AutoRai

GM ontwikkelt auto's met zesde zintuig

(5/3/2007)
Ongevallen voorkomen door bestuurders te waarschuwen voor potentiële gevaren van andere voertuigen was een belangrijke doelstelling voor de ontwikkeling van het nieuwe V2V-communicatiesysteem (Vehicle-to-vehicle) van General Motors. Voertuigen die met deze technologie zijn uitgerust, kunnen met elkaar communiceren en informatie zoals locatie en snelheid uitwisselen.

Bestuurders kunnen dan op voorhand gewaarschuwd worden, wanneer een ander voertuig zich in hun dode hoek bevindt, op een moeilijk zichtbare plaats gestopt is of hetzelfde kruispunt oprijdt. Ingenieurs van GM demonstreerden de huidige stand van zaken in het V2V-project met autoâs van Cadillac, Saab, Opel en Chevrolet op de terreinen van het âCentre de Formation pour Conducteurs S.A.â in Colmar-Berg (GH Luxemburg).

âRijden is een erg complexe taak. Weten waar de andere auto is en waar hij heen gaat, kan even kritiek zijn als het eigen voertuig onder controle hebben,â aldus Hans-Georg Frischkorn, Executive Director, Global Electrical Systems, Controls & Software. âMet de V2V-technologie versterken we het bewustzijn van de bestuurder over zijn omgeving om de veiligheid op de weg te verbeteren, en dat zonder hem af te leiden en zeker zonder zijn controle te beperken. Het zesde zintuig vertelt bestuurders wat er rond hen gebeurt om ongevallen te helpen vermijden en de verkeersdoorstroming te bevorderen.â

Voor deze systemen gebruikt GM beproefde, betrouwbare componenten die deel uitmaken van het dagelijkse leven. De hardware bestaat uit een microprocessor, een GPS-ontvanger (Global Positioning System) en een W-LAN-module. De autoâs beginnen op enkele honderden meters van elkaar te communiceren en wisselen informatie uit zoals locatie, snelheid, acceleratie en rijrichting.

Vandaag de dag kunnen autoâs worden uitgerust met tal van veiligheidssensoren, waaronder radarsensoren die verbonden zijn met de remmen en het gaspedaal, assistentiesystemen om van rijstrook te wisselen en sensoren om andere weggebruikers in de dode hoek te detecteren. Met de complete V2V-technologie breidt GM de reikwijdte en dekking van de individuele sensoren aanzienlijk uit. Dat leidt tot een efficiëntere en betaalbare manier om de verkeerssituatie grondig te observeren en te evalueren.

Demonstratie met situaties uit de dagelijkse rijpraktijk Ingenieurs van GM illustreerden de voordelen van de nieuwe technologie via een aantal praktische toepassingen. Een waarschuwingssysteem vermindert het gevaar dat bestuurders een andere auto in de dode hoek van hun spiegel over het hoofd zien. Diverse functies helpen de kop-staartaanrijdingen te voorkomen die dagelijks gebeuren als gevolg van slechte zichtbaarheid, bochtige wegen en een kortstondig gebrek aan concentratie bij de bestuurder. Het systeem waarschuwt voor stilstaande autoâs op de weg nog voor de naderende bestuurder ze kan zien (bijvoorbeeld achter in een bocht) en waarschuwt andere autoâs wanneer men een noodstop uitvoert. Wanneer het systeem in de auto het risico op een aanrijding achteraan vermoedt, knippert de auto snel met zijn achterlichten. Waarschuwingssystemen in de naderende auto waarschuwen ook de bestuurder die dan nog genoeg tijd heeft om te remmen of uit te wijken. Naargelang de situatie geeft het systeem deze waarschuwingen weer met een visueel of geluidssignaal of door de bestuurdersstoel te laten trillen.

In een ander scenario wordt de veiligheid bij het naderen van kruispunten verbeterd door een systeem dat de bestuurder waarschuwt voor potentiële aanrijdingen. Zelfs wanneer er geen visueel contact is tussen de bestuurders van beide auto's, detecteert het systeem elk aanrijdingsgevaar op voorhand en worden beide bestuurders gewaarschuwd dat ze moeten ingrijpen, door te remmen bijvoorbeeld. Ook autoâs van wegwerkers of hulpdiensten kunnen signalen geven wanneer er een rijstrook is afgesloten of wanneer er plaats moet worden gemaakt.

Doelstelling: beschikbaarheid voor zo veel mogelijk autoâs GM heeft deze technologie met opzet gebaseerd op goedkope, beproefde onderdelen, zodat het in alle autoklassen tot de standaarduitrusting kan behoren. Het alternatief ligt in uitermate dure, technologische systemen voor enkele auto's, maar zoals Hans-Georg Frischkorn het verwoordt: âGM heeft zich altijd uitgesproken om innovaties betaalbaar en toegankelijk te maken. Onze V2V-systemen zijn betaalbaar en kunnen in elke autoklasse worden gebruikt. Dat is uitermate belangrijk aangezien de efficiëntie van deze systemen rechtevenredig is met het aantal auto's dat ermee is uitgerust.â