Gemeente Zoetermeer

College neemt extra tijd voor overgang afvalinzameling naar Avalex

De overgang van de afdeling Afvalinzameling van de gemeente Zoetermeer naar Avalex wordt uitgesteld naar uiterlijk 1 oktober dit jaar. Het college van Burgemeester en Wethouders besloot hiertoe nadat duidelijk werd dat er meer tijd nodig is de productbegroting voor 2008, in aanvulling op het bedrijfsplan van Avalex, in detail uit te werken en om de fiscale aspecten te toetsen. Daarnaast nemen de onderhandelingen over het Sociaal Plan extra tijd in beslag.

Wij hebben een belofte uitstaan bij ons personeel en de gemeenteraad, dat we de besluitvorming over de aansluiting van Zoetermeer bij Avalex op een zorgvuldige wijze tot stand te laten komen. Daarom hechten wij aan een optimaal inzicht in de financiën en een stevig Sociaal Plan. Het college heeft vertrouwen in de aansluiting bij Avalex, maar er is meer tijd nodig om de puntjes op de i te zetten, aldus verantwoordelijk wethouder Frank Speel.

Met de aansluiting bij Avalex wil de gemeente zorgen dat de afvalinzameling in Zoetermeer ook in de nabije toekomst op een efficiënte manier uitgevoerd kan worden. Uit onderzoek is gebleken dat de omvang van het verzorgingsgebied Zoetermeer hiervoor te klein is. Door aansluiting bij een grotere overheidsgedomineerde organisatie kan in Zoetermeer een goede prijs- kwaliteitverhouding voor de afvalinzameling ook op de middellange termijn worden gegarandeerd.

Binnen de gemeenschappelijke regeling blijft de gemeente maximale zeggenschap houden over de bedrijfsvoering, kwaliteit, financiën en dienstverlening. De gemeente neemt zitting in het Dagelijks Bestuur van Avalex, om zo haar mede-eigenaarschap van en opdrachtgeversrol aan Avalex te realiseren.