Bain: CEO heeft meer aandacht voor 'zachte' management issues
03.05.2007 / 12:00 / Rubriek: Economie / Organisatie: Bain
Bain
Voor onmiddellijke publicatie
Contact: Wendela Manting
Bain & Company
Telefoon: +31 20 7107 916
Wendela.manting@bain.com
CEO heeft meer aandacht voor 'zachte' management issues volgens wereldwijd onderzoek van
Bain & Company
Bain onderzoek onder ruim 1,200 internationale topmanagers duidt op een verschuiving van
prioriteiten waarbij bedrijfscultuur, het milieu en kennismanagement belangrijker worden.
Amsterdam, 3 mei 2007. Uit resultaten van Bain & Company's Management Tools &
Trends 2007 blijkt dat leidinggevenden meer nadruk leggen op zachte management issues,
zoals bedrijfscultuur, kennismanagement en milieuvriendelijk ondernemen. Uit het
onderzoek onder meer dan 1200 managers blijkt verder dat:
- 9 van de 10 managers bedrijfscultuur even belangrijk vinden als strategie voor zakelijk
succes
- 7 op 10 managers milieuvriendelijke producten en diensten als een belangrijk onderdeel
van hun missie beschouwen. Deze milieugerichte focus is zelfs belangrijker voor
leidinggevenden in opkomende economieën (77%) dan in de gevestigde economieën
(59%)
- Kennismanagement voor het eerst in de top 10 van meest gebruikte management instrumenten
staat.
- Deze editie van Bain's Management Tools & Trends onderzoek laat zien dat
leidinggevenden meer aandacht geven aan issues op een hoger niveau zoals bedrijfscultuur
en kennismanagement', meldt Harmen Geerts, partner bij Bain & Company Nederland. 'Er
is ook duidelijk meer aandacht voor de klant en groei, en niet alleen voor de kosten.'
'Europese leidinggevenden geven specifiek aan minder bezorgd te zijn om een economische
teruggang en meer bezorgd om het niveau van klantinzicht en klantloyaliteit. Ook plannen
zij de komende 5 jaar meer internationale overnames,' meldt Harmen Geerts, partner bij
Bain & Company. Verder zijn Europese leidinggevenden relatief meer
geïnteresseerd in het werken voor een private onderneming, hoewel zij minder geneigd
zijn te denken dat hun huidige onderneming beter zou presteren als het een private
onderneming zou zijn.
Deze 11e editie van het Bain & Company Management Tools & Trends onderzoek, dat in
1992 werd gelanceerd, meet houdingen van leidinggevenden tegenover management- en
industrietrends en evalueert het gebruik en de tevredenheid van management instrumenten.
Wereldwijd ziet de top-10 van meeste gebruikte instrumenten er als volgt uit; strategische
planning (1e plaats), customer relationship management (2e plaats), customer segmentation
(3e), benchmarking (4e), kerncompetenties, missie & visie verklaringen (gezamenlijk
5e), outsourcing (7e), en business process reengineering, knowledge management, en
scenario & contingency planning (gezamenlijke 8e plaats).
Op de vraag naar het gebruik en de tevredenheid, geven managers vooral strategische
planning, customer relationship management, core competenties en klantsegmentering boven
gemiddelde scores. Daar tegenover worden Radio Frequency Identification (RFID), corporate
blogs, consumer ethnography, loyalty management en shared service centers beneden
gemiddeld beoordeeld.
Tegelijkertijd is er een scherpe daling merkbaar in de populariteit van outsourcing en
offshoring. Wanneer de resultaten worden vergeleken met het rapport van 2005 blijkt dat
outsourcing van de 3e naar de 7e plaats terug valt. Offshoring valt terug van de 7e naar
de 16e plaats. Ook het aantal bedrijven dat er gebruik van maakt is sterk gedaald.
Europese leidinggevenden maken in vergelijking met de rest van de wereld meer gebruik van
customer segmentation, benchmarking, scenario & contingency planning en mergers &
acquisitions. Ze maken in vergelijking met andere continenten minder gebruik van supply
chain management, collaborative innovation, six sigma, corporate blogs en RFID.
Andere speerpunten:
- Economisch pessimisme in China: 45 procent van de leidinggevenden in China bereidt zich
voor op een economische stagnatie. Ter vergelijking, bedraagt dit percentage in Noord
Amerika 27 procent, in andere Aziatische landen 18 procent, in Europa 15 procent en 10
procent in Latijns Amerika.
- Aanhoudende globalisering: 42 procent is er van overtuigd dat buitenlandse overnames
cruciaal zijn om hun groeidoelstellingen in de komende 5 jaar te realiseren. 53 procent
zegt dat samenwerking met China en India essentieel is voor succes. Bijna tweederde denkt
dat innovatie kan worden verbeterd door samen te werken met buitenstaanders, ook al zijn
het concurrenten.
- Opkomende vs. Gevestigde Markten: Leidinggevenden in opkomende markten zijn geneigd om
de volgende management instrumenten meer te gebruiken dan leidinggevenden in gevestigde
marken; total quality management, supply chain management, six sigma, corporate blogs,
shared service centers en consumer ethnography. Leidinggevenden in gevestigde markten
maken meer gebruik van mergers & acquisistions, offshoring, benchmarking, scenario
and contingency planning en strategische allianties.
- Particulier vs. Publiek: 43 procent verwacht dat private organisaties beter zullen
presteren dan publieke organisaties. Hier is 25 procent het mee oneens. 39 Procent wil
liever werken voor een niet beursgenoteerde onderneming, terwijl 27 procent dat liever
niet wil.
- Verwachtingen vs. Realiteit: 87 procent is het er mee eens dat IT significante voordelen
kan creëren. Tegelijkertijd is één derde van de leidinggevenden ervan
overtuigd dat de verwachte opbrengsten van IT-investeringen bijna nooit worden gehaald.
- Tijdens het evalueren van het Management Tools & Trends 2007 onderzoek zijn we ons
ervan bewust dat de perceptie van het management vaak sneller verandert dan de
resultaten, licht Harmen Geerts van Bain & Company Nederland toe. Bedrijfscultuur
krijgt bijvoorbeeld veel meer aandacht van het management dan voorheen, terwijl het
Bain-onderzoek aangeeft dat minder dan 10 procent van de bedrijven erin slaagt om
goedpresterende bedrijfsculturen uit te bouwen.
===
Voor meer informatie over het Bain Management Tools & Trends 2007 onderzoek of voor
een interview neem contact op met Wendela Manting, +31-20-7107916 of
wendela.manting@bain.com
===
Over Management Tools & Trends 2007
In 1993 startte Bain verschillende onderzoeksprojecten naar managementinstrumenten en
trends. Het doel is tweezijdig: enerzijds om managers te voorzien van informatie die zij
nodig hebben om instrumenten te identificeren en te integreren en anderzijds om te
begrijpen hoe wereldwijd leidinggevenden hun strategische uitdagingen en prioriteiten
definiëren. De afgelopen 14 jaar werden 11 onderzoeken uitgevoerd met een databank
met 8504 respondenten uit meer dan 70 landen in Noord Amerika, Europa, Azië, Afrika,
het Midden Oosten en Latijns Amerika.
Het onderzoek van 2007 is samengesteld uit 1221 vragenlijsten ingevuld door een grote
groep internationale leidinggevenden. Managementinstrumenten werden gedefinieerd in het
boekje; Management Tools 2007; An Executive's Guide. Dit boekje werd samen met de
vragenlijst opgestuurd naar senior leidinggevenden over de hele wereld. Deze werden
opgevolgd met persoonlijke interviews om inzicht te krijgen in de omstandigheden waarin
de instrumenten meestal de gewenste resultaten opleveren.
Definities van de management tools staan op
www.bain.com/management(underscore)tools/about(underscore)overview.asp?groupCode=1
Over Bain & Company
Bain & Company is een toonaangevend wereldwijd adviesbureau dat klanten helpt op het
gebied van strategie, operatie, technologie, organisatie en fusies & overnames. Bain
is opgericht in 1973 vanuit het principe dat Bain-consultants altijd hun succes kunnen
meten op basis van het financiële resultaat van de klant. De beurswaarde van
Bain-klanten is vier keer zo snel gegroeid als het beursgemiddelde. Met kantoren in alle
wereldsteden werkt Bain voor 3300 grote multinationale, private equity en andere
ondernemingen verspreid over alle sectoren. In het Amsterdamse kantoor werken 75
professionals.