Ingezonden persbericht

---

Persbericht

24 januari 2007

Vijf nominaties voor VSB Poëzieprijs 2007 bekend

Dit jaar wordt voor de veertiende keer de VSB Poëzieprijs uitgereikt. De prijs houdt een bedrag in van E 25.000,- en voor alle genomineerde dichters een kunstwerk van Linda Verkaaik. Het is de belangrijkste poëzieprijs in het Nederlandse taalgebied. De genomineerde bundels van de VSB Poëzieprijs 2007 zijn vandaag bekendgemaakt in Paradiso in Amsterdam door de voorzitter van de jury, Henk van der Waal.

De jury heeft de volgende vijf dichtbundels uit een aanbod van 85 inzendingen genomineerd voor de VSB Poëzieprijs 2007:

. De herfst van Zorro (Meulenhoff/Manteau) - Al Galidi
. 'De voorbode van iets groots' (Atlas) - Dirk van Bastelaere
. IJsgang (De Bezige Bij) - Anneke Brassinga
. Wuif de mussen uit (Querido) - Joke van Leeuwen
. Hoe je geliefde te herkennen (Querido) - Tomas Lieske.

De jury

De jury van de VSB Poëzieprijs 2007 bestaat uit de dichters Henk van der Waal (voorzitter), Jan Baeke, Stefan Hertmans, Esther Jansma, Albertina Soepboer.
De bekendmaking van de laureaat en de uitreiking van de VSB Poëzieprijs vinden plaats op vrijdagavond 27 april in De Rode Hoed te Amsterdam.

Meer dan de prijs

Net als voorgaande jaren organiseren School der Poëzie en De Rode Hoed, vanaf de nominatie tot en met de uitreiking van de VSB Poëzieprijs, veel activiteiten in het hele land. Zo is er een poëziewedstrijd voor kinderen en jongeren, zijn er masterclasses, een poëziedokter die per e-mail adviseert, poëtische animaties en het VSB jongerendebat (www.versgedicht.nl). De Rode Hoed organiseert Dichtersavonden, een prijsvraag voor beginnende componisten, die poëzie uit de genomineerde bundels op muziek zullen zetten, de expositie 'Dichter bij handschrift' en de nieuwe website www.ikdicht.nl. Voor precieze programmering zie www.vsbpoezieprijs.nl. Al deze activiteiten maken deel uit van 'De week van de poëzie'.

Landelijke Week van de poëzie (www.weekvandepoezie.nl)
'De week van de poëzie' is van 21 tot en met 27 april. Het is een initiatief van het bestuur van Stichting VSB Poëzieprijs en wordt dit jaar voor de derde keer gehouden. De programma's rond de VSB Poëzieprijs vormen een belangrijk onderdeel van 'De week van de poëzie'.

De VSB Poëzieprijs en het VSBfonds

Met zijn financiële steun aan de VSB Poëzieprijs onderstreept het VSBfonds zijn maatschappelijke betrokkenheid en benadrukt het de waarde die poëzie heeft voor het behoud van het Nederlands cultureel gedachtegoed. Daarnaast wil het Fonds de waardering voor taal en literatuur onder een breed publiek vergroten. Op het gebied van kunsten en cultureel erfgoed ondersteunt het VSBfonds tevens projecten op het gebied van cultuurparticipatie, cultuureducatie en cultuurbehoud (www.vsbfonds.nl).

Mediapartner

De Groene Amsterdammer is mediapartner van de VSB Poëzieprijs 2007.

Voor de pers

Voor meer informatie en interviews kunt u contact opnemen met 'Claire Beke - Communicatie in Cultuur', Susan Dekker, 00 31 (0) 10 425 03 44 / beke@communicatieincultuur.com, of met persinfo@vsbpoezieprijs.nl.
Myrle Tjoeng, is projectleider VSB Poëzieprijs, 00 31 (0) 20 638 56 06 of info@vsbpoezieprijs.nl

-----------------------

---- --

Juryverantwoording nominaties VSB Poëzieprijs 2007

Uit een aanbod van 85 inzendingen heeft de jury de volgende vijf dichtbundels genomineerd voor de VSB poëzieprijs 2007.

De herfst van Zorro (Meulenhoff/Manteau) - Al Galidi
De bundel De herfst van Zorro van de uit Irak afkomstige dichter Al Galidi is een volledig vreemde eend in de bijt van de Nederlandstalige poëzie. Dat Al Galidi een dubbele balling is - in 1998 gevlucht uit Irak en nu in Nederland een uitgeprocedeerde asielzoeker - lijkt hem de vrijheid te hebben gegeven om op geen enkel terrein een blad voor de mond te nemen. Zijn gedichten staan dwars op onze maatschappij en trekken zich niets aan van de literaire conventies waarin veel dichters hier te lande nogal eens verstrikt raken. Daardoor is zijn poëzie onomwonden, eerlijk en uitermate humoristisch.
In De herfst van Zorro houdt Al Galidi niet alleen de Nederlandse maatschappij een spiegel voor, maar ook zichzelf. En vooral dat laatste maakt deze bundel schrijnend en ontwapenend tegelijk. Het is lang geleden, als het al eens is gebeurd, dat iemand zo openhartig de paradox van de mannelijke seksualiteit aan de orde heeft gesteld. Maar Al Galidi slaagt daarin en weet zijn pijn te etaleren zonder zielig te doen. Zijn gedichten te lezen over de strijd tussen liefde en verlangen, of zoals de dichter het zelf zegt, tussen hart en penis, werkt al haast therapeutisch.
In De herfst van Zorro bezigt Al Galidi een nieuw dichterlijk idioom dat existentiële ontreddering gestalte geeft in een ongekunstelde poëtische beeldtaal.

'De voorbode van iets groots' (Atlas) - Dirk van Bastelaere
'De voorbode van iets groots' van Dirk van Bastelaere is een bundel als een tobogan: een roetsjbaan doorheen de hedendaagse cultuur. Door het samplen, citeren, verknippen en monteren van allerlei fragmenten ontstaat een soort bewustzijnsstroom met filmische allure, waarin verschillende toonhoogten, idiomen, talen en poëtica's door elkaar warrelen. Dat geeft de bundel een onweerstaanbare drive en een grote expressieve kracht. Van spreektaal over filmquotes en ironisch-lyrische uithalen tot kleine vertogen: deze poëzie schiet alle kanten op en lijkt tegelijk een soort droom van een globale, doldraaiende wereld. Gaandeweg heeft de poëzie van Van Bastelaere een grotere vrijheid verworven waarin alles blijkt te kunnen worden opgenomen - zelfs haar eigen relativering. Daarom vormt deze bundel niet alleen een kleine cultuurmachine, maar ook een statement over mogelijkheden, grenzen en eigenschappen van de poëzie. Dit is poëzie die haar strijdvaardigheid en haar ironie volop tegen elkaar uitspeelt, en toch het grote gebaar niet schuwt. Daarom nodigt ze de lezer ook uit ermee in de clinch te gaan, haar hardop te lezen.
'De voorbode van iets groots' maakt duidelijk dat een hedendaags dichter heel persoonlijk kan worden door zich andere talen eigen te maken en die ons in een aanstekelijk mentaal spektakel terug in de schoot te gooien.

IJsgang (De Bezige Bij) - Anneke Brassinga
De ruim veertig gedichten in IJsgang van Anneke Brassinga zijn op te vatten als evenzovele stemmen, die zingen, stamelen, oreren, giechelen en zuchten over een veelheid aan onderwerpen die hun bestaan mede te danken lijken te hebben aan het schrijfproces. Woorden worden beproefd op hun betekenisnuances en mogelijkheden. Associërend op klanken worden verbanden aangebracht en verder uitgebouwd. In elk gedicht laat Brassinga haar taalbehandeling, de 'spreekstem' van de tekst, aansluiten op het thema. Zo wordt het korte, technisch eenvoudige 'Tuin' afgesloten met de regel: 'Onzichtbare vogels/ kunnen evengoed apen zijn als wind -/ vederlichte apen, gevleugeld wellicht/ of lichaamloos.' Juist dankzij het gebruik van simpele bewoordingen wordt hier iets onbestaanbaars tot doodnormale zaak verfeitelijkt. Tegenover deze geraffineerde toepassing van eenvoud staat bijvoorbeeld 'Naast de Nijl', waar in associërende regels met een grote betekenisdichtheid het beeld wordt neergezet
van wachten in een uitgestrekt landschap langs een rivieroever. Dit leidt tot een zinsnede als 'stuifsel van korrels, val van licht, adem', die haar kracht dankt aan ritme en klankovereenkomst, maar tegelijk aan haar verband met de overige stuifselachtige woorden in dit gedicht.

Brassinga schrijft omzichtig en vol bravoure. Bovendien wordt IJsgang gekenmerkt door noodzaak en passie; nergens krijgt de lezer het gevoel dat hier taalconstructietjes gratuit in elkaar zijn gezet. De resulterende combinatie van emotie en intelligent plezier in taal is een van de grote kwaliteiten van deze bundel.

Wuif de mussen uit (Querido) - Joke van Leeuwen
De ondertitel van de bundel Wuif de mussen uit van Joke van Leeuwen is Gedichten en beelden. In deze bundel is een dichter aan het werk die, met zichtbaar plezier, een geheel eigen weg bewandelt. Op een eigenzinnige en verrassende manier neemt Van Leeuwen in haar bundel het verhaal van geboorte en dood bij de kop. Haar taal varieert van bits, spitsvondig en grappig tot stamelend, hortend en teder. De ene keer behandelt ze haar thematiek op een springerige, speelse en luchtige wijze. Een andere keer is ze weer hoekig en lijkt ze recht op haar doel af te willen stevenen. Van Leeuwen is een virtuoos die al deze verschillende taalspelen en registers schijnbaar moeiteloos beheerst en ze tot een organisch en kloppend geheel weet te maken. De intrigerende zwart-wit beelden in de bundel, uiteraard van de hand van Van Leeuwen zelf, vervreemden de gedichten in eerste instantie van de lezer. Maar na een poosje geven ze het gedicht een gespannen lading, als in een stille dialoog. Soms ook maken de beelden letterlijk deel uit van de tekst van het gedicht en laat Van Leeuwen beeld en woord op ingenieuze wijze op elkaar rijmen.
Wuif de mussen uit is een bundel waar gedichten en beelden een eigenzinnige én geslaagde samenwerking zijn aangegaan.

Hoe je geliefde te herkennen (Querido) - Tomas Lieske
Tomas Lieske heeft zijn bundel een titel meegegeven die van een montere en onbekommerde stelligheid getuigt. Het is een stelligheid die past bij zoiets elementairs als de liefde. Maar hoe evident de liefde ook is, ze gaat wel gepaard met onzekerheid, verwarring en verlangen. Hoe je geliefde te herkennen exploreert dit liefdesuniversum in heldere en verrassend geformuleerde gedichten.
Uiteenlopende personages als een zogende merrie, een muizenkeizer en een horlogemaker nemen het woord in Lieskes bundel. Daarbij richten zij zich tot onverwachte grootheden als hun geweten, het beest achter de schutting of de snelle fietsers. Meer nog dan de liefde zelf maakt Lieske de taal waarmee we over die liefde spreken tot onderwerp van zijn gedichten. Niet op een beschouwende wijze, maar proefondervindelijk en altijd met virtuoos gemak. Dat komt bijvoorbeeld aan de oppervlakte in het gedicht 'Hoe in de huid van een ander te kruipen', toch een voorwaarde om lief te hebben. Het kan volgens Lieske door een omzichtige benadering of door elke gedaante aan te nemen die denkbaar is. Maar het kan ook op 'een derde manier, een waarbij je daverend/ al zijn doen en denken beschrijft, woord voor woord verovert.'
Het vocabulaire dat Tomas Lieske bezigt in Hoe je geliefde te herkennen is rijk en geschikt om zowel hartstocht, gereserveerdheid als vertwijfeling uit te drukken.

Jury VSB Poëzieprijs 2007:
Henk van der Waal, voorzitter
Jan Baeke
Stefan Hertmans
Esther Jansma
Albertina Soepboer

Amsterdam, 24 januari 2007
-----------------------

---- --