Gemeente Alphen aan den Rijn


dienstverlening

Vooruitgang in dienstverlening, participatie en aantal klachten

Burgemeester Schoof ruikt rozengeur en wacht op maneschijn

De gemeente is flink gevorderd met het organiseren van de betrokkenheid van de inwoners bij het bestuur. Ook de informatievoorziening over de gemeentelijke activiteiten naar alle inwoners toe is op een mooi niveau gekomen. En ook in de dienstverlening zijn veel doelstellingen gehaald. Ik concludeer dat veel goed gaat. En toch wanneer we naar de cijfers van de Stadspeiling kijken, dan is nog niet alles rozengeur.

Dat stelt burgemeester Schoof in zijn Burgerjaarverslag 2006. Hierin geeft Schoof zijn oordeel over hoe de gemeente Alphen aan den Rijn omgaat met haar inwoners. Hij neemt drie onderwerpen onder de loep: de dienstverlening, de mogelijkheden voor inspraak en het omgaan met bezwaarschriften en klachten. Daarbij staat centraal de vraag hoe de gemeente omgaat met haar inwoners als klant.

Schoof concludeert dat nu echt veel goed gaat, zowel bij de participatie als de dienstverlening. Er zijn genoeg activiteiten waarmee de gemeente Alphen aan den Rijn er goed voor staat. Op basis van de normen die de afgelopen jaren zijn ontwikkeld (Geen wetenschappelijke cijfers, maar fatsoensnormen die we onszelf gesteld hebben.) blijkt dat de gemeente deze normen voor een groot deel haalt. We mogen tevreden zijn, maar we kunnen niet achterover leunen. We moeten blijven werken aan verdere kwaliteitsverbetering. Zeker voor die zaken waar we de norm nog niet halen, maar ook omdat we nu eenmaal altijd nieuwe ontwikkelingen zullen zien waar we weer op moeten inspelen.

Aanbevelingen
Schoof doet ook een aantal aanbevelingen:

* verbeter de functionele telefonische bereikbaarheid tot de norm van 85 procent;

* verbeter de snelheid in afhandeling van poststukken tot de norm van 80 procent;

* introduceer een email-volgsysteem

* verbeter de terugkoppeling wanneer een melding openbare ruimte niet binnen 5 werkdagen kan worden afgehandeld; het terugbellen van de melder moet minimaal naar 80 procent worden gebracht.

Belangrijke nieuwe aanbeveling die Schoof doet is zijn oproep minder bureaucratisch te zijn. Durf je te verplaatsen in de gedachten van de inwoner. Neem initiatief en handel niet te formalistisch.

Samenvatting burgerjaarverslag 2006
Participatie
De gemeente is flink gevorderd met het organiseren van de betrokkenheid van de inwoners bij het bestuur. De actieve betrokkenheid van inwoners bij het gemeentebestuur betekent nadrukkelijk niet dat iedereen nu tevreden is en zijn zin heeft gekregen. Bij grote projecten in de stad, zoals Stadshart of Nieuwe Sloot, zullen er altijd mensen met andere belangen zijn, emoties en ook onvrede.
Ook de informatievoorziening over de gemeentelijke activiteiten naar alle inwoners toe is op een mooi niveau gekomen. Met Week in beeld, de consequente toepassing van de nieuwe huisstijl en de verbeterde website hebben de inwoners alle mogelijkheid om goed op de hoogte te zijn.
Wanneer ik verder kijk naar de mogelijkheden die er zijn voor inspreken in de raad, voor burgerinitiatief, voor deelname aan het webpanel en aan de nieuwe informatiemarkten, dan concludeer ik dat veel goed gaat. Het echt grote en nog steeds groeiende - aantal vrijwilligers dat betrokken is bij activiteiten in de wijk brengt dit ook tot uitdrukking.

Dienstverlening
Bij de dienstverlening aan de balies scoort Alphen aan den Rijn iets onder het gemiddelde, maar evengoed zijn onze inwoners zeer te spreken over de klantvriendelijkheid en de deskundigheid van de baliemedewerkers. De lagere score heeft vooral te maken met de inrichting van de wachtruimte in de centrale hal, iets dat op korte termijn verbeterd wordt.

Bij het afhandelen van de poststukken binnen de geldende termijn haalt de organisatie de gestelde norm van 80 procent bijna, maar nog steeds niet helemaal. Met 76,3 procent in 2006 zelfs een kleine achteruitgang. De aandacht en de cursussen voor het schrijven van duidelijke taal in de brieven lijken wel resultaat op te leveren.

De gemeentelijke website heeft de participerende inwoners steeds meer te bieden. Op elke webpagina staat een reactieformulier voor bezoekers; hier wordt veelvuldig gebruik van gemaakt. Ook de elektronische afhandeling van meldingen over de Openbare Ruimte functioneert goed. Met de informatie per wijk en informatie op maat per e-mail wordt tegemoet gekomen aan de wens van 46 procent van de Alphenaren om informatie te krijgen over bepaalde onderwerpen en gemeentelijke plannen. De belangstelling voor de eerste vier elektronische producten bleek opvallend groot. Het email-volgsysteem is er nog steeds niet.

Nu de servicenormen zijn ontwikkeld, meen ik dat ze goed uitdrukking geven aan de ambitie van de gemeente Alphen aan den Rijn om efficiënt en snel te werken, in veel gevallen aanzienlijk sneller dan de wettelijke termijn. Landelijk heeft de gemeente zich met deze normen goed op de kaart gezet.

Vermindering van de administratieve lastendruk is voor inwoners van Alphen aan den Rijn een belangrijk onderwerp. Er zijn stappen gezet, er kan echter nog veel gebeuren.

Bezwaarschriften en klachten
De nationale ombudsman stelt dat veel gemeenten er niet in slagen bezwaarschriften binnen de wettelijke termijn af te handelen. In Alphen is op dat terrein vooruitgang geboekt:

* Bij de Commissie Bezwaarschriften is 89 procent van de beslissingen binnen de wettelijke termijn genomen. Dat was 80 procent in 2005;

* Bij de Bezwaarschriften uitvoering Wet Werk en Bijstand is door de inhuur van extra personeel meer bezwaarschriften afgehandeld. Daarvan was een kleiner deel gegrond en is een groter deel (69 procent) binnen de termijn afgedaan.

* Bij het parkeren is het aantal bezwaren nog veel verder gedaald en is het percentage gegrond gedaald naar 39 procent. Ook hier een goede ontwikkeling dus.

© Gemeente

Alphen aan den Rijn

Stadhuisplein 1

2405 SH Alphen aan den Rijn

Tel: 0900 - 481 11 11

Fax: (0172) 46 55 64

gemeente@alphenaandenrijn.nl

Postbus 13, 2400 AA

Alphen aan den Rijn