Gemeente Alphen aan den Rijn


ontwikkelingen

Alphenaren positief over ontwikkelingen in de stad

Alphen sluit financieel jaar 2006 positief af

Alphen aan den Rijn sluit de financiële boeken voor 2006 af met een voordelig (incidenteel) resultaat van 16,5 miljoen euro. Dit is vooral te danken aan positieve ontwikkelingen in onze grondexploitaties. Het gaat dan bijvoorbeeld om de projecten Molenwetering, Kerk en Zanen en Stationsomgeving. Zo ontving de gemeente in 2006 van het Rijk een subsidie van circa 7 miljoen euro voor de tunnel in het stationsgebied, terwijl daar geen rekening mee was gehouden. Alle activiteiten buiten de grondexploitaties leiden tot een klein tekort van ongeveer 0,8 miljoen euro.

Het college stelt voor het voordelige resultaat voor het grootste deel naar de algemene reserve te brengen. Tegelijkertijd heeft het college alle claims die op de Algemene reserve rusten doorgelicht en opgeschoond. De hoogte van de Algemene reserve bedraagt (als de raad instemt met alle voorstellen) 15,4 miljoen. De algemene reserve dient onder ander voor het opvangen van financiële risico's (weerstandscapaciteit). De door de raad vastgestelde norm voor de Algemene reserve (6 tot 8 procent van het begrotingstotaal) betekent dat 5 tot 9 miljoen euro beschikbaar is voor inzet in de voorjaarsnota.

Waardering van de burgers
Naast het postieve financiële resultaat is vorig jaar ook veel in de stad gebeurd. En de Alphenaren waarderen dat. Zo blijkt uit de Stadspeilingen van de afgelopen jaren dat de waardering voor het veelbesproken Stadshart sterk gestegen is en in 2006 op een hoog niveau is blijven staan.

In de vijf buurten van het ISV-programma (Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing) geven de bewoners blijk van hun waardering voor het feit dat men betrokken wordt bij verbetering van de woonomgeving. Daar groeit ook het aantal vrijwilligers, dat in Alphen aan den Rijn toch al (erg) groot is. Buurten die zich in de ogen van de inwoners zelf positief ontwikkelen zijn de Planetenbuurt en de Emmalaan (omgeving Groene Dorp).

Waar de betrokkenheid en de waardering in de ISV-buurten groeien, scoort de sociale cohesie in diezelfde buurten echter niet altijd goed, zoals bij voorbeeld in de Planetenbuurt.

De beleving van de veiligheid ontwikkelt zich over de afgelopen jaren positief. Ook de aangiftebereidheid is gunstig in Alphen aan den Rijn. Helaas is het beeld minder gunstig in een aantal buurten, waaronder de omgeving van de Hooftstraat/Lijsterlaan en Diamantbuurt.

En nog niet alles loopt goed. Er blijft een aantal hardnekkige buurtproblemen: overlast van jongeren, het gebrek aan ontmoetingsplekken voor jongeren, verkeers- en parkeerproblemen.

Wat is er bereikt?
2006 was het jaar van de gemeenteraadsverkiezingen. Het vorige collegeprogrammaprogramma werd afgesloten en er kwam een nieuw: Samenleven in de complete Stad. De verandering van college en het vaststellen van een nieuwe collegprogramma maakt dat 2006 een overgangsjaar is geweest. Desondanks is er veel bereikt en gerealiseerd in de stad. Hieronder wordt samengevat wat er in het overgangsjaar 2006 op hoofdpunten is bereikt.

Participatie
De gemeente heeft actief de maatschappelijke organisaties, de inwoners, bedrijfsleven en andere overheden opgezocht bij grote projecten zoals de invoering van de Wmo en de ontwikkeling van de Oude Rijnzone. Onze website is klaar voor digitale dienstverlening. Vrijdag 13 april is een nieuwe website met frisse vormgeving en up-to-date functionaliteiten de lucht in gegaan. Alphen aan den Rijn scoort in de top 20 van gemeentelijke websites op de gebieden klantvriendelijkheid en e-dienstverlening.
De betrokkenheid bij de gemeentelijke activiteiten op wijkniveau was in 2006 weer groot. Er zijn nu 3712 vrijwilligers die zich inzetten voor deze activiteiten. In 2006 is een nieuwe methodiek geïntroduceerd in de Stromenwijk. Deze aanpak, waarbij gebruik is gemaakt van de innovatieve beslisboek-methode, heeft geleid tot een verdrievoudiging van het aantal vrijwilligers in die wijk.

Dienstverlening
De telefonische bereikbaarheid van de gemeentelijke organisatie is in 2006 behoorlijk verbeterd. In 2006 gaven burgers de gemeente een 5,9 voor de telefonische bereikbaarheid, een jaar eerder was dit nog onvoldoende (4,8). De gemeentelijke dienstverlening is eind 2006 verbeterd door de mogelijkheid 4 producten via de website aan te vragen (binnengemeentelijke verhuizing, melding/klacht openbaar gebied/afhalen grofvuil/uittreksel GBA). De belangstelling hiervoor bleek opvallend groot, ook zonder veel communicatie-inspanningen. In 2006 bedroeg de klanttevredenheid over de publieke dienstverlening een 7,2 (In 2005 een 7,8 op basis van een onderzoek gedaan in eigen beheer).

De gemeente is efficiënt en effectief
De accountant heeft getekend voor de rechtmatigheid van de jaarrekening. Dit is mede het resultaat van de voortdurende aandacht voor verbetering van de planning- en controlcyclus. Deze cyclus is steeds beter ingericht op het inzichtelijk, meetbaar en bestuurbaar krijgen van onze efficiëntie en effectiviteit.

OZB en overige tarieven
Het uitgangspunt de structurele lasten in evenwicht te houden met de structurele baten leidde in 2006 tot verhoging van het OZB-tarief woningen met 2,5 procent bovenop de inflatiecorrectie. De overige tarieven (afval, riool, begraafrechten, leges) zijn over het algemeen licht gestegen, ter compensatie van de stijgende lasten op deze exploitaties. In vergelijking met de omliggende regiogemeenten neemt Alphen aan den Rijn de derde plaats in van opgetelde lasten en tarieven (OZB, afvalstoffenheffing en rioolrechten).

Gezondheid
De Consultatiebureaus hebben bijna 95 procent van de kinderen van 0 tot 4 jaar regelmatig gezien. Door deze hoge dekkingsgraad krijgt de gemeente steeds beter in beeld hoe de gezondheids- en leefsituatie van jonge kinderen is. In 2006 is een inventarisatie gemaakt van het binnenmilieu op scholen. We hebben een start gemaakt met het opstellen van een verbeterplan,
In 2006 opende het gezondheidscentrum Toussaintplein. Het gezondheidscentrum aan de Preludeweg opent mei 2007 zijn deuren. Voor een centrum in Kerk en Zanen zijn de bouwplannen goedgekeurd.

Verhogen van de sociale samenhang
Naast activiteiten in het kader van de Stedelijke Vernieuwing (multiculturele activiteiten, kinderactiviteiten) zijn nieuwe activiteiten per wijk in gang gezet, zoals buurtbemiddeling, een wijkanalyse per ISV-wijk en de ontwikkeling van het wijkgericht werken.
Het nieuwe gebouw van het Open Venster is april 2006 geopend. Hierbij is veel aandacht besteed aan de omgeving van het Open Venster. In 2006 heeft de gemeente ook de projecten Jonge mantelzorgers en Allochtone mantelzorgers gefinancierd.
Activiteiten uit het jaarplan 2006 Seniorennota zijn uitgevoerd. Verder wordt met WonenCentraal een deel van een flat in de Edelstenenbuurt geschikt gemaakt als seniorenwoning.

Veilig opgroeien voor alle kinderen
We hebben een samenhangende aanpak voor multiprobleemgezinnen en jeugdigen gerealiseerd. Steven van Eijck, het boegbeeld van de landelijke operatie Jong, heeft onze aanpak gecomplimenteerd. Het regionale visiedocument Een kwestie van niveau wordt door adviesbureau Berenschot als voorbeeld aangehaald.
Er is een start gemaakt met een centraal meldpunt waarin meerdere hulpverleners in één gezin de hulp afstemmen en bewaken. Aan de verschillende vormen van coördinatie van zorg is gezinscoaching toegevoegd. Door een extra financiële impuls van het ministerie van VWS is de wachtlijst opgelost bij gezinscoaching vanuit BKK (basiszorg kwetsbare kinderen).
Zeventig procent van de doelgroep volgt de voorschoolse educatie, er is geen wachtlijst.
In het schooljaar 2005-2006 kwamen ongeveer 400 leerplicht-meldingen. In 2006 hebben we een begin gemaakt met het controleren van verzuim- en verlofregistraties van de scholen. Voor Onderwijshuisvesting zijn in 2006 11 projecten nieuwbouw of uitbreiding/renovatie gerealiseerd.

Veilige leefomgeving terugdringen overlast door jongeren Naast de al bestaande voorzieningen zoals Basta, het Signaleringsoverleg en Communities that care hebben we een aantal nieuwe projecten gerealiseerd:

- Stoplichtenmodel, wijze van benadering van jongerengroepen. De verschillende partners (jongerenwerk, politie, toezicht en handhaving) stemmen met elkaar af wanneer en met welke activiteit zij inzetten op een groep jeugd).

- Rebound, opvangvoorziening voor risicojongeren in het onderwijs. Het project is gestart in augustus 2006. In de periode augustus tot januari 2006 zijn vier jongeren aangemeld.

- Jongerenpreventieteam (JPT): directe aanpak van first offenders om herhaling te voorkomen. Het JPT is gestart in november 2006. In de periode 1 november tot 1 januari zijn in totaal 36 jongeren aangemeld.

Buurtpreventie
In 2006 bleef het aantal buurtpreventieprojecten stabiel. Op de lijst van enge plekken is het centrumgebied dit jaar op de eerste plaats gekomen. Dit komt door de problematiek in de Hooftstraat. De extra inspanningen van de gemeente ten aanzien van de Hooftstraat worden daarom onverminderd voortgezet. Een poging om in de omgeving Hooftstraat een project te starten is niet gelukt. De voorwaarde dat 75 procent van de woningen meedoen werd niet gehaald.

Huiselijk geweld
De registratie van huiselijk geweld bij de politie is geoptimaliseerd door de invoering van een nieuw systeem. Slachtoffers weten het Advies en Steunpunt Huiselijk Geweld steeds beter te vinden, zo blijkt uit het toenemende aantal casussen. Er is een eerste stap gezet in de aanpak van ouderenmishandeling door de vorming van een regionale werkgroep.

Brandveiligheid
Op 1 januari 2006 was als gevolg van de inhaalslag afgifte gebruiksvergunningen 98 procent van het aantal te beoordelen gebouwen voorzien van een gebruiksvergunning. In 2006 hebben we 39 nieuwe gebruiksvergunningen afgegeven.

Cultuur
We hebben afspraken gemaakt over het gebruik van amateurkunst en evenementen in Theater Castellum. Zon 7500 leerlingen uit het basisonderwijs deden mee aan kunstmenu. Drieduizend leerlingen uit de onderbouw van het voortgezet onderwijs volgden een cultuurtraject en 1500 leerlingen volgden Culturele en Kunstzinnige Vorming.

Mobiliteit
De inwoners van Alphen aan den Rijn noemen de bereikbaarheid nog steeds het grootste probleem. Toch is in 2006 in elk geval bereikt dat nog maar 16 procent Verkeer noemt als een van de drie hoofdproblemen in de buurt. Het streefcijfer hiervoor was 19 procent. De afgelopen jaren is aan de Hoge Zijde flink geïnvesteerd in parkeervoorzieningen. Zo hebben we het aantal abonnementhouders in parkeergarage Castellum uit kunnen breiden. Verder zijn in de Vogelbuurt (Lage Zijde) 21 extra parkeerplaatsen gekomen. Bij de zogenaamde hotspots voor auto-inbraak, te weten Ridderveld en het centrum, zijn parkerende automobilisten die zichtbaar waardevolle spullen in de auto achterlaten aangesproken op hun gedrag. Andere acties om het gedrag te beïnvloeden waren aandacht in de pers, plaatsen van borden op de hotspots en posters. Het resultaat van deze inspanningen is zichtbaar in een lichte daling van het aantal meldingen van auto-inbraken.

Economie
Van de 24,3 ha. aan beschikbaar bedrijventerrein is 2,11 ha uitgegeven, ongeveer evenveel als in 2005. De voorbereidingen voor de vestiging van een starterscentrum in een bedrijfsverzamelgebouw zijn in gang gezet. Ook zonder de aanwezigheid van een dergelijk centrum gingen in 2006 niet minder dan 421 bedrijven van start.De herstructurering van het bedrijventerrein Rijnhaven is één van de speerpunten in de Transformatievisie Oude Rijnzone. Een Masterplan voor het terrein is opgesteld. In het ontwerp-streekplan is een forse vergroting van het geplande bedrijventerrein aan de Steekterweg opgenomen.
Het aantal arbeidsplaatsen in de gemeente vertoont een geleidelijke stijging en mede daardoor een geleidelijke daling van het percentage niet-werkende werkzoekenden (van 4,7 procent in 2004, naar 4,6 procent in 2005 en 4,3 procent in 2006)

Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)
In 2006 is hard gewerkt aan de voorbereiding van de invoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning per 1 januari 2007. De aandacht ging daarbij vooral uit naar de voorbereiding op de nieuwe taken. Nadrukkelijk betreft dit het bieden van hulp bij het huishouden aan inwoners die daar recht op hebben. Er is veel geïnvesteerd in de communicatie met de inwoners en ruimte geboden voor participatie. De raad heeft een beleidskader vastgesteld voor de Wmo onder de titel 'Sterk voor kwetsbaar. Er zijn een verordening en een uitvoeringsbesluit vastgesteld en de aanbesteding van de hulp bij het huishouden is geregeld. Met vier thuiszorgaanbieders heeft de gemeente een contract gesloten. Voor de aanvraag van individuele voorzieningen kunnen inwoners terecht bij het Wmo-loket. Dit loket is een samenvoeging van het oude loket van Stichting Zorgwijzer met het zorgloket van de gemeente. Op deze wijze is één loket gevormd waar inwoners terecht kunnen met vragen rond (aangepast) wonen, welzijn, zorg en inkomensondersteuning.

Werk
Het aantal jongeren mét een uitkering en zonder uitzicht op een baan door het ontbreken van een startkwalificatie is 9. Per 31 december 2006 zat 49 procent van het klantenbestand op een traject. Een aantal aparte projecten zoals De witte motor (uitstroom 76 procent) en Groen als kans (uitstroom 50 procent) is succesvol geweest als instrument om de uitstroom te bevorderen.

Bijstand
Het aantal uitkeringen is met 59 afgenomen tot 864 per 31 december 2006. Dit is het laagste aantal in de laatste jaren. Door streng te zijn aan de poort wordt een uitkering alleen dan toegekend als het echt noodzakelijk is. Door het inzetten van hoogwaardig handhaven is in achttien gevallen een aanvraag stopgezet. Door de inzet van fraudepreventie is in zeventien gevallen de uitkering beëindigd. Door goede voorlichting en een proactieve houding is een aantal (gewijzigde) voorzieningen uit het minimabeleid duidelijker onder de aandacht van de cliënten gebracht. Dat heeft gewerkt: in totaal zijn in 2006 voor het minimabeleid 2273 aanvragen binnengekomen. Dit zijn er 1573 meer dan verwacht. Waar mogelijk wordt een gedeelte van de aanvragen automatisch verwerkt als de klant al bekend is en er recht op de uitkering bestaat.

Wonen
In vergelijking met de Monitor Woonvisie (jaarschijf 2006) zijn er minder goedkope en middeldure huurwoningen en minder middeldure en dure koopwoningen gerealiseerd.
De koopprijsgrens in de Huisvestingsverordening is verhoogd van 70.790 naar 181.512. Door deze substantiële verhoging kunnen we met de toewijzingsvoorwaarden méér woningen dan voorheen toewijzen aan Alphenaren en mensen die economisch en/of maatschappelijk gebonden zijn aan Alphen.
We proberen in Alphen aan den Rijn zoveel mogelijk levensloopbestendig (=aanpasbaar en betreedbaar) te bouwen. In deelplan Q Kerk en Zanen zijn hiervoor woningen met Woonkeur opgeleverd.

Ruimtelijke ontwikkeling
In 2006 is zowel ambtelijk als bestuurlijk een enorme inzet geleverd om de transformatievisie OudeRijnzone, het streekplan Zuid-Holland Oost 2015 en de Corridorstudie N 207 te sturen in een richting die goed is voor Alphen aan den Rijn. De raad heeft in december 2006 ingestemd met de Transformatievisie en gemeentelijke reactie op het streekplan 2015.
De Visie Steekterweggebied is in concept gereed in 2006. Deze visie schetst het toekomstbeeld tot 2020 voor het gebied ten zuiden van de Oude Rijn tussen Alphen-Oost en Bodegraven. Het project OTA/IDB wordt daarin als uitvoeringsproject meegenomen.
Na vele jaren van volharding en andere partijen in beweging brengen, kunnen we nu met trots melden dat het Zaanse Rietveld is aangelegd. Het is weliswaar niet gelukt een gebied van de oorspronkelijk bedoelde omvang (70 ha) te realiseren, maar het nu gerealiseerde recreatief/landschappelijk waardevolle gebied van 38 ha. Voegt een kwaliteit toe aan het wonen in Alphen aan den Rijn.

© Gemeente

Alphen aan den Rijn

Stadhuisplein 1

2405 SH Alphen aan den Rijn

Tel: 0900 - 481 11 11

Fax: (0172) 46 55 64

gemeente@alphenaandenrijn.nl

Postbus 13, 2400 AA

Alphen aan den Rijn