Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)


OV-loket
Anderhalf jaar terug lanceerde ROVER een voorstel voor een OV-loket voor de ondersteuning van reizigers met een klacht. Het ministerie gooide dat in de vertraging omdat ze niet verder wilde gaan dan een informatieloket (onder te brengen bij de ConsumentenAutoriteit), terwijl ROVER uitdrukkelijk ook steun aan klagers wilde geven, via een ROVERs loket. Om de impasse te doorbreken wendde ROVER zich tot de Kamer die een half jaar geleden het ROVER-voorstel via een amendement op de begroting steunde.

Toen het ministerie dat amendement zoek probeerde te maken greep de Kamer in en zette het onderwerp op de Commissie-agenda van (uiteindelijk) 17 april. Met als gevolg dat er nu aan een compromis gewerkt wordt: een gezamenlijk Plan van Aanpak van Ministerie, ROVER en ConsumentenAutoriteit. In afwachting daarvan kwam de Kamer nu nog niet tot een besluit, al was het duidelijk dat ROVER op steun van een Kamermeerderheid (in ieder geval CDA, PvdA, CU) kon rekenen.

De staatssecretaris verwees naar het Kamerbesluit en Mastwijk (CDA) pleitte voor `toch echt wat meer dan alleen informatie'. Alleen de SP stribbelde wat tegen, vooral omdat ze ROVER die sterke positie niet gunde. Zodra er een Plan van Aanpak is komt de Staatsscretaris, die zei op dit punt nog niet ingewerkt te zijn, met een nieuwe brief aan de Kamer.
Pagina geplaatst: 22 april 2007