Verschuiving provisie in hypotheek- en verzekeringsadviesmarkt


03.05.2007 / 09:38 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: De nieuwe hypotheken

De nieuwe hypotheken

Verschuivingen provisie in hypotheek- en verzekeringsadviesmarkt

Na veel ophef over de kosten binnen beleggingspolissen en de hoge verdiensten van hypotheekadviseurs, zijn de eerste scheuren in het traditionele adviesmodel zichtbaar. Vanuit de overheid is verplicht gesteld dat de branche vanaf oktober 2009 volledig openheid geeft in de verdiensten op de producten. De hypotheek- en verzekeringsbranche is vooruitlopend hierop in rap tempo bezig haar verdienmodel aan te passen door wijzigingen in de afsluitprovisie door te voeren. Hierdoor zal in 2009 een groot deel van de huidige, tot nu toe voor de consument veelal verborgen, directe verdiensten op de diverse producten zijn verwerkt in doorlopende provisies.

Dit jaar wordt nog maar 80 procent van de oorspronkelijke afsluitprovisie op hypotheken uitbetaald en 20 procent doorlopend. De komende jaren zal dit verschuiven naar 50/50 procent. Hierdoor zullen de eerste kosten uiteindelijk minder drukken op het rendement in de eerste jaren van de looptijd. Het is te verwachten dat een groot aantal van vooral de hypotheekadvieskantoren hierdoor in eerste instantie met een flink tekort in de liquiditeit te kampen zal krijgen. Deze kantoren zijn namelijk gewend om per hypotheek ongeveer twee procent van de totale hypotheeksom ineens als afsluitprovisie te ontvangen. Het bijbehorende uitgavenpatroon van deze organisaties zal hierdoor moeten worden aangepast. Wilt u nog een kopje koffie?

Enkele partijen lopen voorop in deze wijzigende markt en houden reeds nu al rekening met de nieuwe situatie. Zij geven openheid in hun directe verdiensten en geven bovendien een groot deel van de zogenaamde afsluitprovisie door aan de klant onder inhouding van een adviesvergoeding. Hierdoor krijgt de klant een transparant advies en veelal een flinke financiële extra bonus op zijn of haar rekening. De klant hoeft ook niet meer bang te zijn voor een 'provisiegedreven' advies, zij kan direct zien op welke producten veel provisie wordt verdiend.

Begrijpelijkerwijs zijn veel van deze organisaties relatief nieuw in de markt. Dit omdat zij kunnen werken zonder de zware kostenstructuur van de bestaande 'hypothekers'. Een organisatie als De Nieuwe Hypotheken werkt bijvoorbeeld op bovengenoemde basis. Hierbij kan worden aangegeven dat De Nieuwe Hypotheken ook nog eens geen onderscheid maakt tussen de hoogte van de hypotheek, men werkt altijd volgens een vast adviestarief en komt bovendien, indien gewenst, nog bij de mensen thuis. De Nieuwe Hypotheken initiatiefnemer Walter van der Meer: 'wij geloven dat een hypotheek een adviesgevoelig product is en de volledige, persoonlijke aandacht verdient. Of dit nu op een kantoor is of bij de mensen thuis. Wij denken alleen niet dat een hoogwaardig advies zou moeten kosten wat de klant er op dit moment, al dan niet bewust, aan uitgeeft'.
Het afgelopen half jaar heeft franchiseorganisatie De Nieuwe Hypotheken drie hypotheekkantoren geopend van waaruit zij als meest klantvriendelijke hypotheekadviseur van Nederland haar concept met retourprovisie uitrolt. Na een succesvolle start met kantoren in Rotterdam, Delft en Enschede staat dit jaar dan ook de uitbreiding naar een meer landelijk dekking centraal.

Het belooft nog een spannende periode te worden in de financiële adviesmarkt. De klant zal er in ieder geval niet slechter van worden.

Noot redactie:

De organisatie De Nieuwe Hypotheken
De Nieuwe Hypotheken is een franchise hypotheekadviesformule gestart in 2006. De formule is gebaseerd op het zo helder mogelijk willen werken en maakt gebruik van retourprovisie. De nog jonge organisatie kan bemiddelen in producten van alle grote marktpartijen. Men werkt landelijk en beschikt inmiddels over kantoren in Rotterdam, Delft en Enschede. Website: www.denieuwehypotheken.nl

Meer informatie?
De Nieuwe Hypotheken, Walter van der Meer, initiatiefnemer/vennoot, telefoon 06 24 805 708 of Andre Schatteleijn, initiatiefnemer/vennoot, telefoon 06 45 46 4222.