Ministerie van Economische Zaken


McKinsey: meer economische groei mogelijk bij gezamenlijke aanpak door
bedrijven en overheid


24-04-2007 | persbericht | onderwerp: Ondernemerschap


Nederland heeft kansen om de arbeidsproductiviteitsgroei en daarmee de
structurele economische groei fors te versnellen. De overheid zal haar
beleid daar wel op moeten afstemmen, met een belangrijke rol voor
beperking van de regeldruk.


Dat is de belangrijkste conclusie uit het onderzoek 'Versnellen
arbeidsproductiviteitsgroei in Nederland" dat onderzoekbureau McKinsey
aan staatssecretaris Frank Heemskerk van Economische Zaken heeft
aangeboden. De staatssecretaris gaf in een reactie op het rapport aan,
dat de uitkomsten van het rapport mede richting zullen geven aan het
beleidsplan rond pijler 2 in het coalitieakkoord ('Een innovatiever,
concurrerender en ondernemender economi'), dat in juni zal
verschijnen.


McKinsey constateert dat het productiviteitsniveau van de Nederlandse
bedrijven hoog is, maar dat de groei ervan achter blijft bij andere
landen. Oorzaak is een gebrek aan dynamiek en vernieuwing, zowel wat
betreft concurrentie op de markt als in het

aandeelhouder-/ondernemerschap binnen bedrijven. Daarnaast blijken
Nederlandse bedrijven achter te lopen bij het benutten van innovatieve
methoden en technieken.

Een belangrijke onderliggende oorzaak is dat overheidsbeleid het
bedrijven vaak moeilijk maakt om zich aan te passen en te concurreren.
Het onderzoekbureau schetst mogelijkheden voor een forse
groeiversnelling in de komende jaren: gemiddeld 2 procent hogere
productiviteitsgroei per jaar voor de onderzochte sectoren. Daarvoor
moet de overheid volgens McKinsey dan wel de volgende drie stappen
nemen.


Drie stappen

Allereerst moet de regeldruk worden aangepakt. Daarbij gaat het niet
alleen om administratieve lasten, die extra kosten voor bedrijven
veroorzaken, maar nog meer om regels die de ruimte en flexibiliteit
om te ondernemen en te innoveren beperken. De impact van belemmerende
regels verschilt per sector en vraagt daarom om een aanpak op maat.
Veel van die regels komen van decentrale overheden met eigen
procedures, beleidscriteria en beleidsruimte. Voorbeelden van
regeldruk zijn een restrictief vestigingsbeleid in de detailhandel,
trage en onvoorspelbare procedures voor bouwvergunningen, per gemeente
sterk wisselende venstertijden voor de belevering van winkelcentra en
restricties aan de productmix die winkels mogen aanbieden.
Een andere belangrijke maatregel voor productiviteitsgroei is
flexibilisering van de arbeidsmarkt (flexibelere contracten, meer
prestatiebeloning en flexibelere arbeidstijden). Dit geldt overigens
niet voor sectoren waar veel mensen als zelfstandige opereren, zoals
de transport- en logistieksector, waar kleine transporteurs als
onderaannemers zorgen voor voldoende flexibiliteit.
De derde stap is verbetering van de beschikbaarheid van goed en
passend opgeleid personeel, onder andere om bij te dragen aan de
verspreiding van kennis over nieuwe methoden en technieken. McKinsey
doelt daarbij vooral op een goede aansluiting van (beroeps)onderwijs
op de arbeidsmarkt.


Onderzoeksopzet

McKinsey (in samenwerking met prof. E. Bartelsman) heeft in de
sectoren detailhandel, groothandel, transport en logistiek, bouw en
metaal, op basis van (onder andere) bijna honderd interviews met
bedrijven, branche organisaties en andere sector deskundigen kansen
geïdentificeerd en vervolgens geanalyseerd waarom die kansen niet
altijd gerealiseerd worden. Internationale vergelijkingen zijn een
belangrijk onderdeel van de studie. De studie was niet specifiek
gericht op innovatie(beleid).


Meer informatie

Voor journalisten: Paula de Jonge, persvoorlichter, telefoon (070) 379
75 52, e-mail: A.T.M.deJonge@minez.nl

De volledige tekst van het rapport is te vinden op www.ez.nl onder
Actueel>Onderzoeken


Verwante informatie


* Sociale innovatie