Ondernemers lopen niet warm voor Second Life

p e r s b e r i c h t

Eindhoven, 23 april 2007

Onderzoek BDO naar Second Life:

Hoewel de voorbije maanden een reeks van bedrijven hun nieuwe, virtuele kantoor openden in Second Life, loopt ondernemend Nederland nog niet warm voor het entrepreneurschap in de virtuele wereld. Uit onderzoek dat BDO CampsObers Accountants & Adviseurs heeft uitgevoerd onder 126 ondernemers blijkt dat slechts 56 % bekend is met Second Life. Van hen heeft 90 % op dit moment geen concrete plannen voor activiteiten op Second Life.

Volgens Paul Lekkerkerker, hoofd Marketing, Communicatie en Sales van BDO, is de uitkomst van het onderzoek begrijpelijk. 'Second Life, of eigenlijk virtuele werelden in het algemeen, bevinden zich momenteel in de fase van het internet begin jaren negentig. Veel activiteiten hebben het karakter van experimenten. Dat betekent overigens niet dat virtuele werelden geen toekomst hebben. Dat hebben ze absoluut, maar op dit moment zijn de mogelijkheden nog lang niet uitgekristalliseerd.'

Nieuwsgierig
Het onderzoek van BDO liet tevens zien dat slechts 4 % van de ondernemers Second Life op frequente basis bezoekt. Daartegenover heeft 81 % van de ondervraagden zich nog nooit in de virtuele wereld begeven, terwijl 15 % liet weten het bij één bezoek te hebben gelaten. 'Voor veel ondernemers is nog niet exact duidelijk wat ze nou precies met Second Life aanmoeten', stelt Lekkerkerker. Volgens hem is er sprake van het principe seen it, been there. 'Dat geldt voor veel bezoekers van Second Life. Ze kijken één keer rond uit nieuwsgierigheid om vervolgens, voorlopig althans, niet meer terug te keren.'

Koopbare producten
Onderzoek wees verder uit dat van de ondernemers die bekend zijn met Second Life 68 % aangeeft de virtuele wereld als hype te zien. Slechts 17 % ziet Second Life als belofte voor de toekomst; 15 % heeft hierover geen mening. Opvallend is wel dat 34 % van de ondernemers die Second Life kennen, aangeven dat de bewoners van de virtuele wereld behoefte hebben aan koopbare producten en diensten. Het meest genoemd door de ondernemers worden: amusement, entertainment, retailproducten en virtuele gadgets om het verblijf in Second Life meer kleur te geven. Desondanks heeft slechts 2 % op dit moment concrete plannen om een virtueel kantoor, winkel of bedrijf te openen.

BDO CampsObers Accountants & Adviseurs verleent in Nederland vanuit ruim 30 vestigingen en 2.000 professionals diensten op het gebied van accountancy, belastingadvies en consultancy. BDO richt zich met name op het Nederlandse middenbedrijf en is sterk in de advisering aan groeiende ondernemingen. BDO maakt deel uit van BDO International, een wereldwijd netwerk van zelfstandige en onafhankelijke organisaties die onder de merknaam BDO actief zijn op het gebied van de zakelijke dienstverlening.


Noot voor de redactie (