Wethouders Smit, Kool en Van Alphen hebben woensdagavond (2 mei) de
effecten van drie varianten uit de verlengde inspraak van het
Verkeerscirculatieplan (VCP) voor verkeer, luchtkwaliteit en de
economie gepresenteerd. In het Oude Stadhuis waren de al eerder bij de
verlengde inspraak betrokken sleutelfiguren uitgenodigd om te reageren
op de resultaten.
Het doel van het VCP is om de problemen met de luchtkwaliteit op de
Veerkades op te lossen, een bijdrage te leveren aan de
verblijfskwaliteit van de binnenstad voor voetgangers en fietsers,
doorgaand autoverkeer door de binnenstad te weren en autoverkeer met
een bestemming in het centrum goed te faciliteren.
De varianten Verleiden, CityRing en VCP Extra zijn een resultaat van
de verlengde inspraak en benaderen deze doelstellingen met
verschillende fysieke maatregelen ondersteund door flankerende
maatregelen.
Flankerende maatregelen
De kern van het flankerende maatregelenpakket bestaat uit een ring van
transferia en een stadstransferium, stringent parkeerbeleid,
stimuleren van OV- en fietsgebruik, een verbeterde doorstroming van
het autoverkeer op de CentrumRing en het afsluiten van het Spui voor
autoverkeer.
De omvang van de eenmalige kosten van de flankerende maatregelen zijn
geschat op 300 tot 420 miljoen, waarvan 240 tot 300 miljoen voor de
aanleg van transferia. De structurele kosten voor de exploitatie van
extra openbaar vervoer bedragen 10 tot 35 miljoen per jaar.
De effecten van de fysieke maatregelen op verkeer, luchtkwaliteit en
economie per variant:
Variant Verleiden
Verkeer:
De Variant Verleiden zorgt dankzij het flankerend beleid voor een
vermindering van de totale hoeveelheid verkeer in de binnenstad. De
invoering van éénrichtingsverkeer op de Jan Hendrikstraat daar en op
de Prinsegracht voor minder autoverkeer. Het invoeren van
éénrichtingsverkeer op de Mauritskade zorgt vooral daar en op de
Elandstraat voor minder autoverkeer. Daar staat tegenover dat er op
delen van de CentrumRing, zoals de Neherkade en de Carnegielaan, meer
autoverkeer zal gaan rijden.
Luchtkwaliteit:
De milieueffecten van deze variant volgen voor een groot deel de
verkeerseffecten: in het centrumgebied verbetert de luchtkwaliteit
maar verslechtert op de CentrumRing. Ten opzichte van de voorziene
situatie in 2010 zonder VCP (de referentievariant), zal het aantal
bewoners van straten waar de wettelijke norm voor NO2 wordt
overschreden, met 25% dalen.
Economie:
Het effect op de economie van de binnenstad wordt in deze variant
vooral bepaald door de flankerende maatregelen. In het
kernwinkelgebied stijgt de omzet met 2 tot 6%. In het
Zeeheldenkwartier daalt de omzet met ongeveer eenzelfde percentage.
Kosten:
De kosten van de variant Verleiden worden geschat op 140 tot 220
miljoen, exclusief het pakket met flankerende maatregelen. Ze worden
vooral bepaald door het aanleggen van ongelijkvloerse kruisingen op de
Neherkade, waarvan de kosten, afhankelijk van de uitvoering, 130 tot
200 miljoen zullen bedragen.
Variant CityRing
Verkeer:
Per saldo neemt in deze variant dankzij het flankerend beleid de
omvang van het autoverkeer af. Dit is vooral zichtbaar op
verzamelroutes zoals de Neherkade en de Vaillantlaan. De Mauritskade
en de Elandstraat worden verkeersluwer door de invoering van
éénrichtingsverkeer op de Elandstraat. Ook zorgt het invoeren van
éénrichtingsverkeer op (een gedeelte van) de Prinsegracht daar voor
minder autoverkeer.
Luchtkwaliteit:
Als gevolg van deze variant verbetert bijna overal in het centrum de
luchtkwaliteit. Ten opzichte van de referentievariant is er in totaal
15% minder bewoners die wonen in straten waar de norm voor NO2 wordt
overschreden.
Economie:
Evenals in de variant Verleiden worden de economische effecten van de
variant CityRing hoofdzakelijk veroorzaakt door het flankerende
beleid. In het kernwinkelgebied is sprake van een omzetstijging van 2
tot 6%. In andere delen van het centrumgebied wijzigt de omzet niet
significant.
Kosten:
De kosten van de variant CityRing worden geschat op ongeveer 30 tot 50
miljoen, exclusief de kosten voor het pakket flankerende maatregelen.
Variant VCP Extra
Verkeer:
Ook in deze variant heeft het flankerend beleid een dempend effect op
de totale omvang van het autoverkeer. In tegenstelling tot de vorige
varianten treden de verkeerseffecten van de fysieke maatregelen op in
een groter gebied. Zo wordt de route Veerkades - Prinsegracht rustiger
door de afsluiting van de Lutherse Burgwal en zorgt de invoering van
éénrichtingsverkeer op het Piet Heinplein voor minder autoverkeer op
de Mauritskade, de Elandstraat, de Torenstraat en de Jan
Hendrikstraat. Op delen van de CentrumRing zal het autoverkeer
groeien. Dit komt enerzijds door de aanleg van ongelijkvloerse
kruisingen op de Neherkade en anderzijds doordat het autoverkeer door
het centrum andere routes gaat zoeken.
Luchtkwaliteit:
Binnen de CentrumRing zal in deze variant de luchtkwaliteit op de
meeste plaatsen verbeteren. Op de CentrumRing zelf blijft het aantal
bewoners die wonen op plekken waar de norm voor NO2 wordt overschreden
gelijk. Ten opzichte van de referentievariant is er in totaal 20%
minder mensen die in straten wonen waar de norm voor NO2 wordt
overschreden.
Economie:
De economische effecten van deze variant verschillen per deelgebied
van de binnenstad. In het kernwinkelgebied is het effect op de omzet
vanwege de flankerende maatregelen licht positief. Voor enkele
deelgebieden wordt een omzetdaling van 2 tot 6% voorzien. Dit geldt
voor het Zeeheldenkwartier, de Torenstraat, de Boekhorststraat, de
Prinsestraat en het noordelijk deel van het Noordeinde. Oorzaken
hiervan zijn vooral het ontstaan van de omrij afstanden naar deze
deelgebieden en het autovrij maken van bepaalde straten.
Kosten:
De kosten van de variant VCP Extra worden geschat op 150 tot 230
miljoen, exclusief de kosten voor het pakket flankerende maatregelen.
Ze worden vooral bepaald door het aanleggen van ongelijkvloerse
kruisingen op de Neherkade, waarvan de kosten, afhankelijk van de
uitvoering, 130 tot 200 miljoen zullen bedragen.
Vervolg
Donderdag 3 mei presenteren wethouder Smit, Kool en Van Alphen van
19.30 tot 22.00 uur de effecten aan de inwoners van Den Haag.
Bewoners kunnen daar ook hun reactie geven tijdens één van de
bijeenkomsten in de foyer van het stadhuis op het Spui, in
stadsdeelkantoor Laak (Slachthuisplein 25) en in het Museon
(Stadhouderslaan 37).
Mede op basis van deze reacties neemt het college van B&W op 15 mei
een besluit over een raadsvoorstel en stuurt dit voorstel dan naar de
commissie. Op dat moment worden ook de sleutelfiguren op de hoogte
gesteld van de inhoud van het raadsvoorstel.
Naar verwachting zal de commissie het raadsvoorstel eind mei
bespreken, en daarop volgend kan in juni de gemeenteraad het voorstel
agenderen.
Uit overleg met de nood- en hulpdiensten is gebleken dat deze eisen
stellen die gevolgen kunnen hebben voor de uitvoerbaarheid van de
varianten.
Gemeente Den Haag