EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

PERSBERICHT

27 april 2007

EVO EN TLN PLEITEN VOOR NOODBRUG OM MILJOENENSCHADE DOOR AFSLUITING HOLLANDSE BRUG TE VOORKOMEN

De Hollandse Brug in de A6 over het Gooimeer wordt vanaf vrijdagavond uit voorzorg voor onbepaalde tijd voor alle vrachtverkeer afgesloten. Dat heeft Rijkswaterstaat vandaag gemeld. EVO en TLN vragen Rijkswaterstaat maatregelen te nemen om de economische schade voor het goederenvervoer zoveel mogelijk te beperken. Volgens een conservatieve schatting van beide organisaties kan de schade van het omrijden oplopen tot 17 miljoen euro bij een afsluiting gedurende een half jaar.

Uit de contacten die EVO en TLN gehad hebben met Rijkswaterstaat blijkt dat daar goed wordt nagedacht over het omleiden van het vrachtverkeer. Zo is het nodig dat de omleiding al in Friesland aan weggebruikers gecommuniceerd wordt. EVO en TLN hopen dat de constructieve gesprekken met Rijkswaterstaat ertoe leiden dat het vrachtverkeer zo weinig mogelijk hinder ondervindt als gevolg van de werkzaamheden.

EVO en TLN roepen Rijkswaterstaat op om snel met tijdelijke maatregelen te komen, zoals het plaatsen van een noodbrug op het bestaande wegdek. Maar ook het medegebruik van busbanen op de A27 waar dit verantwoord kan, zou onderzocht moeten worden. Bovendien verdient het aanbeveling het personenverkeer op de A1 en A27 een alternatief te bieden, zoals tijdelijk gratis openbaar vervoer, om een ernstig verkeersinfarct te voorkomen.

Om de A1 en A27 te ontlasten, is het ten slotte cruciaal de omleiding op zoveel mogelijk plaatsen te communiceren, zoals bijvoorbeeld bij Lelystad. Daardoor kan verkeer nog uitwijken over de dijk Lelystad -Enkhuizen. De economische schade voor het vrachtverkeer is nu al enorm op de A1. In 2006 bedroeg de schade op de A1 voor het goederenvervoer als gevolg van files maar liefst 37 miljoen euro. EVO en TLN hebben al eerder gepleit voor structurele verbeteringen van het wegennet in de regio. Het verbreden van bestaande wegen is niet genoeg. Er moeten voldoende alternatieven zijn om te kunnen inspelen op onvoorziene calamiteiten.

Per dag rijden er vier tot zesduizend vrachtauto's over de Hollandse Brug. Omrijden via de Stichtse Brug via de A27 en de A1 leidt tot een extra afstand van 21 kilometer. Dit kost al snel drie kwartier tot een uur extra. Ook omrijden via de andere route, over de Afsluitdijk en de dijk Lelystad - Enkhuizen, levert al snel 30 kilometer extra op. Stel dat de werkzaamheden een half jaar duren, dan betekent dit dat het bedrijfsleven wordt geconfronteerd met een kostenpost van tussen de 12 en 17 miljoen euro. De organisaties dringen er dan ook op aan om snel met gepaste maatregelen re komen.