Vlaamse Overheid

Nieuwsbericht van de Vlaamse overheid van vrijdag 20 april 2007

Duidelijke en hedendaagse definitie van wat leraren moeten kennen en kunnen

Alle leerkrachten moeten correct Nederlands kunnen spreken, moeten kunnen omgaan met verscheidenheid in de klas en hebben een minimum aan computervaardigheden nodig. Dat staat in het besluit van minister van Onderwijs Frank VANDENBROUCKE over basiscompetenties en beroepsprofielen dat vandaag is goedgekeurd door de Vlaamse Regering. De lerarenopleiding zal dus voldoende nadruk moeten leggen op de beleidsdoelstellingen rond o.a. gelijke kansen en taal. Tegelijk zorgt het besluit voor meer duidelijkheid met één gemeenschappelijk beroepsprofiel voor alle onderwijsniveaus (van kleuter- tot en met hoger secundair onderwijs).

Wat van leraren verwacht wordt, is niet min. Leraar-zijn is een complexe opdracht met een zware verantwoordelijkheid. Leraars begeleiden kinderen en jongeren in hun ontwikkeling en bepalen zo mee het uitzicht van de maatschappij van morgen. Om dit goed te doen, moeten zij gelijke tred kunnen houden met de snel evoluerende samenleving.

Om hiervoor te zorgen zijn twee dingen essentieel: een goede lerarenopleiding en een duidelijke omschrijving van wat de overheid precies verwacht van de leerkrachten. Wat de lerarenopleiding betreft: die is veel slagkrachtiger gemaakt met de hervorming die ingaat op 1 september 2007 en die onder meer zorgt voor meer praktijkervaring en meer diepgang. Bovendien voert deze hervorming één beroepstitel in: er wordt geen onderscheid meer gemaakt tussen leraren die gestudeerd hebben aan een hogeschool, een universiteit of in het volwassenenonderwijs.

Voor het tweede luik was het nodig om de basiscompetenties en het beroepsprofiel, die dateren van 1997, te hervormen. Basiscompetenties omschrijven welke kennis, vaardigheden en attitudes van een beginnende leraar verwacht worden.Beroepsprofielen doen hetzelfde voor leraren die al een tijdje in de onderwijspraktijk staan.

Het besluit dat vandaag is goedgekeurd zorgt ten eerste voor meer duidelijkheid. De vier vroegere beroepsprofielen ruimen plaats voor één gemeenschappelijk beroepsprofiel van dé leraar. Deze robotfoto van wat een ervaren leraar is en doet, geldt dus zowel voor leraars in het kleuter-, lager en secundair onderwijs. Dit neemt uiteraard niet weg dat bv. een kleuterjuf over specifieke competenties moet beschikken in vergelijking met een leraar geschiedenis in het secundair onderwijs.

Ook de basiscompetenties, dus de startvoorwaarden voor de uitoefening van het lerarenberoep, zijn vereenvoudigd. Naast een afzonderlijke set van basiscompetenties voor de leraar kleuteronderwijs en lager onderwijs, is er een gemeenschappelijke set van basiscompetenties voor de leraar secundair onderwijs ontwikkeld. Het onderscheid tussen een leraar SO1 (het vroegere regentaat) en SO2 (de vroegere geaggregeerde voor het hoger secundair onderwijs) vervalt.

Bovendien is ervoor gezorgd dat de basiscompetenties en het beroepsprofiel duidelijker aansluiten bij de beleidsdoelstellingen en maatschappelijke noden. Centraal aandachtspunt is taalvaardigheid. Hiervoor is ten eerste duidelijk vastgelegd dat leerkrachten in de eerste plaats zélf het Standaardnederlands zeer goed moeten beheersen. Het is ook van belang dat ze de beginsituatie van hun leerlingen goed kunnen inschatten, zodat ze hun taalaanpak op maat van de leerlingen kunnen uitwerken. Leraren moeten ook de tweede taal op een aanvaardbaar niveau beheersen. Omdat sinds 2004 Frans verplicht is vanaf het vijfde leerjaar (lager onderwijs), krijgen de leraren lager onderwijs minimumniveaus opgelegd voor Frans lezen en schrijven, luisteren en spreken.

Een ander belangrijk aandachtspunt is dat leerkrachten goed moeten voorbereid worden op grootstedelijke uitdagingen, zoals het omgaan met verscheidenheid. Daarnaast wordt duidelijk bepaald dat ook leerkrachten uit het basisonderwijs over een basiskennis op het vlak van informatie- en communicatietechnologie (ICT) moeten beschikken.

Voor meer persinformatie kunt u terecht bij:

Dhr. Ward Verhaeghe, woordvoerder van minister Vandenbroucke
Tel: 02 552 68 00
GSM: 0476 60 02 15
Email: persdienst.vandenbroucke@vlaanderen.be