Nederlandse mededingingsautoriteit (NMa)

NMa grote verschillen in tijdigheid rekeningen energiebedrijven

23-04-2007

De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa), is tevreden over het hoge percentage rekeningen dat veel energieleveranciers en netbeheerders inmiddels structureel tijdig weet te verzenden. Uit de scorecard over het eerste kwartaal van 2007 blijkt echter ook dat het verschil tussen de meerderheid en de achterblijvende bedrijven nog groot is.

Voor een goede marktwerking is het essentieel dat consumenten vertrouwen kunnen hebben in tijdige en juiste afrekening door hun energieleverancier. Daarom heeft de Directie Toezicht Energie (DTe) van de NMa de lat voor tijdigheid van administratieve processen hoog gelegd, namelijk op 98%. Veranderingen op ict-gebied hebben nog te vaak negatieve gevolgen voor de service die afnemers ontvangen van hun leverancier. Ook in deze periode hebben ict-ingrepen bij een aantal bedrijven tot vertraging in de facturering geleid. NRE Energie was door een systeemwijziging niet in staat betrouwbare scores op te leveren. De NMa is van mening dat dit geen blijvend excuus is om onder de norm te presteren en heeft afspraken gemaakt met de betreffende bedrijven om de prestaties op orde te brengen.

Via Consuwijzer bereiken de NMa ook veel klachten over onjuiste rekeningen. Een deel van de klachten betreft het gebruik van geschatte meterstanden. De NMa zal zich blijven inzetten om netbeheerders, leveranciers en afnemers op hun verantwoordelijkheid te wijzen om op tijd werkelijke meterstanden aan te leveren bij switchen, verhuizen en voor de jaarafrekening. Daarnaast heeft de NMa in een verkennend onderzoek naar de correctheid van facturen geconstateerd dat het berekenen en opstellen van een factuur een complex proces is waarin makkelijk fouten kunnen worden gemaakt. De NMa zal blijven toezien op de correctheid van facturen en is momenteel in overleg met de energiesector om ervoor te zorgen dat consumenten ook zelf hun rekening beter kunnen controleren.
Scorecard leverancier 1ste kwartaal 2007
Scorecard netbeheerder 1ste kwartaal 2007