Ingezonden persbericht


Money Talks!

Acapela Group en SEB Bank Zweden implementeren spraaksynthese in Zweedse geldautomaten

Bergen, Belgie, 26 april 2007 - Acapela Group, de Europese leider in meertalige spraaktechnologie en de Zweedse financiële groep SEB, hebben in heel Zweden geldautomaten uitgerust met spraakmogelijkheid. Deze service is opgezet om mensen met dyslexie of slechtzienden en bijvoorbeeld ouderen of andere mensen met taalproblemen de mogelijkheid te bieden de geldautomaten te gebruiken met behulp van het gesproken woord, in plaats van het geschreven.

Acapela heeft een ruime en zeer diverse ervaring in de implementatie van spraaksynthese-oplossingen. Het bedrijf ontwikkelde de technologie voor de sprekende geldautomaten. In samenspraak met SEB heeft Acapela gekozen de Zweedse stem 'Erik' voor de geldautomaten in te zetten, één van de 50 stemmen in 25 talen van Acapela.

SEB is de eerste bank in Zweden die een spraaksysteem beschikbaar maakt voor de gebruikers van de geldautomaten. Carin Hallqvist, hoofd informatica van SEB, zegt: "Voor de ontwikkeling van deze service hebben we nauw samengewerkt met de Zweedse Vereniging voor Slechtzienden. Leden van deze vereniging hebben verschillende tests uitgevoerd om er zeker van te zijn dat de services van de geldautomaten van SEB aansluiten bij hun specifieke noden. De invoering van de spraaksynthese biedt een bredere en verbeterde services voor mensen met verschillende soorten handicaps. De natuurlijk en helder klinkende stemmen van Acapela sluiten perfect aan op onze criteria voor spraaksynthese."

De nieuwe toepassing is eenvoudig te gebruiken en is beschikbaar bij alle 400 geldautomaten van SEB in Zweden. Door voor het ingeven van een bankpas een speciale toets in te drukken, wordt de spraakoptie geactiveerd. De spraakservice is te gebruiken bij geldopnames, opvragen van het rekeningsaldo en het opladen van prepaid mobiele telefoons. SEB begon met de service in januari dit jaar en ziet sindsdien een gestage toename van het aantal transacties waarbij gebruik wordt gemaakt van de service, van 564 transacties in februari naar 666 in maart.

De service van sprekende geldautomaten betekent dat de dagelijks bankhandelingen door mensen met handicaps en zichtproblemen niet langer een ingewikkeld proces hoeft te zijn. De nieuwe technologie is een snelle en veilige oplossing voor het opnemen van geld.

Lars-Erik Larsson, Managing Director van Acapela Zweden AB zegt: "Wij zijn er zeer trots op dat SEB voor Acapela heeft gekozen om hun geldautomaten van een stem te voorzien. Spraaksynthese kan op vele manieren ingezet worden en dit is een uitstekend voorbeeld van hoe het bijdraagt aan de vereenvoudiging van bankhandelingen voor slechtzienden en gehandicapten."

Over Acapela
Acapela Group, de Europese leider in meertalige spraaktechnologie, is gespecialiseerd in de ontwikkeling van natuurlijke dialooginterfaces. De spraakoplossingen van Acapela Group zijn reeds op brede schaal toegepast in talloze diensten en applicaties, zoals sprekende portals, standaard berichtendiensten, contact centers en web, interactieve games, e-learning programma's, hulpmiddelen voor mindervaliden en boordcomputers.

Acapela Group geniet het vertrouwen van vele klanten en partners die gebruikmaken van de spraakoplossingen, met referenties als: Alcatel, Apoll, AssistiveWare, Atos Origin, Avaya, SEB., Bosch Blaupunkt, Cegetel, Daimler Chrysler, Dolphin, Don Johnston, Handitek, Harman Becker, Imagetalk, Intervoice, Kirusa, Klett, Magneti Marelli, Navteq, Once, Phoneticom, PSA Peugeot Citroën, Telia, Telefonica, Temic, Tieman, Toby Churchill, Scandis, Sensory Software, SFR, Siemens, Vocalcom en Voxtron.

www.acapela-group.com

Perscontact

Open2Europe - PR
Jan Robijns
+33 1 55 02 14 69
j.robijns@open2europe.com