Nederlandse Spoorwegen

Utrecht, 24 april 2007

Na spoorverdubbeling betere dienstregeling

Meer reismogelijkheden; sneller en betrouwbaarder

Ieder half uur Sprinter Rotterdam ­ Gouda ­ Woerden ­ Breukelen ­ Amsterdam Bijlmer ArenA ­ Amsterdam Centraal

Station Abcoude vernieuwd en verplaatst

ProRail voltooit vandaag de werkzaamheden voor het aansluiten van de verdubbelde spoorlijn tussen Utrecht en Amsterdam aan het bestaande spoorwegnet. Morgen kan hier dan de nieuwe dienstregeling van start gaan zoals NS deze voor de vier sporen al ontworpen had, maar nog niet kon uitvoeren bij de start van de nieuwe dienstregeling op 10 december 2006.

Reizigers tussen Rotterdam en Amsterdam Centraal via Gouda ­ Woerden ­ Amsterdam Bijlmer ArenA krijgen meer reismogelijkheden: er rijden voortaan twee Sprinters per uur in plaats van één. Tussen Utrecht Centraal ­ Amsterdam Bijlmer ArenA ­ Amsterdam Zuid rijden twee stoptreinen per uur. De stoptreinen uit Utrecht en Maarssen naar Amsterdam Zuid sluiten in Breukelen aan op de Sprinters naar Amsterdam Centraal, en omgekeerd. Reizigers in Abcoude maken vanaf 25 april gebruik van een nieuw station, op een andere locatie dan het oude.

Einde aan de treinfiles langs de A2
De tweesporige lijn Amsterdam ­ Utrecht was in de laatste jaren een flessenhals in het spoorwegnet. Door het openen van de Utrechtboog in 2006 steeg het aantal treinen van 9 naar 11 treinen per uur per richting. Daarmee was de lijn op het gedeelte tussen Breukelen en Bijlmer tot het uiterste belast. Sprinters moesten in Abcoude op een zijspoor om Intercity's te laten passeren en bij de kleinste vertraging ontstonden er treinfiles. Vanaf 25 april kan een `mooiere' dienstregeling worden gereden, waarbij treinen elkaar niet meer zo dicht op de hielen zitten. Intercity's en Sprinters rijden voortaan elk over hun eigen spoor. Het aantal treinen per uur stijgt naar 14 per richting: 6 Intercity's, 4 Sprinters en 4 `paden' voor goederentreinen. Die zijn niet van NS, maar maken wel gebruik van dezelfde rails. ICE International, CityNightLine en eventuele extra treinen kunnen op de viersporige lijn makkelijker worden ingepast. En er is ruimte voor verdere groei. NS wil uiterlijk in 2009 het aantal Intercity's tussen Utrecht en Schiphol verdubbelen tot 4 per uur. Ook komt er ruimte om een nieuw station in de dienstregeling op te nemen: Utrecht Zuilen. Dit station wordt in juni 2007 geopend. In 2009 gaan tussen Utrecht en Breukelen 4 Sprinters per uur rijden.
Het vernieuwde en uitgebreide station Bijlmer ArenA wordt eind 2007 voltooid. Noot aan de redactie
Meer informatie: NS persvoorlichting 030-2357070

NS Groep N.V., Utrecht
Handelsregister Utrecht 30124358

Datum
Pagina 2/2

NS
NS is de grootste reizigersvervoerder op het spoor in Nederland en verzorgt over een spoorwegnet van ruim 2000 km lengte met 4500 treinritten per dag het vervoer van 1,1 miljoen reizigers. Daarvoor zijn bijna 2900 rijtuigen met 250.000 zitplaatsen beschikbaar. In Nederland beheert NS 378 stations. NS speelt een belangrijke rol in de mobiliteit van Nederland: op de drukste corridors naar de Randstad en tussen de grote steden heeft de trein een marktaandeel tussen de 30 en 60%. NS stelt zich ten doel reizigers veilig, op tijd en comfortabel te vervoeren via aantrekkelijke stations.
In het Verenigd Koninkrijk exploiteert dochterbedrijf NedRailways samen met haar Britse partner Serco twee vervoerconcessies: Mersey Rail rondom Liverpool en Northern Rail in het noorden van Engeland. 25.000 NS medewerkers verzorgen de dienstverlening aan de klanten. Het Nederlandse spoorwegnet is niet in handen van NS. Het beheer van de infrastructuur (rails, seinen, bovenleiding, etc.) en de railverkeersleiding zijn taken van ProRail. De Inspectie Verkeer en Waterstaat ziet toe op de spoorwegveiligheid in Nederland.

---- --