Gemeente Den Haag

Scheveningen krijgt haar historische kustlijn terug

Het college van burgemeester en wethouders heeft ingestemd met het voorlopig ontwerp voor de boulevard van Scheveningen. Het gaat om de boulevard tussen de Scheveningse Slag en het Noordelijk Havenhoofd. Het ontwerp kenmerkt zich door de gebogen kustlijn en een hoge kwaliteit van de openbare ruimte.

De nieuwe boulevard moet ons beschermen tegen de rijzende zeespiegel, hiervoor is een extra waterkering nodig in de vorm van een dijk. Hiervan is straks niets meer te zien omdat de dijk in de boulevard wordt weggewerkt. De gemeente grijpt de noodzaak om de zeewering te versterken aan om tegelijkertijd een kwaliteitsslag te maken in de openbare ruimte. Naar verwachting wordt begin 2009 begonnen met de aanleg van de nieuwe boulevard.

In het ontwerp komt éénrichtingsverkeer richting haven tussen de Scheveningse Slag en de Vissershavenweg en tweerichtingsverkeer tussen de Vissershavenweg en het noordelijk havenhoofd. Parkeren kan tussen de keerlus van lijn 11 en de haven, waar ruimte is voor 403 parkeerplaatsen. Het aantal parkeerplaatsen wordt daarmee met ruim 600 plaatsen verminderd. Voetgangers en langzaam verkeer krijgen zo de ruimte, en dat is precies de bedoeling. Maar ook het zo gewaardeerde rondje boulevard met de auto blijft mogelijk. Het wordt een flaneergebied waar je gezien wil worden. Met geraffineerde hoogteverschillen die het zeefront een verrassende en bijzondere uitstraling geven. Een plek waar je de zee weer beleeft. Ons podium aan zee, dat past bij de ambities van Wéreldstad aan zee, alsdus wethouder Marnix Norder (Bouwen en Wonen).

Compenseren parkeerplaatsen
Op de huidige boulevard zijn 1025 parkeerplaatsen. De afspraak is dat het verlies aan parkeerplaatsen gecompenseerd moet worden. Hiervoor zijn twee particuliere initiatieven in ontwikkeling; een parkeergarage op het Circusplein met 467 plaatsen. En een aan de Badhuiskade met 200 plaatsen. Verder wordt bij de planvorming over het Noordelijk Havenhoofd gekeken of hier nog 200 parkeerplaatsen als compensatie gerealiseerd kunnen worden.

Besluitvorming
Het ontwerp wordt toegezonden aan het Hoogheemraadschap Delfland dat verantwoordelijk is voor de zeewering. Het Hoogheemraadschap neemt het ontwerp mee bij de besluitvorming over het Ontwerp Verbeteringsplan Versterking Zeewering Scheveningen. Medio juli zal zij hierover een besluit nemen.
Het Ontwerp Verbeterplan zal vervolgens door de provincie ter inzage worden gelegd. Hierna wordt het - al dan niet aangepast - vastgesteld door Delfland. Hierbij is instemming van de gemeente Den Haag en de Provincie vereist. Voor het vastgestelde plan wordt subsidie aangevraagd bij het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Ondertussen werkt de gemeente het voorlopig ontwerp uit tot een definitief plan. Hierbij zal ook de klankbordgroep Boulevard - met belanghebbenden uit Scheveningen - een rol spelen. Uiteindelijk beslist de gemeenteraad tot uitvoering van het plan.