STER


Ster jaarverslag: Reclame-effect afhankelijk van kwaliteit programma's

Hilversum, 27 april 2007 - De kwalitatief hoogwaardige programmaâs van de Publieke Omroep hebben een positieve weerslag op het exploitatieresultaat van Ster in 2006. Op alle mediumtypen is er sprake van groei ten opzichte van 2005. Het exploitatieresultaat steeg met 10 miljoen naar ⬠196 miljoen.

Ook adverteerders onderkennen het belang van goede programmering. 59% van hen oordeelt dat de waardering voor televisieprogrammaâs van invloed is op het reclame-effect. Dit is een van de belangrijkste conclusies van het onderzoek dat MarketResponse in opdracht van Ster heeft uitgevoerd.

In het jaarverslag 2006 publiceert Ster de uitkomsten van dit onderzoek dat werd gehouden onder de top 500 adverteerders. Zo blijkt ook dat 46% in 2006 een pretest en 58% een posttest liet uitvoeren. En dat 42% de kosten voor het pre- en posttesten van commercials te hoog vindt.

Arian Buurman, Algemeen Directeur Ster: âWe zien de toenemende behoefte aan effectmetingen en spelen daar actief op in. Zoals bijvoorbeeld met Admeasure, onze nieuwe dienst die we in 2006 introduceerden. Met Admeasure bieden we adverteerders een zeer betaalbaar onderzoeksinstrument, waarmee zij vooraf weten wat hun televisie- of radiocommercial gaat opleveren, hoe dat komt en wat ze eraan kunnen doen om de effectiviteit verder te vergroten.â