Ben&Jerry's en Beemster samen in project duurzame melk


03.05.2007 / 10:16 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Cono kaasmakers

Cono kaasmakers

Ben&Jerry's en Beemster samen in project duurzame melk


03 MEI 2007 - De 600 veehouders van Cono Kaasmakers, bekend van Beemster, stappen deze zomer in het Caring Dairy initiatief van ijsmaker Ben&Jerry's. Hiermee worden de veehouders, naast dat hun melk gebruikt wordt voor Beemster kaas, ook de exclusieve melkleveranciers van Ben&Jerry's in Europa. Caring Dairy stimuleert duurzaam ondernemen door mens, dier en milieu centraal te stellen. Dit komt niet alleen de natuurlijke basis van Beemster en het ijs van Ben&Jerry's ten goede, maar maken de bedrijven binnen de coöperatie mede financieel gezonder.

De maker van Beemster ziet de invoering van Caring Dairy als de logische uitbreiding op weidegang, wat boeren stimuleert hun koeien in de wei te laten grazen. Bovenop de premie die de veehouders voor weidegang krijgen, keert Cono Kaasmakers een extra premie uit voor deelname aan het Caring Dairy programma. De totale premie voor duurzame melk wordt dan 3 miljoen euro.

Duurzaamheid meetbaar maken
Met Caring Dairy wordt duurzaam ondernemen meetbaar door middel van elf indicatoren zoals: menselijk kapitaal, energiebesparing en dierenwelzijn. 'Caring Dairy brengt de juiste balans tussen een economisch gezond draaiend bedrijf, welzijn van melkveehouders, dierenwelzijn en milieubescherming. De individuele veehouders kiezen zelf met welke werkgebieden ze aan de slag gaan,' aldus Eric Hulst, algemeen directeur van Cono Kaasmakers.

In 2003 startte Ben&Jerry's een Caring Dairy pilot met elf veehouders in Europa. Het resultaat na vier jaar is positief. Door economische duurzaamheid volledig te integreren, biedt Caring Dairy realistische handvatten om het bedrijf continu te verbeteren op milieu- sociaal- en dierenwelzijngebied. Bijvoorbeeld door het energieverbruik onder de loep te nemen. De energiekosten gaan omlaag wanneer er efficiënter en zuiniger met energie wordt omgegaan.

Daarnaast garandeert Caring Dairy kennisoverdracht. Veehouders leren via workshops van elkaar en van externe experts. Dat helpt deze ambacht in Nederland in stand te houden. En dit is bij de Nederlandse boer meer dan welkom. In de loop der jaren zijn de boeren in Nederland onder druk komen te staan. Per jaar verdwijnt 5 procent van alle veehouders in Nederland.

De producten die met de melk volgens het Caring Dairy principe geproduceerd worden, zijn te herkennen aan het Caring Dairy logo. Vanaf volgend jaar zal de kaas van Beemster en het ijs van Ben&Jerry's in de Europese supermarkten het logo dragen.