Universiteit van Tilburg

vrijdag 27 april 2007, 10.15 uur, UvT Aula
Promotie Rita Coelho do Vale over impulsief koopgedrag

Je af en toe laten verleiden door een zak chips terwijl je wilt afvallen, of door een nieuwe jas terwijl je wilt bezuinigen, is zo slecht nog niet. Dat stelt de marketingeconome Rita Coelho do Vale in het proefschrift dat ze op 27 april verdedigt. Op grond van experimenten en vragenlijstonderzoeken toont ze aan dat het bereiken van een doel als 'bezuinigen' beter gaat als je daar op gezette tijden van afwijkt. Mensen die wel eens impulsaankopen doen lijken bovendien doorgaans gelukkiger te zijn dan mensen die steeds keurig hun plannen uitvoeren. Verder blijkt uit haar onderzoek dat je maar beter grote zakken chips kunt kopen dan kleine als je minder wilt snacken: het eindresultaat is dat je minder eet omdat je aan een grote zak niet gauw begint. Telkens een klein zakje lijkt niet zo erg, maar vele kleintjes maken wel een hele grote. Promotoren: Prof. dr. Rik Pieters and prof. dr. Marcel Zeelenberg. Titel proefschrift: Consumption Breakdowns on Avoiding and Embracing Temptations.