AutoRai

Lancia Lambda â29 in Peking - Parijs rally

(4/25/2007)
Dit jaar wordt er een herdenkingsrally georganiseerd ter ere van de eerste âPeking to Parisâ-rit welke in 1907 gewonnen werd door graaf Scipione Borghese die reed in een Itala. Deze auto was speciaal voor de race in de kleur rood gespoten, iets dat zeer bijzonder was in die tijd omdat geen enkel ander merk dat deed. Vanwege de winst van Borghese heeft Italië âen Ferrari in het bijzonder- de kleur rood als racekleur gekozen. De winnende Itala is door Fiat volledig gerestaureerd en staat in het Italiaanse Automobielmuseum te Turijn.

Opvallende auto onder het deelnemersveld is een Lancia Lambda uit 1929. In 2001 is de bijzondere klassieker door Leo Schildkamp uit Australië geïmporteerd. De 2+2 is een 8^e serie met een kort chassis en is onlangs compleet gereviseerd waardoor de auto zich in topstaat bevindt.

In slechts 35 dagen zullen Leo Schildkamp en Luc Slijpen van Peking naar Parijs rijden. Na eerder met deze oldtimer deelgenomen te hebben aan onder andere de Classic Emerald Rally (3.500 km) en de Mille Miglia, zijn de teamgenoten, die rijden met startnummer 44, vol vertrouwen.

De rally, die onder FIVA regels wordt georganiseerd, start op 27 Mei in Peking en gaat onder andere door Mongolië, Siberië, Rusland, Estland, Duitsland en eindigt op 30 Juni in het Franse Parijs.

In totaal nemen er 134 auto's deel aan de Peking â Parijs rally waaronder 96 vooroorlogse modellen. De oudste auto dateert uit 1907. Op www.pekingparis.com is verdere informatie te vinden over route en deelnemers.

Technische gegevens Lancia Lambda serie 8
Bouwjaar: 1929
Motor: 4 cilinder in V-vorm
Inhoud: 2.570 cc
Maximum vermogen: 69 pk bij 3.500 tpm
Boring x slag: 82,55 x 120 mm
Compressie: 5,1: 1
Inhoud brandstoftank: 68 liter
Topsnelheid: 120 km/h