Ingezonden persbericht

MECHANISCHE PECH TREFT CARLO VAN DAM IN EUROCUP MÉGANE TROPHY

ZOLDER, 22 APRIL 2007 - Op het circuit van Zolder (België) begon Carlo van Dam aan een nieuw avontuur in de Eurocup Mégane Trophy. Het werd een hectisch weekend voor de Vlaardinger, die vooral met veel mechanische pech te kampen had. In de eerste race werd de rookie-rijder met vallen en opstaan als veertiende afgevlagd, terwijl hij de tweede race door een losgeslagen splitter van het bodywork na elf ronden de strijd moest staken. Veel tijd om bij de pakken neer te zitten heeft Van Dam niet want over een week begint de eerste race van de ATS Formule 3 Cup op het Duitse circuit van Hockenheim.

VRIJE TRAININGEN + KWALIFICATIES:
Na zijn goede testwerkzaamheden op de circuits van Paul Ricard en Barcelona, kwam Van Dam met veel vertrouwen naar Zolder voor de eerste Eurocup Mégane Trophy races van het seizoen. Van Dam wilde in de eerste vrije training vooral de baan leren kennen, maar zag direct in zijn eerste rondje plotseling het oliedrukalarm lampje branden. Na een bezoek aan de pitstraat bleek de wagen geen oliedruk meer te hebben, waardoor Van Dam de eerste training aan zich voorbij moest laten gaan. Dit euvel werd bij nader onderzoek veroorzaakt door overtollig kit die tijdens een revisie in de oliefilter terecht was gekomen. Met een gebrek aan wedstrijdritme begon Van Dam aan de tweede vrije training. Van Dam probeerde op het vier kilometer lange circuit de rempunten te bepalen, maar zijn bolide blokkeerde volledig aan de achterkant. Ook hield de stuurbekrachtiging het verder voor gezien. Van Dam nestelde zich hierdoor op een teleurstellende achttiende stek. Ook in de belangrijke kwalificatiesessies van zaterdagmorgen had het team het lek niet boven water. Van Dam moest voor het ingaan van de bochten continu eerder van zijn gas af en verloor veel tijd op de rest. Van Dam kwalificeerde zich voor de races respectievelijk als vijftiende en zestiende.

RACE 01 + 02:
In de eerste race kwam Van Dam goed uit de startblokken en verschalkte Maxime Soulet (Boutsen Energy Racing) voor het ingaan van de eerste bocht. De rijder met startnummer 23 rukte daarna snel verder op en settelde zich na een ronde op de elfde stek. Na stevige duels met de rijders uit het middenveld te hebben uitgevochten, kwam de kap van zijn wagen los te zitten. De coureur van Racing for Belgium verloor hierdoor steeds meer snelheid en kwam als veertiende naar binnen voor de verplichte pitstop. De 21-jarige coureur behield zijn plek en kwam na zeventien ronden uiteindelijk op deze positie over de meet. In de tweede manche op zondagmiddag had Van Dam een wereldstart. Hij stootte direct door van de zestiende naar de achtste plaats en wist uit de rommel van de rest te blijven. Van Dam verdedigde zijn positie met hand en tand en ging menig confrontatie met de concurrentie niet uit de weg. Van Dam kwam hierbij echter niet ongeschonden uit de strijd want door de harde klappen die de wagen van Van Dam opliep, schoot plotseling de splitter van de bodemplaat los. Van Dam verloor steeds meer snelheid en moest na elf ronden de strijd staken.

CARLO VAN DAM: "Ik had me dit weekend anders voorgesteld. We kenden veel mechanische problemen aan de wagen die we in de tests niet hebben gehad. Mijn auto was voorzien van veel nieuwe onderdelen, die ze van te voren niet hebben getest met als gevolg dat we continu achter de feiten aanliepen. Eerst de problemen met de oliedruk en daarna blokkeerde de achterwielen, wanneer ik wilde aanremmen voor een bocht. Ze hebben voor de eerste race niets kunnen vinden, waardoor er geen snelheid in de auto zat. De tweede race begon ik met een andere remsysteem, maar het probleem was nog steeds niet echt verholpen. Sportief gezien is dit niet wat ik er van verwacht had en begin ik gelijk een achterstand aan het kampioenschap. Ondanks alle problemen heb ik dit weekend wel met een grote glimlach achter het stuur gezeten. De deur-aan-deur gevechten zijn fantastisch en er wordt voor elke centimeter geknokt. Het is erg indrukwekkend om te zien hoe we na de start met zijn allen op de eerste bocht aanstormen! Dit is pas echt racen!"

Uitslag race 1, Eurocup Mégane Trophy, zaterdag 21 april 2007, Zolder:
01. Pedro Petiz, Tech 1 Racing, 31:12.605
02. Dimitri Enjalbert, Tech 1 Racing, + 01.291
14. CARLO VAN DAM, RACING FOR BELGIUM, + 29.149

Uitslag race 2, Eurocup Mégane Trophy, zondag 22 april 2007, Zolder:
01. Ralph Meichtry, Race Performance, 42:54.401
02. Dimitri Enjalbert, Tech 1 Racing, + 05.347
--. CARLO VAN DAM, RACING FOR BELGIUM, DNF

Nieuws en foto's zijn ook verkrijgbaar via Carlo van Dam's officiële website: www.carlovandam.nl. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Roelof Oosterhuis (+ 31 652 056 637 / media@insightf1.com).