Provincie Utrecht

verkeersslachtoffers in provincie Utrecht

Minder verkeersslachtoffers in provincie Utrecht

24-4-2007 -

Minister van Verkeer en Waterstaat Camiel Eurlings heeft op maandag 23 april 2007 tijdens op de opening van de "wereld verkeersveiligheidsweek" de ongevalscijfers over 2006 gepresenteerd.

Uit de ongevalscijfers, geregistreerd door de politie, blijkt dat de verkeersveiligheid in de provincie Utrecht in 2006 is verbeterd. Het aantal verkeersslachtoffers is gedaald. Deze trend is ook landelijk ingezet.

Dodelijke verkeersslachtoffers
Het aantal dodelijke verkeersslachtoffers in de provincie Utrecht is gedaald van 43 in 2005 naar 39 in 2006. Met deze daling ligt het aantal dodelijke verkeersslachtoffers weer op het niveau van 2003 (43). In het gebied van het Bestuur Regio Utrecht, de stadsregio bestaande uit de gemeente Utrecht en de acht omliggende gemeenten, daalde het aantal dodelijke verkeersslachtoffers niet, maar is met 32% gestegen van 15 in 2005 naar 22 in 2006. Deze stijging ligt met name in de gemeente Utrecht, waar het aantal dodelijke verkeersslachtoffers met 57% is gestegen van 6 in 2005 naar 14 in 2006.

Ziekenhuisgewonden
Het aantal ziekenhuisgewonden in de provincie Utrecht is gedaald van 715 in 2005 naar 656 in 2006. Deze ontwikkeling is niet gelijk verdeeld over de gemeenten. In enkele gemeenten is het aantal ziekenhuisgewonden gestegen. De sterkste stijgingen betreffen de gemeente Loenen (van 1 naar 11), gevolgd door de gemeenten Bunschoten (van 3 naar 11) en Lopik (van 3 naar 9). Terwijl in andere gemeenten sprake was van een afname: in de gemeente Oudewater (van 9 naar 3), gevolgd door de gemeenten Abcoude (van 11 naar 5) en Utrecht (van 224 naar 159). In de BRU-regio daalde het aantal ziekenhuisgewonden met 23% van 366 naar 298.

Licht gewonden
Ook het aantal lichtgewonden in de provincie Utrecht is gedaald van 1564 in 2005 naar 1438 in 2006. Daarbij moet wel worden opgemerkt dat niet alle licht gewonden door de politie worden geregistreerd.

Trend
Opgemerkt wordt dat de ongevalscijfers van jaar tot jaar kunnen variëren. Ten opzichte van het vaak kleine aantal verkeersslachtoffers per gemeente veroorzaken de jaarlijkse fluctuaties relatief grote dalingen of stijging en zeggen niets over het succes of het falen van het verkeersveiligheidsbeleid. Een dergelijke conclusie kan alleen worden getrokken op basis van de trend over een meerjarige periode.

Vervolgonderzoek
Welke locaties voor een dergelijke verbetering in aanmerking komen, is op basis van de jongste ongevalscijfers nog niet te bepalen. De door de Minister van Verkeer en Waterstaat gepresenteerde ongevalscijfers geven slechts een algemeen beeld van het aantal verkeersslachtoffers in Nederland met een onderscheid naar gemeente, stadsregio of provincie. Het is niet mogelijk na te gaan waar de verkeersslachtoffers zijn gevallen en welke toedracht bijvoorbeeld aan het ongeval ten grondslag heeft gelegen. De Adviesdienst Verkeer en Vervoer AVV-BI, de Adviesdienst Verkeer en Vervoer van Rijkswaterstaat, hoofdafdeling Basisinformatie (BI) levert voor de zomer de achtergrondinformatie, waardoor een nadere analyse mogelijk is.

Registratiegraad
Het werkelijke aantal verkeersslachtoffers is hoger dan blijkt uit de registraties van de politie. Niet alle verkeersslachtoffers worden namelijk door de politie geregistreerd. Vanaf 1997 is het gebruikelijk de (geschatte) werkelijke aantallen slachtoffers als indicatie voor de verkeersveiligheid te gebruiken in plaats van de aantallen die door de politie zijn geregistreerd.

Meer informatie: Ron van Dopperen, telefoon 030- 258 3196