Dienstenbond CNV

Nieuws

CAO-onderhandelingen uitgeverijen vertroebeld door beledigend loonbod

27 april 2007
Categorie: algemeen nieuws dibo

Door: a.bulsink

De cao voor het Boeken-en tijdschriftenuitgeverijbedrijf liep op 31 december 2006 af.

Enkele weken geleden werden de onderhandelingen over een nieuwe cao gestart. Er is nog sprake van grote verschillen in de standpunten van de werkgeversdelegatie en die van de vakbonden. Voordat die discussie verder gevoerd kon worden, kregen we een schandalig loonbod om de oren. Werkgevers willen het loon halverwege het jaar met 1,75% verhogen. Dit komt neer op een loonstijging in 2007 op jaarbasis van nog geen 0,9%.

Adempauze
Met een dergelijk loonbod lijkt onderhandelen niet veel zin te hebben. De vakbonden hebben gevraagd om een stijging van de lonen met 3%. Het is duidelijk dat er een enorm verschil ligt tussen wat er gevraagd en geboden wordt. Vanaf het begin van de besprekingen hebben we aangegeven dat de werknemers in de sector recht hebben op een reële loonstijging; zeker ook in het licht van de berichtgeving over de bonussen die aan topmensen betaald kunnen worden. Besloten is dat er een adempauze wordt ingelast tot 7 mei.

Oudere werknemers
Werkgevers zetten tijdens dit overleg in op het maken van afspraken voor demotie. Blijkbaar is de gedachte dat oudere werknemers (te) duur zijn en dus moet het mogelijk gemaakt worden om een oudere werknemer aan het eind van een loopbaan een lagere en minder betaalde baan aan te bieden. CNV Media vindt dit een heel eenzijdige benadering van de (oudere) werknemer. Wij willen afspraken maken over de manier waarop een werknemer gedurende zijn hele werkzame leven zijn werk kan combineren met zijn privé-situatie. Een focus op oudere werknemers en daarbij de vooronderstelling dat die oudere dus duurder is, delen we absoluut niet.

Overige punten
In zijn algemeenheid kun je stellen dat werkgevers zo min mogelijk willen regelen in de cao en zoveel mogelijk willen overlaten aan de bedrijven. CNV Media wil juist dat de belangrijkste kaders wél in de cao worden vastgelegd, zodat er in ieder geval sprake is van enige garantie dat afspraken worden nageleefd.

CNV Media is er voor u
Eens te meer blijkt dat het belangrijk is om stelling te nemen en op te komen voor je positie. CNV Media zet zich actief in voor de belangen van de werknemers in de uitgeverijen. Dat doen we door steeds weer te hameren op de vraag wat voornemens betekenen voor werknemers, door keer op keer de aandacht te vragen voor wat u bezighoudt! Dat kan nog beter als u actief meedenkt via de mail
(a.bulsink@remove-this.cnvdibo.nl) én als u uw nog niet-georganiseerde collega overtuigt van het lidmaatschap van de bond. Het lidmaatschap kost per maand max. 13,83 per maand. Via de belasting krijgt u ongeveer de helft terug en bovendien is een rechtsbijstandverzekering bij het lidmaatschap in begrepen. Aantrekkelijker kunnen we het niet maken.