Nieuws
CAO-onderhandelingen uitgeverijen vertroebeld door beledigend loonbod
27 april 2007
Categorie: algemeen nieuws dibo
Door: a.bulsink
De cao voor het Boeken-en tijdschriftenuitgeverijbedrijf liep op 31
december 2006 af.
Enkele weken geleden werden de onderhandelingen over een nieuwe cao
gestart. Er is nog sprake van grote verschillen in de standpunten van
de werkgeversdelegatie en die van de vakbonden. Voordat die discussie
verder gevoerd kon worden, kregen we een schandalig loonbod om de
oren. Werkgevers willen het loon halverwege het jaar met 1,75%
verhogen. Dit komt neer op een loonstijging in 2007 op jaarbasis van
nog geen 0,9%.
Adempauze
Met een dergelijk loonbod lijkt onderhandelen niet veel zin te
hebben. De vakbonden hebben gevraagd om een stijging van de lonen met
3%. Het is duidelijk dat er een enorm verschil ligt tussen wat er
gevraagd en geboden wordt. Vanaf het begin van de besprekingen hebben
we aangegeven dat de werknemers in de sector recht hebben op een reële
loonstijging; zeker ook in het licht van de berichtgeving over de
bonussen die aan topmensen betaald kunnen worden. Besloten is dat er
een adempauze wordt ingelast tot 7 mei.
Oudere werknemers
Werkgevers zetten tijdens dit overleg in op het maken van afspraken
voor demotie. Blijkbaar is de gedachte dat oudere werknemers (te) duur
zijn en dus moet het mogelijk gemaakt worden om een oudere werknemer
aan het eind van een loopbaan een lagere en minder betaalde baan aan
te bieden. CNV Media vindt dit een heel eenzijdige benadering van de
(oudere) werknemer. Wij willen afspraken maken over de manier waarop
een werknemer gedurende zijn hele werkzame leven zijn werk kan
combineren met zijn privé-situatie. Een focus op oudere werknemers en
daarbij de vooronderstelling dat die oudere dus duurder is, delen we
absoluut niet.
Overige punten
In zijn algemeenheid kun je stellen dat werkgevers zo min mogelijk
willen regelen in de cao en zoveel mogelijk willen overlaten aan de
bedrijven. CNV Media wil juist dat de belangrijkste kaders wél in de
cao worden vastgelegd, zodat er in ieder geval sprake is van enige
garantie dat afspraken worden nageleefd.
CNV Media is er voor u
Eens te meer blijkt dat het belangrijk is om stelling te nemen en op
te komen voor je positie. CNV Media zet zich actief in voor de
belangen van de werknemers in de uitgeverijen. Dat doen we door steeds
weer te hameren op de vraag wat voornemens betekenen voor werknemers,
door keer op keer de aandacht te vragen voor wat u bezighoudt! Dat kan
nog beter als u actief meedenkt via de mail
(a.bulsink@remove-this.cnvdibo.nl) én als u uw nog niet-georganiseerde
collega overtuigt van het lidmaatschap van de bond. Het lidmaatschap
kost per maand max. 13,83 per maand. Via de belasting krijgt u
ongeveer de helft terug en bovendien is een rechtsbijstandverzekering
bij het lidmaatschap in begrepen. Aantrekkelijker kunnen we het niet
maken.
Dienstenbond CNV