Gemeente Den Haag

Wethouders Smit, Kool en Van Alphen hebben woensdagavond (2 mei) de effecten van drie varianten uit de verlengde inspraak van het Verkeerscirculatieplan (VCP) voor verkeer, luchtkwaliteit en de economie gepresenteerd. In het Oude Stadhuis waren de al eerder bij de verlengde inspraak betrokken sleutelfiguren uitgenodigd om te reageren op de resultaten.

Het doel van het VCP is om de problemen met de luchtkwaliteit op de Veerkades op te lossen, een bijdrage te leveren aan de verblijfskwaliteit van de binnenstad voor voetgangers en fietsers, doorgaand autoverkeer door de binnenstad te weren en autoverkeer met een bestemming in het centrum goed te faciliteren. De varianten Verleiden, CityRing en VCP Extra zijn een resultaat van de verlengde inspraak en benaderen deze doelstellingen met verschillende fysieke maatregelen ondersteund door flankerende maatregelen.

Flankerende maatregelen
De kern van het flankerende maatregelenpakket bestaat uit een ring van transferia en een stadstransferium, stringent parkeerbeleid, stimuleren van OV- en fietsgebruik, een verbeterde doorstroming van het autoverkeer op de CentrumRing en het afsluiten van het Spui voor autoverkeer.
De omvang van de eenmalige kosten van de flankerende maatregelen zijn geschat op 300 tot 420 miljoen, waarvan 240 tot 300 miljoen voor de aanleg van transferia. De structurele kosten voor de exploitatie van extra openbaar vervoer bedragen 10 tot 35 miljoen per jaar.

De effecten van de fysieke maatregelen op verkeer, luchtkwaliteit en economie per variant:

Variant Verleiden
Verkeer:
De Variant Verleiden zorgt dankzij het flankerend beleid voor een vermindering van de totale hoeveelheid verkeer in de binnenstad. De invoering van éénrichtingsverkeer op de Jan Hendrikstraat daar en op de Prinsegracht voor minder autoverkeer. Het invoeren van éénrichtingsverkeer op de Mauritskade zorgt vooral daar en op de Elandstraat voor minder autoverkeer. Daar staat tegenover dat er op delen van de CentrumRing, zoals de Neherkade en de Carnegielaan, meer autoverkeer zal gaan rijden.

Luchtkwaliteit:
De milieueffecten van deze variant volgen voor een groot deel de verkeerseffecten: in het centrumgebied verbetert de luchtkwaliteit maar verslechtert op de CentrumRing. Ten opzichte van de voorziene situatie in 2010 zonder VCP (de referentievariant), zal het aantal bewoners van straten waar de wettelijke norm voor NO2 wordt overschreden, met 25% dalen.

Economie:
Het effect op de economie van de binnenstad wordt in deze variant vooral bepaald door de flankerende maatregelen. In het kernwinkelgebied stijgt de omzet met 2 tot 6%. In het Zeeheldenkwartier daalt de omzet met ongeveer eenzelfde percentage.

Kosten:
De kosten van de variant Verleiden worden geschat op 140 tot 220 miljoen, exclusief het pakket met flankerende maatregelen. Ze worden vooral bepaald door het aanleggen van ongelijkvloerse kruisingen op de Neherkade, waarvan de kosten, afhankelijk van de uitvoering, 130 tot
200 miljoen zullen bedragen.

Variant CityRing
Verkeer:
Per saldo neemt in deze variant dankzij het flankerend beleid de omvang van het autoverkeer af. Dit is vooral zichtbaar op verzamelroutes zoals de Neherkade en de Vaillantlaan. De Mauritskade en de Elandstraat worden verkeersluwer door de invoering van éénrichtingsverkeer op de Elandstraat. Ook zorgt het invoeren van éénrichtingsverkeer op (een gedeelte van) de Prinsegracht daar voor minder autoverkeer.

Luchtkwaliteit:
Als gevolg van deze variant verbetert bijna overal in het centrum de luchtkwaliteit. Ten opzichte van de referentievariant is er in totaal
15% minder bewoners die wonen in straten waar de norm voor NO2 wordt overschreden.

Economie:
Evenals in de variant Verleiden worden de economische effecten van de variant CityRing hoofdzakelijk veroorzaakt door het flankerende beleid. In het kernwinkelgebied is sprake van een omzetstijging van 2 tot 6%. In andere delen van het centrumgebied wijzigt de omzet niet significant.

Kosten:
De kosten van de variant CityRing worden geschat op ongeveer 30 tot 50 miljoen, exclusief de kosten voor het pakket flankerende maatregelen.

Variant VCP Extra
Verkeer:
Ook in deze variant heeft het flankerend beleid een dempend effect op de totale omvang van het autoverkeer. In tegenstelling tot de vorige varianten treden de verkeerseffecten van de fysieke maatregelen op in een groter gebied. Zo wordt de route Veerkades - Prinsegracht rustiger door de afsluiting van de Lutherse Burgwal en zorgt de invoering van éénrichtingsverkeer op het Piet Heinplein voor minder autoverkeer op de Mauritskade, de Elandstraat, de Torenstraat en de Jan Hendrikstraat. Op delen van de CentrumRing zal het autoverkeer groeien. Dit komt enerzijds door de aanleg van ongelijkvloerse kruisingen op de Neherkade en anderzijds doordat het autoverkeer door het centrum andere routes gaat zoeken.

Luchtkwaliteit:
Binnen de CentrumRing zal in deze variant de luchtkwaliteit op de meeste plaatsen verbeteren. Op de CentrumRing zelf blijft het aantal bewoners die wonen op plekken waar de norm voor NO2 wordt overschreden gelijk. Ten opzichte van de referentievariant is er in totaal 20% minder mensen die in straten wonen waar de norm voor NO2 wordt overschreden.

Economie:
De economische effecten van deze variant verschillen per deelgebied van de binnenstad. In het kernwinkelgebied is het effect op de omzet vanwege de flankerende maatregelen licht positief. Voor enkele deelgebieden wordt een omzetdaling van 2 tot 6% voorzien. Dit geldt voor het Zeeheldenkwartier, de Torenstraat, de Boekhorststraat, de Prinsestraat en het noordelijk deel van het Noordeinde. Oorzaken hiervan zijn vooral het ontstaan van de omrij afstanden naar deze deelgebieden en het autovrij maken van bepaalde straten.

Kosten:
De kosten van de variant VCP Extra worden geschat op 150 tot 230 miljoen, exclusief de kosten voor het pakket flankerende maatregelen. Ze worden vooral bepaald door het aanleggen van ongelijkvloerse kruisingen op de Neherkade, waarvan de kosten, afhankelijk van de uitvoering, 130 tot 200 miljoen zullen bedragen.

Vervolg
Donderdag 3 mei presenteren wethouder Smit, Kool en Van Alphen van
19.30 tot 22.00 uur de effecten aan de inwoners van Den Haag. Bewoners kunnen daar ook hun reactie geven tijdens één van de bijeenkomsten in de foyer van het stadhuis op het Spui, in stadsdeelkantoor Laak (Slachthuisplein 25) en in het Museon (Stadhouderslaan 37).
Mede op basis van deze reacties neemt het college van B&W op 15 mei een besluit over een raadsvoorstel en stuurt dit voorstel dan naar de commissie. Op dat moment worden ook de sleutelfiguren op de hoogte gesteld van de inhoud van het raadsvoorstel.
Naar verwachting zal de commissie het raadsvoorstel eind mei bespreken, en daarop volgend kan in juni de gemeenteraad het voorstel agenderen.

Uit overleg met de nood- en hulpdiensten is gebleken dat deze eisen stellen die gevolgen kunnen hebben voor de uitvoerbaarheid van de varianten.