Bain: CEO heeft meer aandacht voor 'zachte' management issues


03.05.2007 / 12:00 / Rubriek: Economie / Organisatie: Bain

Bain

Voor onmiddellijke publicatie
Contact: Wendela Manting
Bain & Company
Telefoon: +31 20 7107 916
Wendela.manting@bain.com

CEO heeft meer aandacht voor 'zachte' management issues volgens wereldwijd onderzoek van Bain & Company

Bain onderzoek onder ruim 1,200 internationale topmanagers duidt op een verschuiving van prioriteiten waarbij bedrijfscultuur, het milieu en kennismanagement belangrijker worden.

Amsterdam, 3 mei 2007. Uit resultaten van Bain & Company's Management Tools & Trends 2007 blijkt dat leidinggevenden meer nadruk leggen op zachte management issues, zoals bedrijfscultuur, kennismanagement en milieuvriendelijk ondernemen. Uit het onderzoek onder meer dan 1200 managers blijkt verder dat:
- 9 van de 10 managers bedrijfscultuur even belangrijk vinden als strategie voor zakelijk succes

- 7 op 10 managers milieuvriendelijke producten en diensten als een belangrijk onderdeel van hun missie beschouwen. Deze milieugerichte focus is zelfs belangrijker voor leidinggevenden in opkomende economieën (77%) dan in de gevestigde economieën (59%)

- Kennismanagement voor het eerst in de top 10 van meest gebruikte management instrumenten staat.


- Deze editie van Bain's Management Tools & Trends onderzoek laat zien dat leidinggevenden meer aandacht geven aan issues op een hoger niveau zoals bedrijfscultuur en kennismanagement', meldt Harmen Geerts, partner bij Bain & Company Nederland. 'Er is ook duidelijk meer aandacht voor de klant en groei, en niet alleen voor de kosten.'

'Europese leidinggevenden geven specifiek aan minder bezorgd te zijn om een economische teruggang en meer bezorgd om het niveau van klantinzicht en klantloyaliteit. Ook plannen zij de komende 5 jaar meer internationale overnames,' meldt Harmen Geerts, partner bij Bain & Company. Verder zijn Europese leidinggevenden relatief meer geïnteresseerd in het werken voor een private onderneming, hoewel zij minder geneigd zijn te denken dat hun huidige onderneming beter zou presteren als het een private onderneming zou zijn.

Deze 11e editie van het Bain & Company Management Tools & Trends onderzoek, dat in 1992 werd gelanceerd, meet houdingen van leidinggevenden tegenover management- en industrietrends en evalueert het gebruik en de tevredenheid van management instrumenten.

Wereldwijd ziet de top-10 van meeste gebruikte instrumenten er als volgt uit; strategische planning (1e plaats), customer relationship management (2e plaats), customer segmentation (3e), benchmarking (4e), kerncompetenties, missie & visie verklaringen (gezamenlijk 5e), outsourcing (7e), en business process reengineering, knowledge management, en scenario & contingency planning (gezamenlijke 8e plaats).

Op de vraag naar het gebruik en de tevredenheid, geven managers vooral strategische planning, customer relationship management, core competenties en klantsegmentering boven gemiddelde scores. Daar tegenover worden Radio Frequency Identification (RFID), corporate blogs, consumer ethnography, loyalty management en shared service centers beneden gemiddeld beoordeeld.

Tegelijkertijd is er een scherpe daling merkbaar in de populariteit van outsourcing en offshoring. Wanneer de resultaten worden vergeleken met het rapport van 2005 blijkt dat outsourcing van de 3e naar de 7e plaats terug valt. Offshoring valt terug van de 7e naar de 16e plaats. Ook het aantal bedrijven dat er gebruik van maakt is sterk gedaald.

Europese leidinggevenden maken in vergelijking met de rest van de wereld meer gebruik van customer segmentation, benchmarking, scenario & contingency planning en mergers & acquisitions. Ze maken in vergelijking met andere continenten minder gebruik van supply chain management, collaborative innovation, six sigma, corporate blogs en RFID.

Andere speerpunten:

- Economisch pessimisme in China: 45 procent van de leidinggevenden in China bereidt zich voor op een economische stagnatie. Ter vergelijking, bedraagt dit percentage in Noord Amerika 27 procent, in andere Aziatische landen 18 procent, in Europa 15 procent en 10 procent in Latijns Amerika.

- Aanhoudende globalisering: 42 procent is er van overtuigd dat buitenlandse overnames cruciaal zijn om hun groeidoelstellingen in de komende 5 jaar te realiseren. 53 procent zegt dat samenwerking met China en India essentieel is voor succes. Bijna tweederde denkt dat innovatie kan worden verbeterd door samen te werken met buitenstaanders, ook al zijn het concurrenten.

- Opkomende vs. Gevestigde Markten: Leidinggevenden in opkomende markten zijn geneigd om de volgende management instrumenten meer te gebruiken dan leidinggevenden in gevestigde marken; total quality management, supply chain management, six sigma, corporate blogs, shared service centers en consumer ethnography. Leidinggevenden in gevestigde markten maken meer gebruik van mergers & acquisistions, offshoring, benchmarking, scenario and contingency planning en strategische allianties.

- Particulier vs. Publiek: 43 procent verwacht dat private organisaties beter zullen presteren dan publieke organisaties. Hier is 25 procent het mee oneens. 39 Procent wil liever werken voor een niet beursgenoteerde onderneming, terwijl 27 procent dat liever niet wil.

- Verwachtingen vs. Realiteit: 87 procent is het er mee eens dat IT significante voordelen kan creëren. Tegelijkertijd is één derde van de leidinggevenden ervan overtuigd dat de verwachte opbrengsten van IT-investeringen bijna nooit worden gehaald.


- Tijdens het evalueren van het Management Tools & Trends 2007 onderzoek zijn we ons ervan bewust dat de perceptie van het management vaak sneller verandert dan de resultaten, licht Harmen Geerts van Bain & Company Nederland toe. Bedrijfscultuur krijgt bijvoorbeeld veel meer aandacht van het management dan voorheen, terwijl het Bain-onderzoek aangeeft dat minder dan 10 procent van de bedrijven erin slaagt om goedpresterende bedrijfsculturen uit te bouwen.

===
Voor meer informatie over het Bain Management Tools & Trends 2007 onderzoek of voor een interview neem contact op met Wendela Manting, +31-20-7107916 of wendela.manting@bain.com
===
Over Management Tools & Trends 2007
In 1993 startte Bain verschillende onderzoeksprojecten naar managementinstrumenten en trends. Het doel is tweezijdig: enerzijds om managers te voorzien van informatie die zij nodig hebben om instrumenten te identificeren en te integreren en anderzijds om te begrijpen hoe wereldwijd leidinggevenden hun strategische uitdagingen en prioriteiten definiëren. De afgelopen 14 jaar werden 11 onderzoeken uitgevoerd met een databank met 8504 respondenten uit meer dan 70 landen in Noord Amerika, Europa, Azië, Afrika, het Midden Oosten en Latijns Amerika.
Het onderzoek van 2007 is samengesteld uit 1221 vragenlijsten ingevuld door een grote groep internationale leidinggevenden. Managementinstrumenten werden gedefinieerd in het boekje; Management Tools 2007; An Executive's Guide. Dit boekje werd samen met de vragenlijst opgestuurd naar senior leidinggevenden over de hele wereld. Deze werden opgevolgd met persoonlijke interviews om inzicht te krijgen in de omstandigheden waarin de instrumenten meestal de gewenste resultaten opleveren. Definities van de management tools staan op
www.bain.com/management(underscore)tools/about(underscore)overview.asp?groupCode=1

Over Bain & Company
Bain & Company is een toonaangevend wereldwijd adviesbureau dat klanten helpt op het gebied van strategie, operatie, technologie, organisatie en fusies & overnames. Bain is opgericht in 1973 vanuit het principe dat Bain-consultants altijd hun succes kunnen meten op basis van het financiële resultaat van de klant. De beurswaarde van Bain-klanten is vier keer zo snel gegroeid als het beursgemiddelde. Met kantoren in alle wereldsteden werkt Bain voor 3300 grote multinationale, private equity en andere ondernemingen verspreid over alle sectoren. In het Amsterdamse kantoor werken 75 professionals.