Vredestein nauw betrokken bij Superbus Wubbo Ockels & TU Delft


- Presentatie 250 km/u snelle Superbus augustus 2008 tijdens Olympische Spelen in Beijing

Vredestein Banden is door Wubbo Ockels en zijn team van de TU Delft benaderd voor een nauwe samenwerking bij de ontwikkeling van de spectaculaire en vernieuwende Superbus. Superbus is een innovatief project van de TU Delft en combineert de snelheid van een hogesnelheidslijn met de flexibiliteit van de auto, waarbij Superbus in staat is een topsnelheid rond de 250 km/u te bereiken. De TU Delft heeft Vredestein nu gevraagd een speciale band te ontwikkelen die de prestaties van Superbus veilig op de weg kan brengen.

De ontwikkeling van Superbus bij de TU Delft is inmiddels in volle gang. Afgelopen jaar kende de vorige Minister van Verkeer & Waterstaat, mevrouw Karla Peijs, een subsidie van 7 miljoen euro toe aan de ontwikkeling van een eerste demonstratievoertuig van de innovatieve Superbus. In augustus 2008 zal de TU Delft het eerste experimentele model van Superbus presenteren tijdens de Olympische spelen in Beijing. Daarna volgen er meer Superbussen.

Recent heeft het Superbus projectteam onder leiding van Wubbo Ockels, de eerste Nederlandse astronaut, een beroep gedaan op het specialisme van Vredestein voor de ontwikkeling van de banden voor Superbus. 'Bussen rijden normaliter niet harder dan 80 tot 100 km/u en daarom werd er nooit eerder een busband ontwikkeld die geschikt is voor snelheden tot maar liefst 250 km/u,' verklaart Marcel Veeneman van Vredestein Banden. 'Vredestein staat bekend als dé specialist op het gebied van ultra high-performance banden voor supersportieve auto's in het topsegment. Dat was voor de TU Delft reden om een beroep te doen op de expertise van Vredestein voor het ontwikkelen van een high-performance band voor Superbus.'

Ultrac Sessanta
Bij het ontwerpen van de Superbus-band heeft Vredestein de innovatieve technologieën van haar Ultra Sessanta ultra high-performance banden als basis genomen. Ultrac Sessanta staat bij Vredestein voor superioriteit op het gebied van handling en vormt daarom ook de logische keus voor montage onder strak sturende snelle sportwagens met uitstekende handlingeigenschappen, hoge topsnelheden en dito gewichten. Daarnaast zien de Ultrac Sessanta banden van Vredestein er bijzonder stijlvol uit dankzij de samenwerking met het gerenommeerde Italiaanse designhuis Giugiaro Design.

De Superbus-band wordt door de ingenieurs van Vredestein ontwikkeld in de maatvoering 315/50 ZR22 XL 124W, waarbij de snelheidscodering W staat voor een maximale topsnelheid van 270 km/u. Het getal 124 geeft bovendien de load index van de band aan, wat betekent dat één Superbus-band in staat is een gewicht van 1.600 kilo te verwerken. De speciaal voor de Superbus ontwikkelde Ultrac Sessanta's hebben een totale diameter van 875 mm en zijn ongeveer 328 mm breed.

Voor het ontwikkelen van de speciale Ultrac Sessanta Superbus-band maakt Vredestein gebruik van innovatieve en geavanceerde ontwikkelings- en productiemethoden. Zo krijgt Superbus bijvoorbeeld banden met een unieke footprint, met vier langsgroeven, waarvan er drie onder een kleine hoek staan. Vredestein noemt dit het Sophisticated Longitudinal Design (SLD). Dankzij de speciale Handling Tuned Tread Compound (HTTC) rubbersamenstelling kan Superbus bovendien op optimale grip vertrouwen, waarbij de geavanceerde HTS+ technologie (Handling Tuned Sidewall) zorgt voor een minimale vervorming van de zijkant en maximale weerstand tegen zijdelingse krachten. Dankzij deze technologieën zorgen de Ultrac Sessanta banden er voor dat Superbus zowel rechtuit als in bochten onder alle omstandigheden en ook bij zeer hoge snelheden optimaal, voorspelbaar en bovenal veilig presteert.

Superbus
Superbus is een initiatief van de TU Delft en vormt een verzameling van innovaties die op duurzaamheid zijn gericht: elektrische aandrijving, accu's, lichtgewicht constructies met een lage weerstand en het gebruik van een duurzame, lichtgewicht infrastructuur.

Het zijn voorbeelden van innovaties die Superbus laten excelleren op het gebied van duurzaamheid. Een praktische vergelijking: Superbus verbruikt net zo veel energie bij 250 km/u als een normale bus bij 100 km/u.

Superbus is eigenlijk een combinatie van een hogesnelheidslijn en een gewone bus en heeft de voordelen van beide. Superbus bestaat uit verschillende componenten, die in samenhang een volstrekt nieuw vervoerssysteem opleveren met een ongekend hoge vervoerswaarde.

Reizen met Superbus is in de eerste plaats betaalbaar, maar is bovendien een ware sensatie. Dit komt onder meer door de actieve vering, de snelheid, de ergonomische inrichting van het interieur en de persoonlijke multimedia-apparatuur in de cabine. De innovaties waar Superbus uit opgebouwd is zijn van Formule 1-niveau. De ontwerper van het Superbus voertuig is dr. Antonia Terzi. Zij is wetenschapper en was (als enige vrouw) chief aerodynamicist van een van de F1-teams. Haar invloed is terug te zien in het ontwerp van Superbus. Ir. Joris Melkert (projectmanager) en prof.dr. Wubbo Ockels (general manager) geven samen met haar leiding aan het Superbus ontwikkelingsprogramma.

April 2007


Noot voor de redactie,