Flinke uitschieters bij Intres Wonen

24.04.2007 / 19:59 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Intres bv

Intres bv

Formuleaanpak en samenwerking leiden tot besparingen
Flinke uitschieters bij Intres Wonen

Hoevelaken, 24 april 2007

Na een aantal mindere jaren trok de woninginrichtingbranche in 2006 weer aan met een gemiddelde omzetstijging van 4% (Bron: CBW). Toch blijft de markt nog ruim 10% onder het omzetniveau van 2001 en is hier nog een flinke inhaalslag te maken. Alleen het Meubelsegment van Intres blijft nog achter bij de markt (-2%). Het segment Slapen deed het met +10% juist beter dan de markt (+7%), waarbij de Intres-formules Morgana en Slaapgilde zelfs uitmuntend presteerden met resp. +16 en +20%. Woningtextiel deed het met een omzetplus van 3% ook uitstekend en beter dan de markt (2%, bron: CBW). In de divisie Wonen werd een totale omzet bereikt van euro 231 miljoen (2005: euro 232 miljoen). Rekeninghoudend met de daling van het aantal leden, van 587 naar 529, nam de gemiddelde omzet per ondernemer toe met 10%.

Samenwerken loont
De belangrijkste verklaring voor de positieve uitschieters is dat een formuleaanpak en samenwerking tot besparingen leiden die tot uitdrukking komen in omzet en marge. In Slapen en Woningtextiel wordt door de ondernemers goed gestapeld. Dit resulteerde bij Woningtextiel in basiscollecties woningtextiel met onderscheidende modules of verschijningsvormen. Slapen heeft inmiddels een breed assortiment kussens en matrassen. Ook in Meubelen heeft Intres opnieuw veel aandacht besteed aan samenwerking tussen de verschillende groepen. Dit heeft gestalte gekregen in het opgaan van Runner Wonen in OTAK (begin 2007) en in een samenwerking tussen een bestaande en een nieuwe groep: Novastyl, die tevens het 40-jarig bestaan vierde en Zenz, een nieuw herkenbaar merk in wonen. Onze doelstelling is om met behoud van de eigenheid van de individuele formules, op de achtergrond samenwerking zo te realiseren dat wij het rendement van de ondernemer optimaal ondersteunen. Synergievoordelen behalen we door op het gebied van organisatie, inkoop, automatisering en publiciteit krachten te bundelen, aldus Arie Schreuder, divisiedirecteur Wonen bij Intres.

Nieuwe formules
In 2006 introduceerde Intres Zenz, een nieuw merk in wonen. Zenz is een woonconcept met een collectie van vier stijlgroepen: modern, eigentijds, lifestyle en klassiek. Stylisten en visual merchandisers zorgen voor de juiste beleving en uitstraling in de winkels. Verder werd het nieuwe collectieconcept Image Line, met betaalbare designmeubelen, gelanceerd. Dit concept beslaat een winkeloppervlakte van circa 1.000 m2. Half december is de eerste pilot gestart bij een ondernemer in Wijchen. Het nieuwe concept Woonnuance, voor totaal woonadvies, telt nu 33 ondernemers. In december werd Le Motif geïntroduceerd in een Novastyl-winkel in Oldenzaal en ook het woningtextielconcept binnen is inmiddels bij 20 ondernemers ondergebracht.

Slapen doet het goed
Behalve de uitstekende omzetresultaten zijn er in Slapen nog andere hoogtepunten geweest in 2006. Intres heeft de licentie voor het slaapsysteem Svane verkregen. Svane is een hoogwaardig concept, gebaseerd op een intelli-gel matras dat concurreert met topmerken in de markt. Dit slaapsysteem wordt in eerste instantie verkocht bij Slaapgilde en Morgana. In het Friese Wommels is in oktober het nieuwe Morgana-concept geopend met een oppervlakte van 3.000 m2. Intres-ondernemer Romantovich Exclusief Slapen in Uden was finalist voor de Retail Jaarprijs en werd getypeerd als de slaapautoriteit van Zuid-Nederland. Het merk Sleepy boekte in België een bijzonder marketing succes door de nummer 4 positie te bemachtigen achter de grote feel good brands Philips, Sony en Coca Cola.

Intres is de grootste retail service organisatie in Nederland, die professionele, zelfstandige ondernemers uit de mode-, wonen-, sport- en mediabranche ondersteunt in hun totale bedrijfsvoering. Dat varieert van support op het gebied van inkoop, logistiek en ICT tot het aanbieden van winkelformules. Ondernemers bepalen zelf voor welke samenwerkingsvorm zij kiezen: van selectieve inkoopbundeling tot franchise. Bekende winkelformules zijn: Livera, Jambelle, Morgana Slaapkamers, Binnen, Burmann, Intersport, Coach, Libris en Blz. Bij Intres werken momenteel ruim 470 medewerkers. Er zijn zon 1.350 ondernemers met ruim 2.000 winkels aangesloten. Intres vertegenwoordigt een gezamenlijke consumentenomzet van euro 2,1 miljard.

Meer informatie:
Yvette Glättli, Corporate Communicatie & PR, Intres B.V. Telefoon: 033-253 2440, e-mail: yglattli@intres.nl, www.intres.nl
Het Intres jaarverslag 2006 staat op www.intres.nl. Ook kan via www.intres.nl een jaarverslag worden opgevraagd.