Korps Landelijke Politiediensten


Zestig vrachtwagencombinaties stilgezet

motorrijders voeren vrachtauto`s aan

Nederland, 28-04-2007 o De Verkeerspolitie van het Korps landelijke politiediensten heeft in samenwerking met de Inspectie Verkeer & Waterstaat op donderdag 26 en vrijdag 27 april 2007 op meerdere locaties langs het autosnelwegennet 291 vrachtwagens gecontroleerd. In samenwerking met de Rijksdienst voor het Wegverkeer is een specifieke buscontrole uitgevoerd. In totaal is tegen 160 overtredingen bekeurend opgetreden. In 60 gevallen is een transport stilgezet. In 32 gevallen in verband met onvoldoende genoten rust en in 28 gevallen in verband met technische gebreken. Van vier voertuigen is het kentekenbewijs ingevorderd. Alle bestuurders ondergingen een blaastest. Niemand had teveel gedronken.

Trucks
De controles, Truck genaamd, is een initiatief van TISPOL (European Traffic Police Network) en Euro Controle Route (ECR). TISPOL en ECR rapporteren de resultaten rechtstreeks aan de Europese Commissie. Beide organisaties stellen tot doel de maatregelen die het beste passen bij de dagelijkse praktijk te onderkennen en te verwezenlijken op het gebied van technologie, wetgeving en operationele samenwerking. De resultaten van de overige Europese landen zullen op een later tijdstip door TISPOL bekend worden gemaakt.

Doelstelling
De doelstelling van deze acties zijn o.a. Het verminderen van het aantal verkeersongevallen door het verhogen van de verkeersveiligheid, opsporen van (vervoer-)criminaliteit, verbeteren van operationele samenwerking tussen Europese verkeerspolitiekorpsen en gerelateerde opsporingsdiensten en het standaardiseren en harmoniseren van handhavingtechnieken in het Europese goederenvervoer. In Nederland vonden de controles plaats op de rijksweg A1 ter hoogte van Apeldoorn, rijksweg A16 ter hoogte van Zevenbergschenhoek en op de rijksweg A67 ter hoogte van Geldrop. Op de rijksweg A2 vond een specifieke buscontrole plaats in samenwerking met de Rijksdienst voor het Wegverkeer. Motorrijders voerden de vrachtwagens aan naar deze controleplaatsen.

Selectie

De gecontroleerde voertuigen zijn geselecteerd op basis van een gerichte benadering, kennelijk slecht onderhouden, om de controles doelmatig te houden en de vertraging voor bestuurders en de ondernemingen tot een minimum te beperken.

Resultaten
Een derde van de geconstateerde overtredingen betroffen het niet nakomen van de bepalingen van de arbeidstijdenwet (arbeidstijdenbesluit-vervoer). In 32 gevallen werd een bevel staken van de arbeid opgelegd wegens overtreding van de rij- en rusttijdbepalingen. In 13 gevallen werd er misbruik van de controlemiddelen geconstateerd ( frauderen met tachograafschijven). Twee chauffeurs pleegden valsheid in geschrifte door valse verlofbrieven te gebruiken. In 6 gevallen (4 x tachograaf en 2 x begrenzer) werden er technische manipulaties geconstateerd. Vier chauffeurs zijn bekeurd omdat ze geen bestuurderskaart hadden of een kaart van iemand anders in een digitale tachograaf gebruikten. Bij 28 transporten zijn zodanige technische gebreken (remmen) of overtredingen van de afmetingsbepalingen (te hoog of te lang) geconstateerd dat het vervoer is belet. Na reparatie dan wel aanpassing van de lading konden zij verder. In totaal zijn 44 overtredingen van het Voertuigreglement ontdekt (afmetingen 13, remmen 5, overbelading 5, ladingzekering 5). Drie transporten bleken niet over de vereiste vervoersvergunningen te beschikken. Eén chauffeur was niet in het bezit van een geldig rijbewijs (5 jr verlopen). Zes chauffeurs beschikten niet over de
voorgeschreven eurovignetten. Van vijf voertuigen was de APK verlopen en voor twee voertuigen bleek geen kentekenbewijs te zijn afgegeven.