Belgische Federale Overheid


26-04-2007

Alles wat u wilt weten over de Nationale Bank van België

"Vertrouwen brengt ons samen vooruit". Deze slogan vormt het hart van de op het grote publiek gerichte communicatiecampagne van de Nationale Bank. Naar aanleiding daarvan publiceert de Nationale Bank een brochure over haar kerntaken.

Tot de maand juni verschijnen achtereenvolgens vier paginagrote advertenties in een aantal weekbladen en gespecialiseerde tijdschriften. De campagne is opgebouwd rond de vier pijlers van de activiteiten van de Nationale Bank: het monetair beleid, het verspreiden van economische en financiële informatie en analyses, de betaalmiddelen en de financiële stabiliteit. Elk van deze vier luiken wordt geïllustreerd aan de hand van een duidelijke en sprekende foto uit het dagelijkse leven.

De campagne brengt de verschillende activiteiten van de centrale bank samen onder de noemer "vertrouwen". Vertrouwen in de koopkracht die ze mee helpt handhaven, vertrouwen in de munt en in de verschillende betaalmiddelen, en ten slotte vertrouwen in de toekomst dankzij een betere kennis van onze economische omgeving en een toegenomen internationale financiële stabiliteit.

De verscheidenheid en het technische karakter van de opdrachten van de centrale banken vormen evenwel een belangrijk struikelblok bij de voorlichting van het grote publiek ter zake. Toch hecht de Nationale Bank hier veel belang aan. Daarom heeft ze bijvoorbeeld onlangs een brochure gepubliceerd die een overzicht geeft van haar kerntaken.