Lerarentekort kleiner als scholen betere werkgevers worden

24.04.2007 / 09:03 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Open universiteit nederland

Open universiteit nederland

http://www.ou.nl

Scholen moeten meer investeren in de begeleiding en scholing van leraren, loopbaantrajecten ontwikkelen en gedifferentieerde beloning mogelijk maken. Met een goed HRM-beleid zijn scholen ook aantrekkelijke werkgevers op een krapper wordende arbeidsmarkt en wordt een vroegtijdig vertrek uit onderwijsfuncties voorkomen. Dat stelt prof.dr. John Gerrichhauzen, hoogleraar 'Opleidings- en professionaliseringsvraagstukken in werksituaties van onderwijsgevenden' bij het Ruud de Moor Centrum van de Open Universiteit Nederland in zijn inaugurale rede op vrijdag 27 april.

Beter onderwijs door goed HRM-beleid

Voor verbetering van de kwaliteit van het Nederlandse onderwijs is de kwaliteit van de docent essentieel. Aan leraren worden echter steeds meer eisen gesteld. Ze moeten niet alleen goed kunnen lesgeven, maar ook nieuwe onderwijskundige methoden ontwerpen, kunnen omgaan met de diversheid van de klas (van zorgleerling tot hoogbegaafd, verschillende culturele achtergronden) en kritisch zijn over het eigen handelen. Volgens John Gerrichhauzen kan en mag het hanteren van al deze veranderingen niet uitsluitend afhangen van de individuele leraar. Scholen moeten een goed Human Resource Management-beleid (HRM) ontwikkelen zodat de leraar er bij zijn professionalisering niet alleen voor staat. Bovendien kunnen met HRM ook andere zaken aangepakt worden zoals de ontwikkeling van teamwerk en loopbaanpaden, kennisdeling, beloningsdifferentiatie en de werving van nieuwe collega's.

Realisatie HRM is geen sinecure

Op papier lijken dit geen echt moeilijke opdrachten, maar in de praktijk zijn ze dat wel degelijk. Een voorbeeld. Bij 'beloningsdifferentiatie' speelt een grote mate van politieke correctheid, evenals de neiging te volharden in simplificaties. Het belonen van betere prestaties is een snel te aanvaarden principe. Maar wat zijn betere prestaties, hoe stel je die vast? Het zal veel denkkracht van onderwijsorganisaties vragen om valkuilen en mogelijkheden van een vernieuwd beloningsbeleid te bepalen. Toch moet er ruimte worden gevonden voor experimenten, bijvoorbeeld door docenten die als team goed onderzoek uitvoeren, extra te belonen.

Met HRM-beleid lerarentekort bestrijden

Met een goed HRM-beleid kan het imago van beroepen in het onderwijs verbeterd worden. Een school die investeert in zijn personeel is een aantrekkelijke werkgever. Niet alleen voor nieuwe leraren, maar ook voor het eigen personeel: een vroegtijdig vertrek uit onderwijsfuncties kan zo voorkomen worden. Ook op deze wijze kan het lerarentekort verkleind worden.

Over de spreker

Prof. dr. John T.G. Gerrichhauzen, geboren in 1946 in Huissen (GLD), studeerde arbeids- en organisatiepsychologie aan de Radboud Universiteit te Nijmegen en promoveerde in 1989 aan deze universiteit. Hij werkte enkele jaren als HRM-adviseur en daarna bekleedde hij zowel opleidings- als managementfuncties bij de Fontys Hogescholen. Vanaf 1 januari 1990 werkt hij bij de Open Universiteit Nederland te Heerlen. Eerst bij de faculteit Sociale Wetenschappen, vervolgens bij de faculteit Managementwetenschappen en sedert 1 maart 2006 als hoogleraar- directeur van het Ruud de Moor Centrum. Hij maakt deel uit van de commissie professionalisering van de Nederlandse Vereniging van Personeelsfunctionarissen (NVP) en de kernredactie van het vakblad HRM in de Praktijk.