel", vervolgt Litjens, die 's middags (er is één uur tijdverschil met Nederland) een droge baan kreeg voorgeschoteld. Op slicks rijdend leek de 5,3 km lange piste voor iedere 125cc coureur echter meer op een schaatsbaan dan op een racecircuit. Mattia Pasini pakte de voorlopige pole maar deed dat met een tijd die 1,7 seconde langzamer was dan Bautista's snelste ronde in 2006. En dat terwijl normaal gesproken op ieder circuit na de eerste dag al de records van vorig seizoen gebroken werden. "Het was echte moeilijk rijden vanmiddag. De voorkant van de motor voelde té neutraal aan. Hij gaf niets aan, je voelde simpelweg niet wat er gebeurde en je 'glibberde' soms zomaar een stuk opzij. Achter kende ik datzelfde probleem. Het was alsof je druk op de baan miste voor de goede grip, maar dat bleek iedereen te hebben. Het circuit was simpelweg nog té vuil. Die 14e plaats vanmorgen was heel even leuk, maar ik sta nu 27e met 2.10,610. Dat is 0,9 achter mijn tijd van vorig jaar. Maar onder deze omstandigheden (de kopmannen zitten 1,7 sec. achter hun beste tijd van 2006) is dat niet slecht, hoewel ik toch niet wil zeggen dat ik er tevreden mee ben. Morgen gaat het zeker een stuk beter. We hebben met Hans Spaan en veringstechnicus Tim de Bot de telemetrie goed bekeken en gaan nog met Dunlop in conclaaf wat de beste bandenkeuze is. Er zit veel en veel meer in, en als de grip (mede door het 'vegen' van de MotoGP-machines) beter wordt, moet ik verder naar voren kunnen komen", vindt de 17-jarige Litjens.

Zijn Britse teammaatje Danny Webb verging het naar verhouding helemaal niet slecht tijdens zijn eerste kennismaking met de Turkse GP-piste. "Alles is weer eens nieuw, maar dat zal dit seizoen nog 11x gebeuren. Ik had het voordeel dat de 1e sessie nat begon. Zo heb ik mooi het circuit leren kennen zonder al te veel druk van snelle rondetijden. Ik reed de volledige sessie alleen, want ik wil mijn eigen lijnen proberen te bepalen. Natuurlijk zie ik waar de ervaren jongens rijden. De baan is mooi en kan me wel goed gaan liggen in het verloop van het weekeinde", hoopt de 16-jarige coureur uit het Engelse Pembury, die aangaf niets te hebben geriskeerd en er dit weekeinde 'op zijn Honda te willen blijven zitten', nadat hij Jerez een fikse buiteling maakte. De handblessure die hij daar opliep is in de afgelopen 4 weken helemaal hersteld en 100% fit en met 45 minuten circuitkennis op zak startte hij 's middags aan de eerste kwalificatie training. "Van meet af aan waren er problemen met ­hoe kan het ook anders- de grip. De teamleiding haalde me de pits binnen en we veranderden een paar kleine zaken en ik kreeg de opdracht om wat meer te 'pushen' op zoek naar grip. Dat ging wel wat beter en ik draaide 2.10,8. In de laatste ronde leed mijn voorkant nog weg en kwam ik op en over de kerbstones te rijden, waardoor ik veel tijd verloor. Anders had dat wel een 2.09 kunnen zijn. De grip was echt heel 'dun'. De voorband gaf bij het insturen nog alles goed aan, maar midden in de bocht werd het minder. En bij het uitaccelereren wilde de achterband de grip niet pakken. Er zit veel meer in met een ander bandentype of een gewijzigde set-up. Daar gaan we hard aan werken, want er kunnen nog 2 seconden af", stelde Webb resoluut vast. De reden voor zijn uitspraak was ook wel duidelijk, want met die tijd zou hij zijn landgenoot Kevin Coghlan (die ook uit de MotoGP-academy komt) achter zich laten, terwijl die nu twee plaatsen voor hem staat. "Mijn positie vlak achter Joey is al met al niet fout, maar er zit méér in", besluit Webb.

De 2e Nederlander in de 125cc, Hugo van den Berg, die voor het Spaanse Blussens team uitkomt, maakte ook zijn debuut in Turkije en deed dat vooralsnog netjes met een 31e positie en een rondetijd van 2.11642.

Ook de MotoGP rijders kampten met problemen rond de grip. Ze bleven maar liefst 2 volle seconden achter het pole record van Gibernau in 2005. Qatar-winnaar Casey Stoner profileerde zich vooralsnog als snelste op de 1e trainingsdag voor teamgenoot Capirossi en Hopkins. Rossi zal morgen in ieder geval sneller moeten rondgaan om op de eerste startrij te komen, terwijl Pedrosa (9e) en Hayden (14e) op de 'spaarstand' trainden of nog fiks naar de juiste afstellingen op zoek zijn.

TV uitzendingen RTL GP:

RTL GP: MotoGP ­ Turkije (Kwalificatie trainingen)

Zaterdag 21-04 om 12:45, RTL 7

RTL GP: MotoGP ­ Turkije races MotoGP, 250cc en 125cc

Zondag 22-04 om 12:45, RTL 7

RTL GP

Zondag 22-04 om 22:20, RTL 7

125cc Trainingstijden na de 1e dag:

Pl.

Naam

Land

Team en Merk

Tijd

Topsn.


1

Mattia PASINI

ITA

APRILIA Polaris World


2'05.739

221.2

2

Gabor TALMACSI

HUN

APRILIA Bancaja Aspar

2'05.977

218.4


3

Tomoyoshi KOYAMA

JPN

KTM Red Bull KTM 125

2'06.312

225.5


4

Simone CORSI

ITA

APRILIA Skilled Racing Team

2'06.465

219.2


5

Lukas PESEK

CZE

DERBI Valsir Seedorf Derbi

2'06.647

220.2


6

Sergio GADEA

SPA

APRILIA Bancaja Aspar

2'06.726

223.3


7

Sandro CORTESE

GER

APRILIA Emmi - Caffe Latte Aprilia

2'06.807

222.6


8

Andrea IANNONE

ITA

APRILIA WTR Team

2'06.978

220.8


9

Hector FAUBEL

SPA

APRILIA Bancaja Aspar

2'07.089

220.9


10

Bradley SMITH

GBR

HONDA Repsol Honda 125cc

2'07.150

218.1


11

Raffaele DE ROSA

ITA

APRILIA Multimedia Racing

2'07.348

223.5


12

Joan OLIVE

SPA

APRILIA Polaris World

2'07.417

220.4


13

Nicolas TEROL

SPA

DERBI Valsir Seedorf Derbi

2'07.561

219.1


14

Stefano BIANCO

ITA

APRILIA WTR Team

2'07.707

218.2


15

Alexis MASBOU

FRA

HONDA FFM Honda GP 125

2'08.163

218.8


16

Michael RANSEDER

AUT

DERBI Ajo Motorsport

2'08.205

222.7


17

Roberto TAMBURINI

ITA

APRILIA Team Sicilia

2'08.572

217.2


18

Pablo NIETO

SPA

APRILIA Blusens Aprilia

2'08.630

218.4


19

Esteve RABAT

SPA

HONDA Repsol Honda 125cc

2'08.859

220.7


20

Federico SANDI

ITA

APRILIA Skilled Racing Team

2'08.962

219.0


21

Pol ESPARGARO

SPA

APRILIA Belson Campetella Aprilia

2'09.097

220.5


22

Lorenzo ZANETTI

ITA

APRILIA Team Sicilia

2'09.138

220.0


23

Simone GROTZKYJ

ITA

APRILIA Multimedia Racing

2'09.198

218.2


24

Randy KRUMMENACHER

SWI

KTM Red Bull KTM 125

2'10.210

222.7


25

Kevin COGHLAN

GBR

HONDA Scot Racing Team

2'10.315

218.4


26

Steve BONSEY

USA

KTM Red Bull KTM 125

2'10.532

221.5


27

Joey LITJENS

NED

HONDA De Graaf Grand Prix

2'10.610

215.3


28

Daniel WEBB

GBR

HONDA De Graaf Grand Prix

2'10.856

212.9


29

Dino LOMBARDI

ITA

HONDA Scot Racing Team

2'11.191

213.6


30

Robert MURESAN

ROU

DERBI Ajo Motorsport

2'11.578

215.7


31

Hugo VAN DEN BERG

NED

APRILIA Blusens Aprilia

2'11.642

212.2


32

Dominique AEGERTER

SWI

APRILIA Multimedia Racing

2'11.675

217.0


33

Alen GYORFI

HUN

APRILIA Superbike Guorsasagi M.S.E.

2'14.124

215.7

Not

qualified (Out 107%)

2'14.540

Tobias SIEGERT

GER

APRILIA ADAC Nordbayern E.V.

2'15.896

206.9

Nikolett KOVACS

HUN

HONDA Cemelog-Hanusch

2'21.716

208.4

MotoGP (tot 990cc 4-takt) tijden na 2x vrije training van de 1e dag:

Pl.

Naam

Land

Team en Merk

Tijd

Topsn.


1

C.STONER

AUS

Ducati Marlboro Team DUCATI


1'54.200

298.6


2

L.CAPIROSSI

ITA

Ducati Marlboro Team DUCATI


1'54.979

297.1


3

J.HOPKINS

USA

Rizla Suzuki MotoGP SUZUKI


1'55.062

289.5


4

V.ROSSI

ITA

Fiat Yamaha Team YAMAHA


1'55.120


290.9


5

T.ELIAS

SPA

Honda Gresini HONDA


1'55.158


284.4


6

O.JACQUE

FRA

Kawasaki Racing Team KAWASAKI


1'55.651


291.0


7

C.VERMEULEN

AUS

Rizla Suzuki MotoGP SUZUKI


1'55.707


290.3


8

A.HOFMANN

GER

Pramac d'Antin DUCATI


1'55.736


296.0


9

D.PEDROSA

SPA

Repsol Honda Team HONDA


1'55.865


292.5


10

M.MELANDRI

ITA

Honda Gresini HONDA


1'55.910


290.4


11

K.ROBERTS JR

USA

Team Roberts KR212V


1'56.071


281.4


12

R.DE PUNIET

FRA

Kawasaki Racing Team KAWASAKI


1'56.225


290.3


13

A.BARROS

BRA

Pramac d'Antin DUCATI


1'56.233


293.1


14

N.HAYDEN

USA

Repsol Honda Team HONDA


1'56.312


282.5


15

C.EDWARDS

USA

Fiat Yamaha Team YAMAHA


1'56.320


289.5


16

C.CHECA

SPA

Honda LCR HONDA


1'56.555


281.9


17

M.TAMADA

JPN

Dunlop Yamaha Tech 3 YAMAHA


1'56.923


285.4


18

S.NAKANO

JPN

Konica Minolta Honda HONDA


1'56.936


285.6


19

S.GUINTOLI

FRA

Dunlop Yamaha Tech 3 YAMAHA


1'57.245


290.5

************