Ingezonden persbericht

| | | | | | | |
|          |        |         |        |       |        |           |
|          |        |         |        |Balistraat 48 a |           |
|Vereniging|Multicul|Vriendsch|        |1094 JN         |           |
|          |turele  |ap       |        |Amsterdam       |           |
|          |        |         |        |Tel: (020) 665 33 20         |
|          |        |         |        |(06-10112691)                |
|          |        |         |        |Bankrekening: 48.93.34.997   |
|          |        |         |        |K.v.K.          |           |
|          |        |         |        |40.53.87.25     |           |
|          |        |         |        |e-mail: assadaaka@hotmail.com|
|          |        |         |        |website: www.assadaaka.tk    |

Beeldvorming van de Islam anno 2007.

Zondag 22 april jongstleden, werd de herdenking gevierd van de profeet Mohammed. Op uitnodiging van Assadaaka kwamen: de consul generaal van Marokko, de heer M. Kkalifa El Bay; de voorzitter van de Nederlandse Imams, de heer Al Khamaar en de vertegenwoordigers van de stichting Jongeren en de Toekomst. Zij werden gevraagd om hun visie te geven op de Islam en hoe men de Islam zou kunnen integreren in een vreedzame Nederlandse samenleving waarin vrijheid van geloofsovertuiging en vrijheid van meningsuiting hoog in het vaandel staan. Het thema van de herdenking was: Islam en integratie binnen de huidige samenleving. De bijeenkomst vond plaats in buurthuis de Meevaart in de Indische Buurt, een multiculturele culturele en multireligieuze wijk van het stadsdeel Zeeburg te Amsterdam.

De avond werd geopend door Imaam Abdelilah El Amrani met een gezongen Korantekst. Vervolgens sprak de heer Akkar Hamza namens de stichting Jongeren en de Toekomst het publiek toe in het Arabisch. Dit werd vertaald door de heer Lahbib El Moussaoui.

'Het gaat er in wezen om dat je als jongere probeert je beste beentje voor te zetten. De jeugd is een belangrijke leeftijd. Het vormt je en maakt je tot wat je later zult worden. Het kan positief als negatief zijn. Het is een fase waarin je zowel op fysiek als mentaal niveau je grenzen verlegt. Op de dag des oordeels zal Allah de mens vier vragen stellen: Hoe men het leven heeft besteed; hoe men de jeugd heeft doorbracht; hoe men het geld heeft verdiend en wat men ermee heeft gedaan; hoe men kennis vergaard heeft en op welke wijze deze kennis is gebruikt. Het is belangrijk dat de jongeren zich positief inzetten, zowel voor zichzelf als voor de samenleving. De jongeren zijn de hoeksteen van de samenleving en verdienen onze steun zowel op religieus als intellectueel niveau'.

Vervolgens nam de heer Ahmed El Mesri voorzitter van Assadaaka/Comité Onze Hoop het woord:

'De 'echte' Islam, zoals ik dit zou willen noemen is niet extremistisch. Deze Islam is democratisch. Deze Islam is open en tolerant.

Wij leven hier in het Westen. Hier in Nederland leven mensen van verschillende culturen en met verschillende religies. Verschillende culturen bekleden de Islam.
Daar gaat het om. We moeten allemaal samenleven en samenwonen en samenwerken, ook al hebben we een verschillende achtergrond.

Het verbaast mij dan ook als ik zie dat de mensen die hier geboren zijn in een boerka gaan lopen. Ik begrijp dit niet echt. En dan heb ik het niet over onwil van mijn kant. Alleen ik zeg: kijk om je heen, zie je hier iemand lopen met een boerka? Waarom zou je dat willen doen? Het geloof, die band met God, die zit in je hart. Daar hoef je aan de buitenkant geen ophef over te maken.

Ik praat over bewustwording. Neem nu de Imam in het Zuiden van het land. Hij wilde de minister geen hand geven omdat zij een vrouw is. Ik kan me heel goed voorstellen dat je dat als vrouw niet leuk vindt. Stel je even voor als man hoe het zou zijn als je ergens komt en mensen willen je geen hand geven. Voel dat en vertel me ... is dit fijn? En wat voor zin heeft het?

Vrouwen hebben altijd een minderwaardige positie gehad over de gehele wereld, in sommige culturen worden meisjes zodra ze zijn geboren vermoord, en ook ... ik moet het zeggen ... in Nederland hebben vrouwen nog vaak te leiden onder het mannelijke primaat. Vrouwen verdienen vaak minder terwijl ze hetzelfde werk doen als mannen. Daar heeft het feminisme nauwelijks invloed op gehad. De aarde lijkt nog steeds een mannenbolwerk te zijn. Maar gelukkig niet op alle fronten. Je ziet steeds meer het vrouwelijke karakter op de voorgrond treden. Het verzoenbare, het klaar staan voor anderen ook als er geen prijskaartje van 12 miljoen aan hangt, een onlangs uitgekeerde bonus voor een bijdrage aan ... ja wat eigenlijk? Het is me een raadsel. Een andere vrouwelijke kwaliteit is het in overleg gaan met groepen mensen die niet open staan voor dialoog. Het steeds maar weer blijven proberen tot dialoog over te gaan, ook al is het met de zogenaamde vijand. Dat zijn nu typisch vrouwelijke eigenschappen die we moeten koesteren en waarderen. Niet vechten, eerst afwachten, uitnodigen en praten. Of gewoon stilzitten met elkaar en wachten.

Oorlog, een typische mannelijke aangelegenheid ... wat hebben we eraan?

In ieder geval als een Imam ergens in het Zuiden van het land iets roept, is dit geen argument om het ook te doen.

De echte levenswijze van de Islam is om het leven hier draaglijk te maken. Religie in zich is goed. Daar is niets mis mee. Ik werk met verschillende mensen met verschillende religies. Als iedereen maar in zijn waarde gelaten wordt. Je mag uiteraard zelf bepalen hoe je je religieuziteit gestalte geeft, maar maak er geen uiterlijk vertoon van. Ik zeg altijd: God zit hier van binnen (het hart). Waarom moet je dat aan de buitenkant laten zien? Er gebeurt echt niets met je als je geen boerka draagt. Ik zou bijna willen zeggen, als je een boerka draagt of een hoofddoek omdat je denkt dat. als je het niet doet er iets met je gebeurt, is dit toch wel een vorm van bijgeloof. En dat is waar het èchte geloof niet om gaat.

Het wordt tijd dat de Islam zijn ware gezicht laat zien. Mensen moeten elkaar niet dwingen om iets te doen. Uiterlijk vertoon zoals een baard, een boerka of een hoofddoek zijn bijkomstigheden maar zeggen niets over het geloof en de relatie die een iedere afzonderlijk heeft met zijn schepper.

Islam zit van binnen en niet van buiten.

Met andere woorden, hier in het Westen zijn wij achter geraakt. Je bent veelal als moslim hier bezig met de buitenkant en niet met de binnenkant. Waarom vraag ik mij af? Waarom moet je zo ostentatief met je geloof bezig zijn? Wil je iets bewijzen? Voor wie en aan wie en voor wat? En ten koste waarvan gaat dat voortdurende bewijzen van 'ik ben een moslim'? Ik zou zeggen, ga je leven een invulling geven. Ga met je werk, je studie je gezin of je vrienden aan de gang. Laat die bewijsvoering van 'ik ben een moslim' met rust. Ga leven en ga je leven een zin geven. Kijk om je heen, er is zoveel werk te doen.

Alle mensen zijn gelijkwaardig en God zit in je hart.

Het idee van de herder met zijn kudde en dat de kudde stom en willoos moet volgen is een oud beeld en heeft alles met hiërarchie te maken en zegt niets over je geloof en hoe diep je geloof zit of hoe oprecht het is. Wij zijn burgers van dit land, van dit continent, van deze planeet. Hiërarchie heeft met bezit te maken en niet met de menselijke waardigheid.

Multiculturaliteit en religie gaan hand in hand. Daarom moeten mensen zich niet eenzijdig opstellen.

De Koran is in een bepaalde periode tot stand gekomen en geeft een tijdsbeeld 'ingeblazen' door de tijdgeest.

We leven nu in het jaar 2007. Dit betekent niet dat de Koran waardeloos is geworden. In tegendeel. Wel is het zo dat sommige passages uit de Koran om herinterpretatie vragen. Je laat uiteraard de Koran in zijn waarde en tevens is het zo dat je naar mogelijkheden zoekt om het geloof in deze tijd te belijden.

In een multiculturele en religieuze samenleving is het van belang dat je je geloof van binnen beleefd. Het is niet nodig om je extreem op te stellen.

Maar ook wil ik benadrukken dat veel bestuurders van de moskeeën zijn blijven stilstaan. Het lijkt wel alsof ze nog in de vorige eeuw leven, zo'n veertig jaar geleden. Ik doe dan ook een oproep aan de jongere generatie om het geloof te moderniseren en het klaar te stomen voor een moderne tijd hier in Nederland waar geloofsvrijheid een hoog goed is'.

Vervolgens schetste Imaam Abdelilah El Amrani een beeld van de profeet Mohammed.

'Mohammed was een geweldige echtgenoot, vriend en hij was goed in sport. Zijn favoriete sporten waren: paardrijden, hardlopen en worstelen. Hij hield ervan om lekker te ruiken. Als je parfum gebruikt doe het gerust overdadig, zodat degene die jou de hand drukt na drie dagen de heerlijke geur nog kan opsnuiven. Mohammed hield van lachen en stond bekend om zijn humor. Het verhaal gaat dat Mohammed op een dag werd bezocht door een oude vrouw. Zij vroeg hem of ze na haar overlijden in het Paradijs zou komen. Mohammed begon luidkeels te lachen en de vrouw keek hem verbaasd aan. Dit was toch ernst? De Profeet antwoordde: 'Je bent er al lang: toen je een jonge vrouw was ben je reeds binnengegaan.'
Ook was hij niet te beroerd om zijn handen uit zijn mouwen te steken. Hij hielp bij de bouw van de moskee en ook thuis ondersteunde hij zijn vrouw met huishoudelijke werkjes. Hij was multicultureel ingesteld en hij was voorstander van vrijheid van godsdienst en meningsuiting. Hij was tegen geweld en wreedheid en zocht naar de verlichting om het leven van zijn volk gemakkelijker te maken, ook op godsdienstig gebied'.

Aansluitend vroeg Hans van der Wilk, voorzitter van de BOMO (Bond Ouderen Migranten Organisatie) het woord. Hij is van mening dat de term 'Intergratie' een eenzijdige bezigheid voorstelt. Hij introduceert het woord 'wederkerigheid' als uitgangspunt inzake het migrantenvraagstuk. Ook wil hij graag ten overstaan van de aanwezige moslimgemeenschap zijn excuses aanbieden voor het verleden. Immers decennia terug zijn de Marokkaanse gastarbeiders naar Nederland gehaald om de klusjes op te knappen die geen Nederlander meer wilde doen. Daar moeten ze nu niet voor hoeven boeten. In tegendeel, het zou goed zijn als de Nederlanders zich daar bewust van worden, van die realiteit.

Tijd voor discussie.

Wat zijn de toekomstverwachtingen voor de jongeren en wat denken ouders daarover?

Een Buurtbewoner, lid van de SP-Watergraafsmeer, doet heel veel voor de jeugd. Zijn dochter is uitgenodigd door prinses Máxima. 'Lees alsjeblieft geen Telegraaf daar staat veel onzin in. Er is wel een kleine groep onruststokers, dat is waar, maar met 85% gaat het goed. En de media dat is sensatie. Niet lezen die Telegraaf'.

Het is uiteraard niet alleen de Telgraaf, meent de discussieleider. Ook NOVA, Pauw en Witteman en de overige kranten en media geven de Moslims er 'voortdurend van langs'. Zelden is er sprake van een positieve beeldvorming.

De jeugd heeft het moeilijk, die krijgt weinig kansen. Er is een stigma, meent een buurtbewoonster. Er wordt gerefereerd aan de stageplekken die maar niet van de grond komen. Er zou zelfs gesuggereerd worden, dat je als Marokkaanse jongere maar beter anoniem kan solliciteren. Dan nemen ze je aan op basis van je opleiding en je kunnen. Ook is het zo dat 40% van de Marokkaanse jongeren en 17% van de Turkse jongeren een vmbo schooladvies krijgt. Een groot schandaal. Er wordt vanuit de stichting Jongeren en Toekomst gesuggereerd dat ouders naar de rechter kunnen stappen wanneer ze het niet eens zijn met het advies. Dat weten veel migrantenouders niet.

Men gaat er ook vanuit dat Nederlanders zo negatief denken over migranten omdat de eerste generatie hier kwam om veelal ongeschoold werk te doen. Dit idee is een beetje blijven hangen. Met andere woorden: de kinderen van migranten zullen dit lage ongeschoolde werk ook gaan doen in de toekomst.

Is het 60% vmbo-advies voor migrantenkinderen soms van hoger hand opgelegd?

Een buurtbewoner is van mening dat het maar eens afgelopen moet zijn met het 'slachtofferschapsgedoe' van met name moslims hier in Nederland. 'Daar heb je echt niets aan. Je moet gewoon 'je ding' doen. Als je wilt studeren: ga ervoor. Als je wilt werken: ga ervoor. Maar niet blijven hangen in dat verleden'. Hij vertelt dat hij zelf van het Friese platteland komt en daar vroeger MAVO advies kreeg. Zijn ouders gingen daar in mee en konden zich nauwelijks voorstellen dat hij wel meer zou kunnen. 'Die achterstand die heb je nu eenmaal. Daar moet je gewoon mee verder'. Hij heeft zich stap voor stap omhoog gewerkt en hij heeft nu een goede baan bij de overheid. 'Als je iets wilt, dan kan het! Voor wat betreft het schooladvies voor jongeren zo mag je in Nederland je kind op elke school inschrijven; ook tegen het advies van de leerkracht in! En voor wat de complottheorie betreft over het vmbo-advies aan migranten kinderen, daar geloof ik dus niet in.
Ga in je eigen kracht staan. En concentreer je nu maar niet op de Telegraaf en de overige media. Daar hebben we allemaal last van. Ik wil me wel sterk maken voor stageplaatsen. Ik ben ambtenaar. Kom maar met mij praten. Ik maak me er sterk voor'!

Een 'witte' buurtbewoonster vraagt waar het 'Zeeburgs wit' is? 'Ik tel er misschien vijf'! Een gemiste kans, meent zij.

Vervolgens kwam de voorzitter van de Nederlandse Imams, de heer Al Khamaar, aan het woord over de biografie van de profeet. Zijn toespraak werd getolkt door Lahbib. 'Zijn leven beschrijven is als een zandkorrel die de woestijn probeert voor te stellen, als een druppel water de gehele zee. Het is dus bijna niet te doen! Zijn daden zijn vastgelegd zodat de mensen van hem kunnen leren en zijn voorbeeld kunnen volgen. Mohammed was een puur mens en hij heeft nooit gedronken nog aan veelgoderij gedaan. Het is niet zo dat Mohammed, de dag dat hij zijn profeetschap kreeg stond te juichen. Zijn vrouw Khadija zei: 'de duivel had hem niet slechter kunnen treffen'. En toch heeft hij deze zware taak op zich genomen. De Imam stelt zich de vraag hoe het mogelijk is dat wij mensen toch steeds weer te kort schieten in ons gedrag jegens vrouwen, buren en de omgeving? De Moskee is de machine van de samenleving. Vroeger was het een plek waar men studeerde, samen kwam, waar uitvindingen werden gedaan. Het was een plek waar gelijkwaardigheid werd gewaarborgd: geen verschil tussen een Pers of een Europeaan, tussen een Arabier en een niet-Arabier. Nu is het een plek waar alleen nog maar rituelen worden uitgevoerd. Er is ooit, in het verre verleden, een contract opgesteld voor een vreedzame samenleving van Joden, Moslims en Christenen. Dit contract is terug te vinden in de heilige boeken. Samenleven doe je samen'.

Gedurende de pauze werd gezoete muntthee en jus d'orange geserveerd en kon je de innerlijke mens trakteren op een heerlijk broodje en echte Marokkaanse 'koekies'. Een cadeau van de consul.

De consul generaal van Marokko, de heer M. Khalifa El Bay, nam na de pauze het woord en wees op het feit dat hij nederig is, ofschoon Imam Al Khamaar hem voorstelde als een man met een staatsfunctie. 'Ik zoek interactie en ik wil graag de integratie bevorderen'. Vervolgens vertelde de consul dat de profeet Mohammed het belang van talenkennis bevorderde. 'Zo heeft Mohammed bijvoorbeeld zijn metgezellen er toe aangezet om bijvoorbeeld Hebreeuws en Perzisch te leren. Het is jammer dat er nu, hier, een tolk aanwezig moet zijn. Heel belangrijk is de biografie van de profeet met veel wijze lessen. Wij kennen de Imam als een mens die graag samenwerkt met jongeren. Het doel is niet om de negatieve aantijgingen tegen de Islam te weerleggen maar om je eigen goede gedrag te bevorderen en dat te laten zien'. De consul de heer M. Khalifa El Bay vindt dat er veel energie gestoken moet worden in de bestrijding van de armoede. 'Vrije tijd moet goed benut worden en de schendingen in families moeten ophouden. Respect voor de ouders is van belang en wie zich niet bekommert om de gemeenschap maakt eigenlijk geen deel uit van deze gemeenschap. Dus voor de Moslim die denkt, dat wat hier gebeurt in Nederland een ver van mijn bedshow is, die vergist zich. Het gaat hier om jouw deelname aan de Nederlandse gemeenschap'.

De avond werd afgesloten met muziek van de Nibrasgroep (Islamitische liederen).

Amsterdam, 25 april 2007
Tekst: Tess Jungblut, vice-voorzitter Assadaaka

---- --