Gemeente Amsterdam



Persbericht

Datum 26 april 2007
Kenmerk 074

Splitsingsbeleid na inspraakprocedure op onderdelen aangepast

De inspraakprocedure over het nieuwe splitsingsbeleid van de gemeente Amsterdam heeft geleid tot enkele wijzigingen ten opzichte van het collegevoorstel van 23 januari jl. Het college van B&W heeft een aangepast voorstel vastgesteld dat op 16 mei aan de Raadscommissie van Volkshuisvesting en op 13 juni aan de gemeenteraad wordt voorgelegd. De geplande ingangsdatum blijft 1 september 2007.

Wethouder Herrema (Volkshuisvesting): "Splitsen van particuliere huurwoningen heeft bewezen een uitstekend instrument te zijn om de oude buurten van Amsterdam te verbeteren. De woningvoorraad differentieert en de kwaliteit van de woningen krijgt een forse impuls. Ik ben daarom blij dat het beleid in grote lijnen overeind is gebleven en dat door de inspraakronde het draagvlak voor het beleid verder vergroot is. Het voorstel is op punten zelfs verbeterd. Om de mogelijke negatieve effecten van splitsen tegen te gaan, zijn de kwaliteitseisen aangescherpt en komt er mogelijk een gedragscode voor eigenaren die willen splitsen."

Splitsingsruimte
Het totale aantal te splitsen goedkope particuliere huurwoningen blijft 4723. Dit aantal is na de inspraakronde echter anders over de stadsdelen verdeeld. De stadsdelen in het aandachtsgebied krijgen de ruimte om in totaal 4341 goedkope particuliere huurwoningen te splitsen. Dit is als volgt verdeeld: Westerpark 647 (was 630), Zeeburg 569 (was 554), Bos en Lommer 876 (was 1224), De Baarsjes 1340 (was 1304) en Oost/Watergraafsmeer 909 (was 1011 woningen). Daarnaast komt er nu een gezamenlijk `knelpuntencontingent' van 382 te splitsen goedkope particuliere huurwoningen voor de stadsdelen Centrum, Oud-West, Oud-Zuid en ZuiderAmstel, ofwel het basisgebied. Dit gezamenlijke knelpuntencontingent kan worden ingezet in situaties waarbij er - veelal op initiatief van het stadsdeel - sprake is van een complexgewijze aanpak waar particulier bezit onderdeel vanuit maakt. Splitsen is dan soms de enige resterende mogelijkheid om investeringspotentieel vrij te maken.

Kwaliteitseisen
Ook in kwalitatieve zin zijn er enkele wijzigingen. Een uniforme, voor alle stadsdelen gelijke checklist gaat bepalen aan welke kwaliteitseisen moet worden voldaan om voor een splitsingsvergunning in aanmerking te komen. Zo moet asbest, indien aanwezig, volgens de geldende regels zijn verwijderd. Om willekeur verder uit te sluiten, moeten twee bouwinspecteurs inspecteren of de bouwkundige werkzaamheden volgens de regels worden uitgevoerd.
Persberichten van de gemeente Amsterdam zijn ook te vinden onder: http://www.amsterdam.nl/persberichten. Een RSS-feed is beschikbaar op het adres: http://www.amsterdam.nl/xml/latestnews.xml

26 april 2007 Gemeente Amsterdam
Kenmerk 074 Bestuursdienst
Pagina 2 van 2

Gedragscode
Het college laat onderzoeken of het mogelijk is bepaalde gedragseisen aan verhuurders te stellen die als weigeringsgrond voor een splitsingsvergunning kunnen gelden. Een dergelijke gedragscode kan een rol spelen bij het tegengaan van ongewenste praktijken, zoals in de recente asbestfraudezaak waarbij de betrokken eigenaren bekend waren bij het Meldpunt Ongewenst Verhuurgedrag. De uitkomst van het onderzoek naar een mogelijke gedragscode volgt na de besluitvormingsprocedure over het splitsingsbeleid.

Bepaling huurprijs
Ten slotte is een belangrijke wijziging de bepaling van de huurprijs, waarmee wordt gekeken of het een goedkope huurwoning betreft. In het voorstel voor nieuw splitsingsbeleid wordt bij de bepaling van de huurprijs nu uitgegaan van de maximale huurprijs volgens het Woningwaarderingsstelsel in plaats van dat er ook gekeken wordt naar de feitelijk betaalde huurprijs. De belangrijkste overweging om uit te gaan van de huur op basis van de puntenwaardering is dat dit een objectieve en controleerbare waarderingsmethode is. In de praktijk blijkt de betaalde huur gemakkelijk te manipuleren, waardoor een onwerkbare en oncontroleerbare situatie ontstaat.

Pb-074