Veilig Verkeer Nederland

Persbericht

Sterke daling verkeersdoden stagneert

Huizen,

Het rappe tempo waarin de daling van het aantal verkeersdoden van de afgelopen jaren zich voltrok, is in 2006 gestagneerd. Veilig Verkeer Nederland vindt het daarom noodzakelijk dat er een tandje extra wordt bijgezet om de trend van de afgelopen jaren te kunnen voorzetten, alsmede om het streefcijfer van de Minister van Verkeer en Waterstaat niet meer dan 750 doden en 17.000 ziekenhuisgewonden in 2010 te realiseren. In 2005 was er nog sprake van een daling van 7% ten opzichte van 2004 (817 verkeersdoden), in 2006 is daling ten opzicht van een jaar eerder slechts 0,8% (811 verkeersdoden). Verkeersonveiligheid kost ons land maar liefst 12 miljard euro per jaar.

Kinderen en ouderen betalen te hoge prijs
Veilig Verkeer Nederland vindt de fractionele daling positief, maar stelt vast dat kwetsbare verkeersdeelnemers - dit is de som van ouderen, jongeren, fietsers en voetgangers - opnieuw onvoldoende hebben geprofiteerd van de lagere aantallen verkeersdoden. En zonder dat het expliciet wordt vermeld, lijkt de veiligheidswinst vooral ten goede te komen aan de auto-inzittenden. De auto wordt veiliger, maar dat gaat ten koste van de onbeschermde verkeersdeelnemers. Dit ondanks dat ouderen en kinderen steeds minder zelfstandig aan het verkeer deelnemen of thuis blijven.

De positie van jongeren en kinderen in het verkeer is opnieuw buitengewoon slecht. Er was weer sprake van een stijging onder kinderen jonger dan 12 jaar van 19 naar 21 doden. Daarnaast was er een forse stijging onder jongeren in de leeftijd 12-15 jaar van 16 naar 25 doden. Waarschijnlijk zijn veel van deze jongeren als fietser omgekomen. Erg zorgwekkend zijn de ongevallen waarbij tegen een stilstaand object (enkelvoudige ongevallen) is gebotst. Het betreft 34% van het totale aantal doden. Voor de leeftijdsgroep 18-24 is dit bijna 60%. Onder de ouderen van 65+ is er een stijging van +8% en bij 80+ zelfs een toename van +18%. Het steeds drukker wordende verkeer laat minder ruimte voor de kwetsbaren in het verkeer. Ouderen kunnen zich onvoldoende zelfstandig handhaven.

Maak de wijk levensloop bestendig
Meer extra inspanningen zijn dan ook nodig om de bovengenoemde ontwikkelingen te keren. Zoals meer praktijklessen en examens op basis- en voortgezet onderwijs. Verkeersveiligheid is een randvoorwaarde voor de leefbaarheid van een buurt of wijk. De maximumsnelheid in een 'levensloop bestendige' buurt of wijk is 30 km per uur of lager, er zijn veilige routes van en naar scholen, buurt- en winkelcentra, haltes van het openbaar vervoer zijn veilig bereikbaar, er zijn bankjes voor ouderen om uit te rusten en er is ruimte voor kinderen om te spelen. Dit draagt bij aan de gezondheid en welzijn van alle buurtbewoners.

Bij de alcoholongevallen blijken vooral gevaarlijk voor passagiers en botspartners. Van de 40 alcoholdoden was 1/3 de dronken bestuurder zelf en 2/3 passagier of een andere weggebruiker. Om de alcoholongevallen aan te pakken is een snelle invoering van het alcoholslot noodzakelijk. Uit de cijfers blijkt dat de dode hoek spiegel niet werkt: 26 doden, waarvan 19 fietsers (was 16 doden in 2005, waarvan 15 fietsers). Er zijn structurele, nationale en in EU-verband, oplossingen nodig, zoals absolute scheiding van verkeersstromen en aandacht voor nachtdistributie en alternatieve vormen van goederentransport. Er dient nog meer een scheiding te worden gemaakt van zwaar verkeer en fietsers, daarbij zijn betere oversteekvoorzieningen voor voetgangers onontbeerlijk. Tevens blijft het intensiveren van snelheidsbeheersing nodig, zowel binnen de kom als op de gevaarlijke 50/60/80 km/u wegen en dient het aantal veilige 30 km/u gebieden binnen de kom en 60 km/u gebieden buiten de kom te worden vergroot.


---

---

------
Noot voor de redactie,