Nieuwsbrief - dinsdag 1 mei 2007

Railion Nederland

Verdubbeling sporen tussen Amsterdam en Utrecht geeft goederentrein meer ruimte

Het gereedkomen op 25 april van twee extra sporen tussen Amsterdam en Utrecht biedt het goederenvervoer van en naar de hoofdstad en de staalindustrie in IJmuiden ruimte voor verdere groei. Met de komst van de twee extra sporen verdwijnt bovendien de tijdelijke niet commerciële stop in Maarssen voor Railion treinen en komt er een einde aan het gebruik door Railion van de drukke en daardoor vertragingsgevoelige route van Amsterdam via Hilversum naar Utrecht (overigens blijft Railion gebruikmaken van het baanvak Amsterdam Hilversum Amersfoort). Het baanvak Utrecht Amsterdam maakt deel uit van de aansluiting van het Noordzeekanaalgebied op de Betuweroute.

Bouw ICT systeem Railion gaat nieuwe fase in

In het weekeinde van 11 en 12 mei neemt Railion in Nederland een belangrijk onderdeel van haar nieuwe ICT systeem in gebruik. Het systeem dat luistert naar de naam Applause is de opvolger van het BRAVO systeem. Uiteindelijk zal Applause het totale bedrijfsproces van Railion ondersteunen. Dat wil zeggen van contract tot factuur. Op en 11 en 12 mei zal het onderdeel van Applause dat bedoeld is voor het transportproces beschikbaar komen. Via dit onderdeel vindt onder meer het boeken van wagons in treinen plaats. Ook genereert dit onderdeel de zogenaamde treinlijst die de exacte samenstelling (aantal wagons, volgorde e.d.) van een trein weergeeft. Sinds de zomer van vorig jaar loopt de geautomatiseerde verwerking van de vrachtbrieven al via het nieuwe systeem. In het weekeinde van 11 en 12 mei komt daarmee ook een einde aan BRAVO. Een systeem dat teruggaat tot 1993 en een belangrijke stap voorwaarts betekende in de modernisering van de toenmalige bedrijfsprocessen. Aanleiding om te starten met de bouw van een nieuw ICT systeem vormde de relatieve hoge instandhoudingkosten van het oude systeem dat bovendien technisch verouderd is. Daarnaast ondersteunt het nieuwe systeem de veelheid aan mogelijkheden die de nieuwe internationale wetgeving (COTIF) biedt en is het door zijn open structuur betrekkelijk gemakkelijk aan te passen aan nieuwe, toekomstige markteisen.

Railion Nederland kiest bewust voor een gefaseerde en zorgvuldig getemporiseerde ingebruikname van het nieuwe ICT systeem omdat het de gegevensverwerking van het bedrijfsproces betreft en klanten er zo min mogelijk hinder van mogen ondervinden.

Railion Nederland is onderdeel van DB Logistics, de transport en logistiek divisie van Deutsche Bahn AG.