Cap Gemini Nederland


PERSBERICHT

Utrecht, 25 april 2007

Albert Heijn wint (Re-)Connect Retail Award
Uitstekende mix van commitment, attractiviteit en brand equity maakt het verschil

Albert Heijn heeft de (Re-)Connect Retail Award 2007 in de wacht gesleept. De supermarktketen kwam als beste uit de bus bij het onderzoek 'Trends in Retail,' dat elk jaar wordt uitgevoerd door TNS NIPO in opdracht van Capgemini. Albert Heijn ontving de prijs vandaag op de zestiende editie van What's going on in Retailing?! en versloeg runners-up Jumbo en Hunkemöller, die eveneens uitstekende prestaties neerzetten.

Uit het onderzoek, dat van januari tot en met april 2007 is gehouden, blijkt dat Albert Heijn (AH) de klant het beste aan zich weet te binden. TNS NIPO heeft dit onderzoek gedaan in een steekproef onder 15 tot 65 jarigen, die representatief is voor de gehele Nederlandse bevolking. Het totale presteren van de kandidaten is vastgesteld op basis van drie factoren; attractiviteit, commitment en brand equity. Alle genomineerden gooiden hoge ogen, maar bij AH waren de drie elementen het beste in balans.

Sander van der Laan, Directeur Commercie Albert Heijn: "Wij zijn zeer verheugd met deze waardering van onze klanten. De klant staat al 120 jaar centraal in ons beleid. Een concurrerend prijspeil, de grootste keuze en goede kwaliteit en service vormen onze speerpunten. Onze medewerkers maken het verschil. Als marktleider lopen wij graag voorop. Met nieuwe producten, maar ook als het gaat om maatschappelijke thema's als gezondheid en biologisch. Dat klanten deze koers waarderen is voor ons een groot compliment".

Op het gebied van attractiviteit speelt AH het beste in op het gevoel van de consument, zo bleek uit het onderzoek. De consument werd onder meer geprikkeld door de reclamecampagne met de bekende supermarktmanager in de hoofdrol en AH wist goed in te spelen op trends als biologische producten. Met de Wuppies ontketende AH tijdens het WK'06 zelfs een ware hysterie. Gerichte acties dus en goede service. Bovendien slaagde het bedrijf er in het prijsniveau - de vroegere Achilleshiel - in de perceptie van de klant naar beneden toe bij te stellen. Albert Heijn wordt gezien als een organisatie die luistert naar de klant, die de klant wil kennen en begrijpen - die, kortom, dichtbij de klant staat.

Het onderzoek wees tevens uit dat Albert Heijn klanten niet alleen binnen wist te krijgen, maar ook binnen wist te houden. De AH-klant werd een gecommitteerde klant; een klant die vanwege het uitgebreide, gevarieerde en zich steeds vernieuwende assortiment terug bleef komen. Een klant die tevreden is over het winkelbeeld en de goede service. Ook de merkwaarde (brand equity) van AH is beter dan ooit. AH wordt gezien als een toonaangevend merk, dat een premium karakter heeft, in een segment dat per definitie niet premium is. En dat tegen een prijs die in de perceptie van de consument niet hoger is dan bij de concurrentie.

Ook de twee runners-up, Jumbo en Hunkemöller, leverden uitstekende prestaties. Jumbo wist zich te positioneren als een zeer attractieve foodretailer, die een uitgebreid en aantrekkelijk aanbod heeft (30.000 producten). Het prettige winkelbeeld en de goede service dragen verder bij aan de goede resultaten van de foodretailer, die in de perceptie van de consument toch zeer betaalbaar is. Hunkemöller slaagde er, als een van de weinige ondermode-retailers, in een attractief, modisch en hip imago neer te zetten. De Nederlandse lingeriesector werd de laatste jaren niet echt als attractief gezien, veel minder dan in de ons omringende landen. Hunkemöller bewijst zich echter als uitzondering op de regel. Het bedrijf heeft zichzelf een enorme impuls gegeven - de klant kiest gecommitteerd voor Hunkemöller.

Over Capgemini
Capgemini levert aantoonbaar toegevoegde waarde aan de prestaties van zijn klanten in een groot aantal branches. Dit gebeurt met een compleet en innovatief aanbod van consulting-, technology- en outsourcingdiensten. Daarbij werkt de onderneming op een onderscheidende manier samen met haar klanten aan het behalen van snellere, betere en meer duurzame resultaten: de Collaborative Business Experience. Deze innovatieve samenwerking krijgt vorm door een sterk netwerk van technologiepartners, bewezen methoden en hulpmiddelen en een sterk op samenwerking gerichte mentaliteit in de dagelijkse praktijk. Hiermee helpt Capgemini organisaties om nieuwe groeistrategieën te ontwikkelen en de mogelijkheden van technologie optimaal te benutten. Capgemini heeft wereldwijd ongeveer 68.000 medewerkers in dienst. De organisatie realiseerde in 2006 een omzet van 7,7 miljard euro. Meer informatie over afzonderlijke disciplines, vestigingen en onderzoek is te vinden op www.nl.capgemini.com.

EINDE PERSBERICHT

Voor meer informatie en fotomateriaal:
Capgemini
Madelon Kaspers
Woordvoerder
Telefoon: +31 (0) 30 689 2453
Mobiel: +31 (0) 6 100 358 34
Email: madelon.kaspers@capgemini.com

Stassen Communicatie
Lucas Stassen
Telefoon: +31 (0) 30 693 0664
Mobiel: +31 (0) 6 417 253 15
Email: lucas@stassencommunicatie.nl