Gemeente Utrecht


Datum: 10 mei 2007 | |
|                                                                      |
|'Veilig Uitgaan': convenant tussen Gemeente Utrecht, Horeca Utrecht,  |
|politie en OM                                                         |
|                                                                      |
|Afspraken om uitgaan in binnenstad Utrecht nog veiliger te maken      |
|                                                                      |
|Horeacapersoneel krijgt training hoe ze om kunnen gaan met bezoekers  |
|die alcohol en drugs gebruiken. Jongeren krijgen preventieve          |
|voorlichting vo0r het gebruik van drugs en alcohol, zodat verkeerd    |
|gebruik voorkomen wordt. Meer horecabedrijven worden benaderd om mee  |
|te doen aan het ' Panel Deurbeleid' en het uitgaanspubliek wordt beter|
|geïnformeerd over de bestaande maatregleen om uitgaan in de binnenstad|
|van Utrecht zo veilig mogelijk te maken. Onder andere deze afspraken  |
|zijn opgenomen in het nieuwe convenant 'Veilig uitgaan 2007-2010' dat |
|vandaag in Club Storm is ondertekend door de gemeente Utrecht         |
|(burgmeester Brouwer), Koninklijke Horeca Nederland afdeling Utrecht  |
|(voorzitter dhr. Pietson), Politie Utrecht (vervangend districtschef  |
|dhr. Steenman) en het Openbaar Ministerie (Officier van Justitie dhr. |
|Dam).                                                                 |
|Gemeente, politie, de horeca en het OM werken in Utrecht al een aantal|
|jaren samen om uitgaan in de binnenstad veiliger te maken. Dit heeft  |
|al tot een aantal opvallende projecten geleid. In het 'Panel          |
|Deurbeleid' worden klachten over het deurbeleid van horecagelegenheden|
|behandeld. In overleg is gekozen voor een andere spreiding van de     |
|taxistandplaatsen en er zijn urinoirs bij gekomen. De politie heeft   |
|zogeheten 'Uit-diensten'ingevoerd: op uitgaansavonden (donderdag,     |
|vrijdag en zaterdag) zijn minimaal drie koppels agenten in het        |
|uitgaansgebied aanwezig. Er kan dus bijna altijd binnen enkele minuten|
|politie te plaatsen zijn. Het uitgaansgebied wordt bewaakt door 43    |
|camera's, de beelden daarvan worden op de uitgaansavonden live        |
|uitgekeken. Deze maatregelen vergroten de veiligheid in het           |
|uitgaansgebied. Het eerder gesloten convenant liep af na 2006.        |
|Betrokken partijen hebben echter op basis van de behaalde resultaten  |
|niet getwijfeld om afspraken te continueren en uit te breiden. Dit    |
|heeft geleid tot het nieuwe convenant voor de komende jaren (2007 -   |
|2010)                                                                 |
|                                                                      |
|Onderzoek onder uitgangspubliek en horecapersoneel                    |
|Voorafgaand aan het sluiten van het nieuwe convenant is een enquête   |
|uitgevoerd onder uitgaanspubliek en horecapersoneel over hun          |
|ervaringen en ideeën over veiligheid tijdens het uitgaan in Utrecht.  |
|Daaruit blijkt dat acht van de tien bezoekers zich veilig voelt in het|
|uitgaansgebied, 87% voelt zich binnen in de horecagelegenheden nooit  |
|onveilig. Jongere stappers voelen zich iets vaker onveilig dan        |
|stappers boven de 22 jaar. Ruzie en relletjes zowel binnen als buiten |
|worden het vaakst genoemd als oorzaak van onveiligheidsgevoelens. De  |
|oplossing die bezoekers aandragen is strenger en beter deurbeleid.    |
|Van het geënquêteerde horecapersoneel voelt de helft zich altijd      |
|veilig, maar bijna de helft voelt zich minstens een paar keer per jaar|
|onveilig. Als oorzaken voor het onveiligheidsgevoel noemen zij        |
|jongeren die overlast veroorzaken en dronkenschap. Als oplossingen    |
|worden meer inzet door de politie en meer camera's aangegeven.        |
|                                                                      |
|Nieuwe afspraken                                                      |
|In het nieuwe convenant zijn de uitkomsten van de enquete meegenomen. |
|Naast de al bestaande afspraken zijn nieuwe afspraken en acties       |
|opgenomen. Zo wordt er meer aandacht besteed aan de preventie van     |
|(overmatig) gebruik van alcohol en drugs onder jongeren.              |
|Horecapersoneel krijgt de mogelijkheid getraind te worden in het      |
|omgaan met bezoekers die alcohol en drugs gebruiken en de gevolgen    |
|daarvan in hun bedrijf. Ook willen de partners duidelijker laten zien |
|welke maatregelen zijn al genomen hebben om het uitgaan veiliger te   |
|maken. Uit de enquete blijkt namelijk dat lang niet alle              |
|uitgaanspubliek en ondernemers zich hiervan bewust zijn. Zo kan       |
|bijvoorbeeld kennis van de aanwezigheid van camera's het gevoel van   |
|veiligheid positief beïnvloeden.                                      |
|Noot voor de media                                                    |
|Voor meer informatie kunt u contact opnemen met, Gemeente Utrecht,    |
|bestuurscommunicatie, Pluup Bataille, telefoon 030 - 286 11 40.       |

---- --