Gemeente Zandvoort


Sterke start Loket Zandvoort

(23 april 2007)

In 2006, het eerste jaar van zijn bestaan, heeft Loket Zandvoort bijna 1600 klanten geholpen: via de telefoon of in persoonlijke contacten. Dit komt neer op meer dan 6 cliëntcontacten per dag. Dit blijkt uit de Evaluatie Loket Zandvoort 2006 - de officiële evaluatie van het door drie participerende partners, waaronder de gemeente, opgezette loket. Het college van Burgemeester en Wethouders heeft onlangs kennisgenomen van de evaluatie. Voor een juiste beoordeling: het Loket Bloemendaal werd in zijn eerste jaar (2005) bezocht door 800 cliënten - dat was echter geen wmo-introductiejaar.

Diverse vraagstukken
Vraagstukken waarvoor mensen het Loket Zandvoort benaderden: de toeslag chronische zieken, de teruggave Hoogheemraadschap Rijnland, de teruggave gemeentelijke belastingen en de verrekening van de huurtoeslag. Met betrekking tot het laatste vraagstuk. Loket Zandvoort werkte in 2006 nauw samen met woningcorporatie EMM om voor allen die gewend waren aan de huurtoeslag deze toeslag te regelen. Het loket heeft tevens een belangrijke rol gespeeld bij de invoering van de Wet Maatschappelijke Zorg.

Diverse vraagstukken
'Cliënten heben grote moeite de weg te vinden in het oerwoud aan regelingen', zo constateren de evaluatieopstellers, en: 'het loket heeft een belangrijke taak in het terugdringen van het niet gebruiken van voorzieningen waar men wel recht op heeft.' Dit laatste heet in overheidsjargon onderbesteding. Mensen doen geen appèl op de voorzieningen waarop zij recht hebben. Een lastig te bestrijden fenomeen. De laagdrempelige één op één-benadering van vriendelijke medewerkers, blijken probaat. Het Loket Zandvoort doet goed werk in het wegwijs maken van mensen.

Startjaar
Het evaluatiejaar 2006 is een echt startjaar geweest. Veel inspanningen zijn gericht geweest op het bekendmaken van het loket. Verschillende, gerichte communicatie-acties hebben geleid tot het vestigen van een goede naamsbekendheid, onder meer door de speciale folder die op verschillende punten werd neergelegd in Zandvoort. Hoewel duidelijk gepositioneerd als een vraagbaak en een hulppunt voor jong en oud, blijkt uit de afhandelingsregistratie dat met name de 65 - 85 jarigen een beroep doen op Loket Zandvoort.

Toegangspoort Wmo-voorzieningen
Voor 2007 luidt de verwachting dat het loket nog meer werk zal doen voor de wmo-uitvoering, omdat de wmo-indicatiestelling aan de loketmedewerkers is toebedeeld. De medewerkers zijn hierop getraind - de bemensing 'verzwaard'. Voor de uitvoering van de wet Maatschappelijke Ondersteuning zal het loket uitgroeien tot de toegangspoort voor alle Wmo-voorzieningen. Daarnaast, zo is de verwachting, zal het loket inzetten op een klanttevredenheidsonderzoek en het versterken van het informatie- en documentatiesysteem in 2007.