Vereniging Milieudefensie

Banken moeten klimaatschade investeringen verlagen

11.000 klanten vragen hun bank om klimaatactie

Amsterdam, 23 april 2007 - Bijna 11.000 klanten van de vier grote Nederlandse banken vragen hun bank om klimaatvriendelijk te worden en overwegen zelfs om over te stappen naar een meer klimaatvriendelijke bank. Een aantal banken heeft in de afgelopen maanden al besloten om haar bedrijfsvoering klimaatneutraal te maken of haar klanten speciale klimaatproducten aan te bieden. Milieudefensie roept de banken op om naar haar klanten te luisteren en na deze eerste, laagdrempelige maatregelen ook de klimaatschade van haar investeringen en leningen structureel te verlagen.

In een half jaar tijd hebben al bijna 11.000 klanten van ABN Amro, Fortis, ING, Postbank en Rabobank aangegeven dat ze willen dat hun bank klimaatvriendelijk wordt. Uit een enquête van Milieudefensie blijkt dat driekwart van deze mensen zelfs naar een andere, meer klimaatvriendelijke bank wil overstappen indien hun bank geen duidelijke klimaatstappen onderneemt.

De vier grootste banken van Nederland - Rabo, ING/Postbank, ABN en Fortis - beheren samen ruim 2.700 miljard euro. 'Banken kunnen hun enorme invloed op het klimaatprobleem positief inzetten door veel meer te investeren in duurzame energie en klimaatvriendelijke sectoren. Doen ze dat niet, dan zullen ze merken dat klanten daar hun consequenties uit zullen trekken,' aldus Donald Pols, campagneleider Klimaat en Energie van Milieudefensie.

Wat: Overhandigen 11.000 klimaatoproepen aan Arnaud Cohen Stuart van de Corporate Responsibility & Sustainable Development van ING Group. Wanneer: Dinsdag 24 april 2007 om 10.00 uur. Waar: ING-aandeelhoudersvergadering in Convention Factory, Czaar Peterstraat 213, 1018 PL Amsterdam Beeld: Overhandigen handtekeningen bij groot opblaasbaar spaarvarken van 4 meter breed en 5 meter hoog met tekst 'Spaar het klimaat'.

Met de campagne `Banken: spaar het klimaat!' roept Milieudefensie de banken op om hun bedrijfsvoering klimaatneutraal te maken, klimaatproducten voor klanten te ontwikkelen en klimaatvriendelijk te investeren.Deze campagne is onderdeel van de HIER klimaatcampagne, waarin meer dan 40 maatschappelijke organisaties participeren.

De 11.000 klimaatoproepen worden aan ING overhandigd omdat zij het grootste aantal particuliere rekeninghouders telt en bovendien als eerste haar aandeelhoudersvergadering organiseert.