Connnexxion voert vervoerssysteem Valys uit: de stand van zaken per 1 mei
2007
Lees de gehele pagina voor of selecteer een gedeelte van de tekst om t
e laten voorlezen
Vervoersmaatschappij Connexxion verzorgt vanaf 1 april het speciale
vervoerssysteem voor mensen met een beperking Valys. De CG-Raad heeft
gebruikers van Valys opgeroepen om hun ervaringen met Valys te melden nu
Connexxion verantwoordelijk is voor de uitvoering van het vervoer. De
vervoermaatschappij heeft veelbelovende toezeggingen gedaan.
Veel Valys-gebruikers hebben op de oproep van de CG-Raad gereageerd. De
problemen die zij hebben gemeld, zijn besproken in een aantal overleggen
tussen de CG-Raad, Connexxion en het ministerie van VWS. Dit ministerie is
verantwoordelijk voor financiering en gebruiksvoorwaarden.
Eén van de voornaamste problemen die zijn gemeld, is dat individueel vervoer
(zonder medereizigers) uitblijft, terwijl mensen daarvoor wel een medische
indicatie hebben gekregen. Hierover zijn nu afspraken vastgelegd, waarmee
dit probleem moet zijn opgelost. Connexxion moet mensen die een medische
verklaring kunnen overleggen voortaan individueel vervoer aanbieden. Behalve
om individueel vervoer kan het ook gaan om bijvoorbeeld het recht op vervoer
per vervoermiddel met lage instap of het recht op een plaats voorin de taxi.
Valys-pashouders die aanspraak willen maken op een speciale indicatie,
kunnen hun medische verklaring opsturen aan de klantenservice van
Connexxion, waar de gegevens in het systeem worden verwerkt. Naar
verwachting zullen de problemen op korte termijn tot het verleden behoren.
De algemene indruk van de kwaliteit van dienstverlening van Connexxion is
goed. Connexxion heeft laten blijken meldingen over knelpunten zeer serieus
te nemen en heeft de meeste knelpunten snel opgelost.
Overigens blijft het speciale digitale meldpunt van de CG-Raad openstaan
voor uw ervaringen met het Valys-vervoersysteem. Meld uw bevindingen via
valys@cg-raad.nl.
(Geplaatst: 3 mei 2007)
---
Chronisch zieken en Gehandicapten Raad Nederland