Telegraaf Media Groep

26 april 2007

WUZ en Hart van Nederland gaan crossmediale samenwerking aan

De Telegraaf en SBS samen in consumentennieuws

De Telegraaf en SBS zijn een unieke crossmediale samenwerking aangegaan in door consumenten gegenereerde content. Dit moet leiden tot een nationaal publicatieplatform voor alle Nederlanders, met internet als kloppend hart. De rubriek 'Wat U Zegt' van De Telegraaf en het nieuwsprogramma Hart van Nederland van SBS vormen een crossmediaal platform, waarbij lezers en kijkers nieuws, opinie, foto's en filmpjes kunnen insturen en zo zelf het nieuws bepalen. Inzendingen, naar aanleiding van gebeurtenissen in het nieuws, worden geplaatst op de websites WUZ.nl, Hartvan.nl en de mobiele sites van De Telegraaf en Hart van Nederland. Unieke bijdragen kunnen de krant of het televisieprogramma halen. Het platform is in de tweede helft van juni actief.

Het publiek vormde voor beide partijen al een bron voor het dagelijkse nieuws. 'Wat U Zegt' is één van de best gelezen pagina's in de krant met honderden ingezonden brieven per dag en een levendige online achterban met een gemiddeld bereik van meer dan 2,2 miljoen mensen per dag. Hart van Nederland is al jaren één van de best bekeken nieuwsprogramma's met gemiddeld ruim 1,2 miljoen kijkers en heeft vanaf de start van het programma een speciale tiplijn voor kijkers. De Telegraaf en SBS bundelen nu hun krachten en vormen met de krant, het tv-programma, de bijbehorende websites en mobiele sites een sterk crossmediaal platform. De platformen worden aan elkaar gekoppeld met de doelstelling om de meest succesvolle content database voor consumenten van Nederland te vormen.

WUZ.nl en Hartvan.nl bieden het publiek een eigen podium en creëren hiermee tevens een verlengstuk in de nieuwsgaring voor de krant en het televisieprogramma. Daarnaast wordt ook direct een nog beter inzicht verkregen in wat er speelt in de samenleving.

Charles de Vroede, hoofdredacteur De Telegraaf, over de samenwerking: "De Telegraaf staat van oudsher dicht bij mensen en het nieuws dat ze raakt. Ons DNA komt overeen met Hart van Nederland. Voor ons is het een logische voortzetting van wat ooit bij dagblad De Telegraaf is begonnen als de ingezonden brieven pagina. We gaan dit nu verder uitbouwen en een samenwerking met Hart van Nederland maakt het voor consumenten nog interessanter om mee te doen en samen met ons het gesprek van de dag te bepalen."

Ook Marc van der Ree, hoofdredacteur Hart van Nederland, ziet de kracht van de samenwerking: "Hart van Nederland is een programma dat middenin de Nederlandse samenleving staat. Dit initiatief moet dit verder gaan versterken. We hopen dat in de toekomst getuigen van belangrijke nieuwsfeiten en calamiteiten ons filmpjes gaan sturen van de gebeurtenissen. De Telegraaf brengt ook nieuws dat dichtbij de mensen staat en is voor ons daarom een logische samenwerkingspartner".

Voor meer informatie De Telegraaf:
Niels de Kind, Business Manager Nieuw Bereik
T: 020 - 5859250 | M: 06 - 27076335 | E: n.de.kind@telegraaf.nl

Voor meer informatie SBS:
Melanie Weij, Persvoorlichter SBS
T: 020 - 8007 474 | M: 06 - 212 02 305 | E: melanie.weij@sbs.nl