Railion Nederland
Verdubbeling sporen tussen Amsterdam en Utrecht geeft
goederentrein meer ruimte
Het gereedkomen op 25 april van twee extra sporen tussen Amsterdam en
Utrecht biedt het goederenvervoer van en naar de hoofdstad en de
staalindustrie in IJmuiden ruimte voor verdere groei. Met de komst van
de twee extra sporen verdwijnt bovendien de tijdelijke niet
commerciële stop in Maarssen voor Railion treinen en komt er een einde
aan het gebruik door Railion van de drukke en daardoor
vertragingsgevoelige route van Amsterdam via Hilversum naar Utrecht
(overigens blijft Railion gebruikmaken van het baanvak Amsterdam
Hilversum Amersfoort). Het baanvak Utrecht Amsterdam maakt deel uit
van de aansluiting van het Noordzeekanaalgebied op de Betuweroute.
Bouw ICT systeem Railion gaat nieuwe fase in
In het weekeinde van 11 en 12 mei neemt Railion in Nederland een
belangrijk onderdeel van haar nieuwe ICT systeem in gebruik. Het
systeem dat luistert naar de naam Applause is de opvolger van het
BRAVO systeem. Uiteindelijk zal Applause het totale bedrijfsproces van
Railion ondersteunen. Dat wil zeggen van contract tot factuur. Op en
11 en 12 mei zal het onderdeel van Applause dat bedoeld is voor het
transportproces beschikbaar komen. Via dit onderdeel vindt onder meer
het boeken van wagons in treinen plaats. Ook genereert dit onderdeel
de zogenaamde treinlijst die de exacte samenstelling (aantal wagons,
volgorde e.d.) van een trein weergeeft. Sinds de zomer van vorig jaar
loopt de geautomatiseerde verwerking van de vrachtbrieven al via het
nieuwe systeem. In het weekeinde van 11 en 12 mei komt daarmee ook een
einde aan BRAVO. Een systeem dat teruggaat tot 1993 en een belangrijke
stap voorwaarts betekende in de modernisering van de toenmalige
bedrijfsprocessen. Aanleiding om te starten met de bouw van een nieuw
ICT systeem vormde de relatieve hoge instandhoudingkosten van het oude
systeem dat bovendien technisch verouderd is. Daarnaast ondersteunt
het nieuwe systeem de veelheid aan mogelijkheden die de nieuwe
internationale wetgeving (COTIF) biedt en is het door zijn open
structuur betrekkelijk gemakkelijk aan te passen aan nieuwe,
toekomstige markteisen.
Railion Nederland kiest bewust voor een gefaseerde en zorgvuldig
getemporiseerde ingebruikname van het nieuwe ICT systeem omdat het de
gegevensverwerking van het bedrijfsproces betreft en klanten er zo min
mogelijk hinder van mogen ondervinden.
Railion Nederland is onderdeel van DB Logistics, de transport en
logistiek divisie van Deutsche Bahn AG.
Nieuwsbrief - dinsdag 1 mei 2007