DAF Trucks Persbericht PACCAR Inc. gedistribueerd door DAF Trucks N.V.

PACCAR meldt sterke verkopen en record nettowinst eerste kwartaal Milieu-initiatieven zetten industriestandaard
PACCAR verhoogt kwartaaldividend met 25%

24 april 2007, Bellevue, Washington "PACCAR Inc (Nasdaq: PCAR) heeft in het eerste kwartaal van 2007 een uitstekende omzet en een record nettowinst behaald", aldus Mark C. Pigott, chairman en chief executive officer. "PACCAR's uitgebalanceerde wereldwijde diversificatie heeft geprofiteerd van een versterkte economische groei in de Eurozone en een constante groei van het Bruto Nationaal Product in Noord-Amerika, in combinatie met de groei van onderdelenverkoop en financiële dienstverlening", voegde Pigott toe. "PACCAR's activiteiten buiten de Verenigde Staten, meer dan 50% van de totale omzet van de onderneming, leveren een aanzienlijke bijdrage aan de uitstekende prestaties en zorgen voor een anticyclische balans voor het lagere activiteitenniveau in Noord-Amerika."

PACCAR heeft het productieniveau in haar fabrieken in de Verenigde Staten en Canada verlaagd in overeenstemming met de lagere vraag vanuit de markt, veroorzaakt door de hogere kosten voor motoren die moeten voldoen aan de emissie-eisen van 2007. "De lagere vraag en de pro-actieve aanpassingen van de productie-aantallen zullen een dempend effect op de financiële resultaten van de onderneming hebben, totdat de markt de nieuwe voertuigen heeft geabsorbeerd die in 2006 zijn aangeschaft", aldus Pigott.

PACCAR's nettowinst bedroeg in het eerste kwartaal van 2007 $365,6 miljoen ($1,46 per verwaterd aandeel), vergeleken met $342,0 miljoen ($1,35 per verwaterd aandeel) in het eerste kwartaal van vorig jaar. De netto omzet in het eerste kwartaal inclusief de opbrengst uit financiële dienstverlening bedroeg $3,98 miljard, drie procent meer dan de $3,85 miljard over het eerste kwartaal van vorig jaar.

Kwartaaldividend met 25% verhoogd
De PACCAR Board of Directors keurde een verhoging goed van het normale kwartaaldividend van $0,20 per aandeel naar $0,25 per aandeel, met ingang van de dividendbetaling van 5 juni 2007, voor aandeelhouders per 18 mei 2007.

In de laatste tien jaar heeft PACCAR haar kwartaaldividend met gemiddeld 18% per jaar verhoogd. "PACCAR's normale kwartaaldividend, gecombineerd met speciaal dividend heeft de afgelopen vijftig jaar gezorgd voor uitstekende resultaten voor de aandeelhouders", aldus Mark Pigott. "PACCAR streeft naar een verhoging van haar normale kwartaaldividend als percentage van het totale dividend betaald aan aandeelhouders." Sinds 1941 heeft PACCAR elk jaar dividend uitgekeerd.

Financiële hoogtepunten, eerste kwartaal 2007
Over het eerste kwartaal van 2007 kon PACCAR de volgende financiële hoogtepunten rapporteren:
* Record geconsolideerde kwartaalomzet van $3,98 miljard.
* Record netto kwartaalwinst van $365,6 miljoen.
* Nettowinstmarge van 9,2%

* $65,6 miljoen winst vóór belastingen van Financial Services bij een record activawaarde van $10 miljard.
* Verkoop en algemene overheadkosten 3,2% van de omzet.

PACCAR verkoopt in honderd landen en de kwaliteitproducten en -diensten van de onderneming hebben een uitstekende reputatie op het gebied van innovatie en lage life-cycle kosten. PACCAR's financiële prestaties zijn het resultaat van sterke wereldwijde markten, die in de laatste tien jaar zorgden voor een winstgroei van meer dan 600%.

Update terugkoop aandelen
In het eerste kwartaal van 2007 kocht PACCAR 719.304 gewone aandelen terug voor $48,2 miljoen, in het kader van een door de Board of Directors goedgekeurd aandelenterugkoop-programma ter waarde van $300 miljoen. "In de laatste vijftien maanden heeft PACCAR ongeveer 6,9 miljoen aandelen gekocht, wat een investering van meer dan $350 miljoen vergde", aldus Mike Tembreull, vice chairman. "De terugkoop van aandelen is een afspiegeling van het vertrouwen dat de Board of Directors heeft in PACCAR's wereldwijde business-strategie en de uitstekende groei op lange termijn." Over de laatste tien jaar bedroeg het rendement voor de aandeelhouders gemiddeld 27,2% per jaar, vergeleken met 8,7% voor de Standard & Poor 500 Index. De aandelen van de ondernemingen, inclusief de geherinvesteerde dividenden, presteerden beter dan die van de Standard & Poor 500 Index over periodes van één, drie, vijf en tien jaar.

Nieuwe investeringen in infrastructuur
In januari 2007 kondigde PACCAR plannen aan voor de bouw van $400 miljoen kostende productie- en assemblagefaciliteit van motoren in het zuidoosten van de Verenigde Staten. De bouw van de fabriek met een oppervlakte van ruim 37.000 m², begint halverwege 2007 en zal naar verwachting in 2009 gereed komen. Deze investering is een aanvulling op de ultramoderne motorenfabriek in Eindhoven, Nederland en stelt de onderneming in staat om 12,9 en 9,2 liter motoren te bouwen die gebruikt kunnen worden in Kenworth, Peterbilt en DAF-voertuigen. Jim Cardillo, executive vice president zei: "PACCAR heeft waardering voor de professionele manier waarop de staten in het zuidoosten van de VS reageerden op deze mogelijkheid voor een grote economische investering. We zien ernaar uit om een technologisch hoogwaardige fabriek van wereldklasse te bouwen." Deze maand opende PACCAR zijn nieuwe, ultramoderne onderdelendistributiecentrum (PDC) in Oklahoma City. Bovendien zal spoedig de bouw beginnen van een nieuw PDC in Boedapest, Hongarije, ter ondersteuning van DAF's continue expansie in Centraal en Oost-Europa. "Na het gereedkomen van het PDC in Hongarije zal PACCAR wereldwijd beschikken over dertien PDC's, elk strategisch gelegen om zo dagelijks te kunnen voorzien in de behoefte aan onderdelen voor PACCAR's groeiende klanten- en dealerbestand", aldus Rick Gorman, PACCAR vice president en PACCAR Parts general manager. "PACCAR Parts heeft zijn verkopen sinds 1996 meer dan verdrievoudigd, tot bijna $2 miljard in 2006. Deze investeringen zullen ons in staat stellen in deze markt sterk verder te groeien."

In juni 2007 zal bij DAF de 7.100 vierkante meter grote motorentestfaciliteit in gebruik worden genomen. "De twintig testcellen in het ontwikkelingscentrum zullen technologisch de meest moderne ter wereld zijn en zijn van essentieel belang voor het ontwikkelen van nieuwe PACCAR-motoren voor wereldwijd gebruik", aldus Aad Goudriaan, President-directeur van DAF.

Groei in Aziatische markten
In april opende PACCAR een nieuw kantoor in Sjanghai, China. Het kantoor zal zich richten op het inkopen van onderdelen voor wereldwijde productie en after sales en op het verkopen van PACCAR aandrijfcomponenten aan klanten in Azië. "Het kantoor in Sjanghai is een aanvulling op PACCAR's bestaande kantoor in Beijing, dat al vijftien jaar lang uitstekende klantenondersteuning biedt", aldus Tom Lundahl, vice president, Inkoop. "De snelle ontwikkeling van het snelwegnetwerk in China zorgt ervoor dat de vraag groeit naar betrouwbare bedrijfsvoertuigen van hoge kwaliteit. Het kantoor in Sjanghai zal PACCAR in staat stellen haar belang in deze dynamische en belangrijke markt te vergroten."

Leiderschap op milieugebied
PACCAR bekleedt in de truckindustrie een vooraanstaande positie op het gebied van milieu. In de laatste tien jaar heeft de onderneming 60% van haar fabrieksverpakkingsmateriaal gereduceerd door te investeren in retourcontainers, het installeren van nieuwe logistieke software en het doen van grote investering in de productiefaciliteiten van leveranciers. De productiefaciliteiten in Canada en Europa voldoen inmiddels aan de ISO 14001 milieunorm. "DAF, Peterbilt en Kenworth voertuigen worden geproduceerd uit milieuvriendelijke materialen, zodat 80% van het voertuig (in gewicht) kan worden gerecycled", aldus Dan Sobic, senior vice president.

PACCAR is ook leider op het gebied van de ontwikkeling van brandstofzuinige en hybride voertuigen. Recente initiatieven op dit gebied:
* Kenworth's 'Clean Power (tm)' en Peterbilt's 'Comfort Class (tm)' zullen begin juni 2007 beschikbaar komen. "Deze af-fabriek geïnstalleerde klimaatbeheersingssystemen zorgen tien uur lang voor verwarming en koeling en het leveren van 110 volt, zonder dat de motor hoeft te lopen. Dat zorgt voor een vermindering van emissies en verbetert de brandstofefficiency met 8%", aldus Bob Christensen, PACCAR vice president en Kenworth general manager.
* In 2008 zullen bij Kenworth, Peterbilt en DAF middelzware trucks beschikbaar komen die gebruik maken van een geavanceerd diesel-elektrisch hybride aandrijfsysteem, waarmee brandstofbesparingen tot 30% te behalen zijn.

Financial Services behaalt uitstekende kwartaalinkomsten PACCAR Financial Services (PFS) heeft een portefeuille van meer dan 160.000 trucks en trailers met een totale activawaarde van $10 miljard. Hierin is inbegrepen PACCAR Leasing, een van de grootste full-service truckleasing ondernemingen in de Verenigde Staten, met een vloot van meer dan 28.000 voertuigen. De recordwinst vóór belastingen bedroeg $65,6 miljoen, 20% hoger dan de $54,8 miljoen in het eerste kwartaal van 2006. De omzet in het eerste kwartaal steeg 24% naar $264 miljoen, vergeleken met 212,5 miljoen in het zelfde kwartaal van 2006.

"PACCAR Financial Services (PFS) ondersteunt op winstgevende wijze de verkoop van PACCAR trucks op drie continenten en in 17 landen met een breed palet aan financierings- leasing- en verzekeringsproducten", zei Ken Gangl, senior vice president. "Een record portefeuille, uitstekende financiële marges en innovatieve portfoliomanagement-technologieën dragen bij tot uitstekende financiële resultaten. PFS blijft aanvullende groeikansen onderzoeken voor deze $10 miljard activa."

"PACCAR Leasing blijft haar activiteiten verder uitbreiden met haar PacLease netwerk van 281 franchise - en eigen locaties in Canada, de Verenigde Staten en Mexico", voegde Bob Southern, PACCAR Leasing president, toe. "Er zijn voor PacLease uitstekende kansen voor expansie in Europa, waarbij we gebruik kunnen maken van het uitgebreide DAF dealernetwerk. Ook onderzoeken we in Europa de acquisitie van particuliere lease-ondernemingen."

Wereldtruckmarkt
"De Europese economie heeft te maken met een aanhoudende economische groei", aldus Aad Goudriaan, PACCAR vice president en president-directeur van DAF. "Het vertrouwen in de industrie is hoog en in West- en Centraal Europa stijgt de groei. Het resultaat is dat de Europese truckverkopen boven 15 ton sterk blijven en minstens vergelijkbaar zullen zijn met de 265.000 - 280.000 eenheden van 2006. DAF verhoogt haar productie en is in Europa leider op het gebied van kwaliteit en restwaarde. In 2006 kwam het marktaandeel van DAF uit op een record van 14,5%. DAF's lange termijn doelstelling is het bereiken van een marktaandeel van meer dan 20%", aldus Goudriaan.

"Zoals verwacht zijn de markten in de Verenigde Staten en Canada gedaald, als gevolg van het feit dat vervoerders in de tweede helft van 2006 al auto's 'vooruit' kochten. Een constante stijging van het Bruto Nationaal Product compenseerde gedeeltelijk de door wetgeving veroorzaakte marktdaling. PACCAR installeert in al haar in de Verenigde Staten en Canada gebouwde trucks motoren die voldoen aan de emissie-eisen van 2007. Onze klanten rapporteren dat ze met deze nieuwe motoren goede rendementen halen en onze productiebedrijven hebben hun vooruitstrevende positie op het gebied van productiviteit verder verhoogd omdat ze al heel vroeg overstapten op de nieuwe technologie", legde Tom Plimpton, president, uit. "Dankzij hun superieure kwaliteit, betrouwbaarheid en hoge restwaarde blijven Kenworth en Peterbilt een groot aantal orders ontvangen. De onderneming verwacht dat de markt voor zware trucks in 2007 zal uitkomen op zo'n 190.000 tot 220.000 eenheden."

Onderscheidingen en erkenningen
Het tijdschrift Business Week (BW) benoemde PACCAR tot een van de vijftig best presterende ondernemingen in de S&P 500. PACCAR staat op een tiende plaats in de lijst van best presterende ondernemingen van de S&P 500 en zelfs op een eerste plaats in de sector 'Industrie'. Business Week evalueerde het gemiddelde rendement op geïnvesteerd vermogen en de verkoopgroei over de laatst drie jaar en vergeleek dat met andere ondernemingen in de sector. "Het is een eer voor PACCAR om in één adem genoemd te worden met bedrijven als Google, Nucor en Goldman Sachs", aldus Mark Pigott. "Het is een prachtige erkenning voor onze toegewijde medewerkers over de hele wereld en versterkt PACCAR's welverdiende reputatie als een van de meest vooraanstaande ondernemingen ter wereld."

In de uitgave van 16 april 2007 werd PACCAR door Forbes magazine benoemd tot 'Global High Performer'. Forbes onderzocht 2.000 wereldwijd opererende ondernemingen en gebruikte een veelheid aan prestatie-indicatoren, zoals lange- en korte termijn rendement op het eigen vermogen, verkoopgroei, groei van nettowinst en aandeelhoudersrendement om te komen tot een lijst van 130 best presterende onderneming. Daarna selecteerde Forbes de best presterende ondernemingen in elke industrie en benoemde PACCAR tot de top vijf van ondernemingen in het segment duurzame consumptiemiddelen, samen met Toyota, Honda en Harley-Davidson.

PACCAR Inc. heeft wereldwijd een toonaangevende positie op het gebied van de ontwikkeling, productie en service van kwalitatief hoogwaardige lichte, middelzware en zware trucks onder de merknamen Kenworth, Peterbilt en DAF. De onderneming is ook actief op het gebied van financiële dienstverlening, informatietechnologie en de verkoop van onderdelen voor trucks.

De aandelen van PACCAR worden verhandeld op de Nasdaq Stock Market onder het symbool PCAR. De homepage van PACCAR kan worden gevonden onder www.paccar.com .

Dit bericht bevat 'toekomst-gerichte' verklaringen zoals bedoeld in de Private Securities Litigation Reform Act. Deze verklaringen zijn gebaseerd op de huidige verwachtingen van het management en zijn onderhevig aan onzekerheid en veranderende omstandigheden. Werkelijke resultaten kunnen vanwege meerdere factoren afwijken van de in deze verklaringen geschetste resultaten. Meer informatie over deze factoren staan vermeld in PACCAR's gedeponeerde stukken bij de Securities and Exchange Commission.

PACCAR Inc
OVERZICHT RESULTATEN
(in miljoenen*)

Drie maanden, eindigend 31 maart 2007 2006
Trucks en overige:
Netto omzet $ 3.720,5 $3.639,2
Kostprijs verkopen 3.172,7 3.098,9
Verkoop en algemene kosten 120,1 109,6
Rente en overige, netto (a) (22,4) ,4
Winst trucks en overige voor belastingen 450,1 430,3 Financiële dienstverlening:
Inkomsten 264,0 212,5
Rente en overigen 166,2 127,9
Verkoop en algemene kosten 24,5 23,2
Voorzieningen voor debiteuren 7,7 6,6
Winst financiële dienstverlening voor belasting 65,6 54,8 Winst uit beleggingen 22,0 15,6
Totale winst voor belastingen 537,7 500,7
Belastingen 172,1 158,7
Netto winst $ 365,6 $ 342,0

Netto winst per aandeel:
Standaard $ 1,47 $ 1,36
Verwaterd $ 1,46 $ 1,35

Gewogen gemiddeld aantal uitstaande:
Standaard aandelen 248,6 252,3
Verwaterde aandelen 250,1 253,7
Vastgesteld dividend per aandeel $ ,20 $ ,17


* met uitzondering van cijfers per aandeel (a) rente en overige, netto voor het eerste kwartaal 2007 is inclusief $21,7 ($14,7 na belasting) winst op de verkoop van activa PACCAR Inc
VERKORTE BALANS
(in miljoenen dollars)

31 maart 31 december
2007 2006
ACTIVA
Trucks en overige:
Liquide middelen en effecten $ 2.345,9 $ 2.628,0 Handelsdebiteuren en overige vorderingen, netto 811,1 665,0 Voorraden 650,9 693,7
Materiële vaste activa, netto 1.342,1 1.347,2
Overige activa 955,9 962,3
Activa financiële dienstverlening 10.003,8 9.811,2 $ 16.109,7 $ 16.107,4

PASSIVA EN EIGEN VERMOGEN
Trucks en overige:
Korte termijnschulden, belastingen en overige $ 3.132,2 $ 3.101,7 Te betalen dividend 497,0
Lange termijn schulden 20,3 20,2
Passiva financiële dienstverlening 8.200,2 8.032,3 EIGEN VERMOGEN 4.757,0 4.456,2
$ 16.109,7 $ 16.107,4
Uitstaande gewone aandelen 248,4 248,5

GEOGRAFISCHE VERDELING VAN DE OMZET

Drie maanden, eindigend 31 maart 2007 2006
Verenigde Staten $ 1.810,4 $ 1.974,6
Europa 1.391,4 1.115,2
Overig 782,7 761,9
$ 3.984,5 $ 3.851,7
PACCAR Inc
VERKORT KASSTROOM OVERZICHT
(in miljoenen dollars)

Jaar eindigend 31 december 2007 2006
OPERATIONELE ACTIVITEITEN:
Nettowinst $ 365,6 $ 342,0
Afschrijving:
Vaste activa 44,3 37,0
Lease activa 73,7 63,2
Winst op verkoop van activa (21,7)
Mutatie in financieringsvorderingen (7,1) (34,5) Mutatie in finance lease en leningen aan
dealers
26,6
13,9
Overige operationele activiteiten (68,6) 57,8 Netto kasstroom uit operationele activiteiten 412,8 479,4
INVESTERINGSACTIVITEITEN:
Aanschaf vaste activa (39,5) (43,4)
Aanschaf lease activa (138,0) (118,0)
Mutatie in financiële servicevorderingen (149,0) (120,7) Mutatie in beleggingen (194,5) 173,4
Overigen financieringsactiviteiten 56,5 38,8 Netto kasstroom uit investeringsactiviteiten (464,5) (416,7)
FINANCIERINGSACTIVITEITEN:
Uitgekeerde dividenden (546,7) (380,8)
Inkoop eigen aandelen (49,1) (185,8)
Aandelen optietransacties 21,2 14,3
Mutatie in financiële services schuld 142,1 167,2 Netto kasstroom uit financieringactiviteiten (432,5) (385,1) Koerseffect op liquide middelen 6,9 13,7
Afname van liquide middelen (477,3) (308,7)
Liquide middelen aan het begin van de periode 1.852,5 1.698,9 Liquide middelen aan het eind van de periode $ 1.375,2 $ 1.390,2

# # #