VAPRO


Nieuwe subsidieregeling praktijkleren in het MKB

Op 26 april jongstleden is de Subsidieregeling Beroepsonderwijs in Bedrijf in de Staatscourant gepubliceerd. Met deze subsidieregeling wil het Ministerie van Economische Zaken MKB-bedrijven stimuleren om samen met onderwijsinstellingen het praktijkleren te verbeteren, met als resultaat aantrekkelijker arbeidsmarktrelevant beroepsonderwijs.

Daartoe worden initiatieven van MKB-ondernemers en beroepsonderwijsinstellingen om samen te werken aan nieuwe of verbeterde vormen van leren in de beroepspraktijk of met behulp van de beroepspraktijk met subsidie ondersteund.

Projecten moeten gericht zijn op het vernieuwen van het praktijkleren. Bij vernieuwing van het praktijkleren gaat het om aantoonbaar nieuwe activiteiten voor het samenwerkingsverband die voorheen nog niet plaatsvonden of om het verbreden van het praktijkleren doordat een substantieel grotere doelgroep wordt bereikt of dat bestaande activiteiten op het gebied van praktijkleren verder worden uitgebouwd en aldus het praktijkleren worden verdiept.

Projecten zijn subsidiabel voor zover het gaat om vernieuwingstrajecten gericht op het gezamenlijk door ondernemers en beroepsonderwijsinstellingen vernieuwen van de vorm, de inhoud en het proces van of de taakverdeling rondom het praktijkleren.

Voorbeelden van een betere vorm en inhoud van praktijkleren


- de deskundigheid en capaciteit van praktijkopleider(s) versterken


- ICT innovatief inzetten ten behoeve van het praktijkleren

Voorbeelden van een beter proces van praktijkleren


- het uitwisselen van kennis, expertise, opleidingscapaciteit en middelen met andersoortige bedrijven (andere omvang, andere sector)


- het stroomlijnen van de administratieve procedures en handelingen

Voorbeelden van een betere samenwerking tussen mkber en (v)mbo-school


- de afstemming tussen theorie en beroepspraktijk verbeteren. Door realistische opdrachten, de juiste theorie op het juiste moment;


- een betere verdeling van taken en verantwoordelijkheden tussen bedrijf en school. Dat kan door de praktijkopleider meer theorie-onderwijs te laten verzorgen en de docent meer praktijkoefening;


- docentenstages (docent in bedrijf) en/of leermeesterstages (prakijkopleider in de klas);


- het gemeenschappelijk gebruiken van middelen ('facility sharing').

De subsidieregeling subsidieert maximaal 50% van de projectkosten tot een maximum van EUR 500.000. Aanvragen kunnen per direct worden ingediend bij SenterNovem in Den Haag.

Meer informatie

Mocht u meer willen weten over de mogelijkheden van deze subsidieregeling of een projectidee willen bespreken neem dan contact op met Martin Bremer (m.bremer@vapro-ovp.com).