Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD)

Online Adviestool berekent besparingsmogelijkheden PINverkeer franchiseorganisaties
Datum: 24/04/2007

Franchiseorganisaties geven te veel uit aan data- en betalingsverkeer, zo blijkt uit onderzoek. Het bundelen van spraak-, data- en betalingsverkeer, waarbij het pinnen via internet plaatsvindt (PINnen over IP, PoIP), is in veel gevallen een goedkopere totaaloplossing. De Stichting Bevorderen Efficiënt Betalen biedt franchiseorganisaties met een adviestool op internet een handreiking om na te gaan of PoIP ook voor hen voordeel oplevert. De adviestool is tot stand gekomen op basis van onderzoek door franchisespecialist Koelewijn & Partners in opdracht van de Stichting.

Filiaalbedrijven lopen voorop met PoIP. Veel franchiseorganisaties zijn tot dusver terughoudend. Dit terwijl de voordelen groot zijn: er zijn aanzienlijke besparingen te realiseren (tot pakweg ⬠130,- per maand per vestiging), het voorraadbeheer verloopt efficiënter, de uitwisseling van data is sneller en regelmatiger en de beveiliging is beter. Bovendien houdt een dergelijke oplossing rekening met de (toekomstige) mogelijkheid van narrow casting en on-line boekhouden. Voor franchiseorganisaties is een bijkomend voordeel dat de onderlinge relatie tussen franchisegevers en ânemers wordt versterkt als een gezamenlijk netwerk voor dataverkeer wordt opgezet. Kassaâs kunnen eenvoudiger gekoppeld worden aan een snelle database, managementinformatie komt sneller voorhanden en franchisenemers kunnen efficiënter begeleid worden.

De grootste besparingen worden gerealiseerd in ondernemingen die relatief veel transacties hebben (> 750 per week) en momenteel een relatief laag PINaandeel in de transacties. Veelal voldoen ondernemingen in de fooddetailhandel en horeca aan dit profiel. De Stichting wil deze ondernemers ertoe aanzetten het PINverkeer efficiënter te organiseren en daarmee PIN verder te stimuleren. De veiligheid en maatschappelijke efficiency is daarmee zeer gebaat.

Onderzoeksverslag en showcases
De online adviestool geeft de eerste aanzet. Vervolgens is het zaak dat franchiseorganisaties de mogelijke overstap op PoIP met hun franchisenemers en experts bespreken. Het wiel hoeft niet opnieuw uitgevonden te worden. Ervaringen in andere bedrijven zijn beschreven in een onderzoeksrapport en showcases die Koelewijn & Partners in opdracht van de Stichting opleverde. Deze stukken zijn te vinden op www.efficientbetalen.nl. De online adviestool staat zowel op www.efficientbetalen.nl als op www.betaalterminal.nl.