Peilingsonderzoek: referentiekader voor discussie

23.04.2007 / 15:13 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Citogroep

Citogroep

Arnhem, 23 april 2007

Peilingsonderzoek: referentiekader voor discussie, geen basis voor absolute oordelen ...

De Periodieke Peiling van het OnderwijsNiveau (PPON) is opgezet om discussie over de doelstellingen en het niveau van het onderwijs wetenschappelijk te onderbouwen. PPON gaat na of wat gemiddeld gepresteerd wordt, voldoet aan de norm. Deze wordt bepaald door deskundigen uit het onderwijsveld. Cito vindt de conclusie van Van Dam dat het basisonderwijs ondermaats presteert te absoluut en te kort door de bocht.

De standaarden die PPON ontwikkelt, zijn in de eerste plaats bedoelt als referentiekader voor de discussie over de doelstellingen en het niveau van het onderwijs, niet als absolute maatstaven.

Standaarden vastgesteld door experts
In een standaardenonderzoek vraagt PPON aan leerkrachten, schoolbegeleiders en Pabodocenten van welke opgaven ze vinden dat een meerderheid (70 tot 75%) van de leerlingen in groep 8 ze moet beheersen. Dat zijn de opgaven die in de rapportages van PPON de standaard - voldoende - representeren. Het gaat PPON er om een uitgangspunt te bieden voor een discussie over haar bevindingen.
De standaard - voldoende - is relatief en kan absolute uitspraken over het niveau van het onderwijs niet onderbouwen.

Geen direct onderzoek naar oorzaken
In de Volkskrant legt Van Dam de relatie tussen het niveau van het onderwijs en veranderingen die hij de laatste jaren in het onderwijs heeft waargenomen. Cito benadrukt dat PPON geen onderzoek doet naar de oorzaken van een geconstateerde stijging of achteruitgang van de gemiddelde prestaties. PPON beschrijft en stelt vast.

PPON: vinger aan de pols ...
Sinds 1986 doet het project Periodieke Peiling van het OnderwijsNiveau jaarlijks onderzoek naar de leeropbrengsten in het basisonderwijs. In de loop der jaren heeft PPON over vrijwel alle leerstofdomeinen in het basisonderwijs gerapporteerd. Er zijn rapporten verschenen over het niveau van het taal- en leesonderwijs, het onderwijs in rekenen-wiskunde, het geschiedenis, aardrijkskunde en natuuronderwijs en ook over het muziek-, gymnastiek- en verkeersonderwijs. Op basis van het PPON-onderzoek kan Cito de schommelingen in het niveau van het onderwijs volgen. Over de hele linie is er sprake van stabilisering, maar op onderdelen binnen de vakgebieden is er soms sprake van vooruitgang en soms van achteruitgang.

Overzicht 20 jaar
Cito heeft voor dit jaar een wetenschappelijke analyse op de planning staan van 20 jaar PPON-onderzoek. Cito verwacht dat ook dit overzicht bijdraagt aan de discussie over de doelstellingen en het te verwachten niveau van het onderwijs.

Noot voor redactie,