GM ontwikkelt auto's met zesde zintuig
(5/3/2007)
Ongevallen voorkomen door bestuurders te waarschuwen voor potentiële
gevaren van andere voertuigen was een belangrijke doelstelling voor de
ontwikkeling van het nieuwe V2V-communicatiesysteem
(Vehicle-to-vehicle) van General Motors. Voertuigen die met deze
technologie zijn uitgerust, kunnen met elkaar communiceren en
informatie zoals locatie en snelheid uitwisselen.
Bestuurders kunnen dan op voorhand gewaarschuwd worden, wanneer een
ander voertuig zich in hun dode hoek bevindt, op een moeilijk
zichtbare plaats gestopt is of hetzelfde kruispunt oprijdt. Ingenieurs
van GM demonstreerden de huidige stand van zaken in het V2V-project
met autoâs van Cadillac, Saab, Opel en Chevrolet op de terreinen van
het âCentre de Formation pour Conducteurs S.A.â in Colmar-Berg (GH
Luxemburg).
âRijden is een erg complexe taak. Weten waar de andere auto is en waar
hij heen gaat, kan even kritiek zijn als het eigen voertuig onder
controle hebben,â aldus Hans-Georg Frischkorn, Executive Director,
Global Electrical Systems, Controls & Software. âMet de
V2V-technologie versterken we het bewustzijn van de bestuurder over
zijn omgeving om de veiligheid op de weg te verbeteren, en dat zonder
hem af te leiden en zeker zonder zijn controle te beperken. Het zesde
zintuig vertelt bestuurders wat er rond hen gebeurt om ongevallen te
helpen vermijden en de verkeersdoorstroming te bevorderen.â
Voor deze systemen gebruikt GM beproefde, betrouwbare componenten die
deel uitmaken van het dagelijkse leven. De hardware bestaat uit een
microprocessor, een GPS-ontvanger (Global Positioning System) en een
W-LAN-module. De autoâs beginnen op enkele honderden meters van elkaar
te communiceren en wisselen informatie uit zoals locatie, snelheid,
acceleratie en rijrichting.
Vandaag de dag kunnen autoâs worden uitgerust met tal van
veiligheidssensoren, waaronder radarsensoren die verbonden zijn met de
remmen en het gaspedaal, assistentiesystemen om van rijstrook te
wisselen en sensoren om andere weggebruikers in de dode hoek te
detecteren. Met de complete V2V-technologie breidt GM de reikwijdte en
dekking van de individuele sensoren aanzienlijk uit. Dat leidt tot een
efficiëntere en betaalbare manier om de verkeerssituatie grondig te
observeren en te evalueren.
Demonstratie met situaties uit de dagelijkse rijpraktijk
Ingenieurs van GM illustreerden de voordelen van de nieuwe technologie
via een aantal praktische toepassingen. Een waarschuwingssysteem
vermindert het gevaar dat bestuurders een andere auto in de dode hoek
van hun spiegel over het hoofd zien. Diverse functies helpen de
kop-staartaanrijdingen te voorkomen die dagelijks gebeuren als gevolg
van slechte zichtbaarheid, bochtige wegen en een kortstondig gebrek
aan concentratie bij de bestuurder. Het systeem waarschuwt voor
stilstaande autoâs op de weg nog voor de naderende bestuurder ze kan
zien (bijvoorbeeld achter in een bocht) en waarschuwt andere autoâs
wanneer men een noodstop uitvoert. Wanneer het systeem in de auto het
risico op een aanrijding achteraan vermoedt, knippert de auto snel met
zijn achterlichten. Waarschuwingssystemen in de naderende auto
waarschuwen ook de bestuurder die dan nog genoeg tijd heeft om te
remmen of uit te wijken. Naargelang de situatie geeft het systeem deze
waarschuwingen weer met een visueel of geluidssignaal of door de
bestuurdersstoel te laten trillen.
In een ander scenario wordt de veiligheid bij het naderen van
kruispunten verbeterd door een systeem dat de bestuurder waarschuwt
voor potentiële aanrijdingen. Zelfs wanneer er geen visueel contact
is tussen de bestuurders van beide auto's, detecteert het systeem elk
aanrijdingsgevaar op voorhand en worden beide bestuurders gewaarschuwd
dat ze moeten ingrijpen, door te remmen bijvoorbeeld. Ook autoâs van
wegwerkers of hulpdiensten kunnen signalen geven wanneer er een
rijstrook is afgesloten of wanneer er plaats moet worden gemaakt.
Doelstelling: beschikbaarheid voor zo veel mogelijk autoâs
GM heeft deze technologie met opzet gebaseerd op goedkope, beproefde
onderdelen, zodat het in alle autoklassen tot de standaarduitrusting
kan behoren. Het alternatief ligt in uitermate dure, technologische
systemen voor enkele auto's, maar zoals Hans-Georg Frischkorn het
verwoordt: âGM heeft zich altijd uitgesproken om innovaties betaalbaar
en toegankelijk te maken. Onze V2V-systemen zijn betaalbaar en kunnen
in elke autoklasse worden gebruikt. Dat is uitermate belangrijk
aangezien de efficiëntie van deze systemen rechtevenredig is met het
aantal auto's dat ermee is uitgerust.â
AutoRai