Time : 09:00:00
Date : 26 April 2007
Sender Name: Partners In Marketing

Eerste internationale Register Marketeer benoemd

Lommel, 26 april 2007.

Werner Bullen is onlangs als eerste niet-Nederlander benoemd tot Register Marketeer. Bullen treedt daarmee in de voetsporen van ruim honderd Nederlandse marketing managers en -adviseurs die sinds de oprichting van het register in 1992 de titel dragen. In navolging van register accountants, register controllers en register taxateurs, plaatsen geregistreerde marketeers de afkorting RM achter hun naam.

De titel is vorig jaar officieel erkend op Europees niveau. De European Marketing Certification Foundation (EMCF) is door de Raad van Accreditatie geaccrediteerd als certificerende instelling. De EMCF bouwt verder op hetgeen voordien op Nederlands niveau door het NIMA (Nederlands Instituut voor Marketing) ontwikkeld is.

"De titel is een kwaliteitskeurmerk en moet er uiteindelijk toe bijdragen dat marketeers meer functies gaan vervullen op hoog niveau binnen het bedrijfsleven," zegt Marije de Groot, medewerker van EMCF.

"In Amerika is dat al heel gebruikelijk, maar Nederland telt slechts een stuk of tien Chief Marketing Officers (CMO's). Voor marketing managers en adviseurs is de titel belangrijk om zich te kunnen onderscheiden in de markt. Met de titel kan het kaf van het koren worden gescheiden."

Marketing managers en -adviseurs die de titel willen bemachtigen dienen de nodige inspanningen te leveren. De eerste stap is het aantonen van voldoende expertise als marketeer door middel van opleiding, werkervaring en overige activiteiten op het gebied van marketing. Daarna volgt een antecedentenonderzoek. Ter afsluiting volgt een assessment met enkele Register Marketeers die onder leiding van een onafhankelijke voorzitter de kennis en expertise van de kandidaat toetsen. Uiteindelijk besluit de Secretaris van de EMCF om de kandidaat al dan niet toe te laten tot de selecte club van Register Marketeers.

De persoonsregistratie geldt voor 5 jaar en marketeers dienen jaarlijks punten te behalen voor permanente educatie om aan te tonen dat zij hun kennis en kunde actualiseren. Punten kunnen worden gehaald door werkervaring, cursussen, het schrijven van artikelen, het houden van lezingen of het ontwikkelen van marketing examens. Elke 5 jaar vindt hercertificering plaats en wanneer onvoldoende punten zijn gehaald, kunnen marketeers hun titel verliezen.

De eerste internationale benoeming tot Register Marketeer betekent het begin van de opmars van de titel in het buitenland. De Groot verwacht dat er nog veel meer internationale benoemingen zullen volgen.

Werner Bullen RM, directeur van marketing adviesbureau Partners In Marketing (PIM), ervaart zijn zojuist verworven titel als kwaliteitsstempel voor zijn onderneming. Daarnaast verwacht hij dat zijn benoeming tot Register Marketeer zal bijdragen aan de internationale promotie van het marketeersvak en strategische marketing in het algemeen. Als Belg hoopt hij ook dat de Master Marketeers van het Belgische Stichting Marketing meer zullen samenwerken met de Nederlandse Register Marketeers van het NIMA. "Marketeers en onze markten zijn per definitie internationaal, vreemd genoeg blijven de vakorganisaties zeer nationaal. We kunnen beter samenwerken en profiteren van elkaars kennis. We moeten samen de toegevoegde waarde van strategische marketing blijven promoten" zegt Bullen.

"Veel bedrijven, zeker in het KMO-segment, reduceren marketing nog steeds tot communicatie: de folder, de beursstand en de advertentie," zegt Werner Bullen RM. "Ik probeer bedrijven, organisaties en overheden te laten inzien dat strategische marketing een veel bredere bijdrage kan leveren aan de winstgevendheid. Niet enkel marktonderzoek speelt daarbij een belangrijke ondersteunende rol, maar ook de positionering van het bedrijf en haar commerciële politiek op de internationale markt. Wij willen eerst inzicht in de algemene bedrijfsstrategie van onze klanten vooraleer we beginnen samen te werken. Een marketeer hoort immers thuis in de board room én in de living room."

Volgens Bullen moeten bedrijven pro-actief nadenken over hun markt- en merkenstrategie. "Bedrijven die afwachten, verliezen. Commercie en marketing evolueren als nooit tevoren: we buigen ons over de factor China, de Avatar van Second Life, de door het internet op-en-top geïnformeerde en dus kritische prospect, maar we vergeten vaak dat vooral de bestaande trouwe klanten de omzet binnenbrengen en dus onze aandacht verdienen. Externe marketeers bieden bedrijven een objectief houvast om gezonde beslissingen te nemen inzake hun marketingstrategie. Marketing was wellicht nog nooit zo boeiend, maar ook zo uitdagend als vandaag."

Werner Bullen RM (1971) is licentiaat T.E.W. (KU Leuven). Aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam studeerde hij Sales &
Account-management. Hij behaalde een Master in Marketing aan de Solvay Business School (ULB) in Brussel. Bij Akzo Nobel heeft hij werkervaring opgedaan als product manager en later als area manager export Midden-Oosten, Afrika en de Caraïben. In 2000 richtte hij het in Lommel (België) gevestigde Partners In Marketing (PIM) op. PIM adviseert internationale bedrijven, non-profit-organisaties en overheden op het gebied van strategische marketing. De diensten lopen uiteen van marktonderzoek tot strategisch marketing advies. Het bedrijf heeft diverse kwaliteitscertificaten inzake klantentevredenheid. PIM organiseert jaarlijks een wedstrijd onder universiteitsstudenten voor de 'Beste Marketingthesis van Vlaanderen'.


---

-----------

Aan de redactie:

Heeft u meer informatie nodig of wenst u een interview? Neem dan contact op met:

Partners In Marketing
Werner Bullen RM
Tel: 011 54 70 38 (kantoor) of 0478 251 622 (mobiel) Email: werner.bullen@partnersinmarketing.net
Website: www.partnersinmarketing.net

Mogen wij u verzoeken een exemplaar van het gepubliceerde artikel toe te sturen? Wij vergoeden vanzelfsprekend uw onkosten (gelieve uw rekeningnummer op te geven).

URL: http://www.partnersinmarketing.net http://www.nima.nl/Content.aspx?id=316
Picture: (None)
Attachments: (None)

Translations:

Link to Press Release - NL Link to Press Release - FR Link to Press Release - UK