Evaluatie brede-wijk scholen afgerond
In augustus 2004 is in Wageningen de eerste brede-wijk school gestart
onder de naam brede-wijk-school Nude. Halverwege het schooljaar
2005-2006 startte de tweede brede school: brede-wijk-school Midden.
Het functioneren van het concept en de ontwikkeling van beide scholen
is onlangs geëvalueerd.
Onder de brede-wijk-school wordt in Wageningen verstaan: een netwerk
van onderwijs, welzijn en zorg voor kinderen en ouders dat zoveel
mogelijk aanbod op maat biedt met betrekking tot opvoeding, vrije tijd
en onderwijs en dat tegelijkertijd beoogt de sociale samenhang in de
wijk te bevorderen. Het is een `brede' school, omdat gepoogd wordt
zoveel mogelijk partijen aan het te bouwen netwerk te laten deelnemen.
Het is een `wijk' school, omdat op wijkniveau wordt toegewerkt naar
meer en betere samenwerking.
De partners voor de brede-wijk-scholen in Wageningen zijn: gemeente
Wageningen, Welvada, PPO de Link, Trivium, Kruiswerk West Veluwe,
Vilente en ROC A12. Uit de evaluatie blijkt dat alle partners van
mening zijn dat de brede-wijk-scholen gecontinueerd moeten worden. De
volgende conclusies blijken uit het onderzoek:
- alle instellingen staan acher de gezamenlijke
doelstellingen en dragen deze uit. De partners zijn positief over de
samenwerking: contacten zijn verbeterd, drempels zijn verlaagd, er
zijn kortere tijdslijnen en mensen weten elkaar beter te vinden.
- De cultuurverschillen tussen de instellingen worden niet
ervaren als struikelblok
- De brede-wijk-school kost de nodige energie en tijd. Dit
gaat vooral in de overleggen, het opstellen van de werkplannen en de
projectleiding zitten.
- Partners ontwikkelen activiteiten op basis van de signalen
die zij ontvangen. De ontwikkeling van de activiteiten gebeurt door de
signalerende instelling, eventueel in samenwerking met (een) andere
partner(s).
- Partners van de brede-wijk-school kunnen hun doelgroep
beter bereiken. Instellingen en de medezeggenschapsraad van de school
geven aan dat de sociale cohesie in de wijk is verbeterd.
- Richting de doelgroep worden de activiteiten niet altijd in
het kader van de brede-wijk-school gecommuniceerd, maar vanuit de
instelling. Hierdoor is het bij ouders en kinderen niet altijd bekend
in welk kader een activiteit wordt aangeboden.
- De brede-wijk-school Nude begint nu zijn vruchten af te
werpen. De brede-wijk-school Midden moet nog meer vorm krijgen.
De evaluatie schetst een positief beeld over de brede-wijk-scholen.
Wel worden ook punten ter verbetering genoemd, zoals de samenhang in
de activiteiten en de communicatie. Deze punten zullen door de
partners in een actieplan worden uitgewerkt.
Daarnaast wordt voor beide scholen aanbevolen een verdere
verdiepingsslag aan te brengen. Tevens wordt aanbevolen de
brede-wijk-scholen nog niet verder uit te breiden naar de rest van
Wageningen. Het advies is beter goed in te zetten op twee
brede-wijk-scholen, dan half op meerdere. Dit mede gezien het feit dat
er beperkt middelen beschikbaar zijn.
Voor de voortzetting van de brede-wijk-scholen zijn de volgende
uitgangspunten geformuleerd:
- de brede-wijk-school moet aanvullend zijn op bestaande
voorzieningen
- de brede wijk-school vergroot de ontwikkelingskansen van
kinderen
- de sociale samenhang in de wijk wordt bevorderd
- onderwijsachterstanden worden bestreden
- optimale afstemming tussen basisscholen en instellingen
De partners zullen deze uitgangspunten gezamelijk verder uitwerken en
concretiseren.
Gemeente Wageningen