Eerste politiekorps met een verbeterde computeromgeving

VTS

Hollands Midden, 03-05-2007 o De Nederlandse politiekorpsen zijn bezig met een grote verbeterslag van hun automatiseringsomgeving. Landelijke samenwerking, betere beveiliging en besparing van kosten staan daarbij centraal. Deze stap vooruit is de start van het nieuwe landelijke samenwerkingsverband Politie Nederland (vts Politie Nederland). Politiekorps Hollands Midden (de regio Leiden, Gouda, Alphen aan den Rijn en Noordwijk) is het eerste korps waar deze vernieuwing volledig is ingevoerd.

Betere samenwerking tussen politieregios Hollands Midden is het eerste korps dat volledig werkt met alle systemen op een nieuwe computeromgeving. Uiteindelijk dienen alle korpsen in 2009 dezelfde automatisering te hebben doorgevoerd. Dit leidt tot een verbetering in de samenwerking (inzicht in gegevens van andere korpsen) en de communicatie tussen de verschillende korpsen. De opzet van de automatisering die nu binnen Hollands Midden draait, is eveneens de basis voor landelijke applicaties (programmas) die binnen de politie in gebruik genomen worden. De landelijke programmas zorgen dat alle korpsen over dezelfde informatie beschikken. Stel dat Hollands Midden een veelpleger oppakt en deze wordt ook gezocht in andere politieregios. Hollands Midden krijgt dit direct vanuit het systeem door. Op deze wijze beschikken agenten sneller en eenduidiger over de volledige informatie over verdachten en zaken. Dit helpt de agent uiteindelijk in haar werk op straat. De politie is een organisatie die voor een belangrijk deel van informatie afhankelijk is. Wanneer de informatievoorziening optimaal werkt, houdt de agent meer tijd over om de kerntaken uit te oefenen en is minder tijd kwijt achter zijn/ haar bureau.

Toepassingen landelijk ontwikkeld Nu alle computeromgevingen voor de korpsen hetzelfde worden, is het mogelijk aanpassingen of vernieuwingen gelijktijdig te ontwerpen. De huidige investering zorgt ervoor dat in de toekomst de ICT-kosten lager worden. Voorheen was elk korps zelf verantwoordelijk voor de invulling van hun eigen ICT en gebruikten zij niet allemaal dezelfde programmas. Alle 26 korpsen hadden kosten voor het realiseren van ICT-verbeteringen. In de nabije toekomst kunnen verbeteringen en/of wijzigingen, zoals nieuwe software, landelijk in alle korpsen worden doorgevoerd (landelijke applicaties). Uiterlijk in 2009 volgen alle korpsen het spoor van Hollands Midden richting de nieuwe omgeving.

Extra beveiliging mobiele apparatuur Het meest in het oog springend is de extra beveiliging bij mobiele apparatuur, zoals laptops en PDAs (elektronische agendas). In de nieuwe computeromgeving worden de gegevens van deze apparatuur automatisch versleuteld op de harddisk opgeslagen (encrypting). Dit houdt in dat het zonder wachtwoord niet meer mogelijk is de inhoud van het mobiele apparaat te lezen. Verder is het niet meer interessant om een computer bij een politiebureau te stelen. Doe je dit wel dan merk je thuis dat het kastje leeg is. De gegevens worden namelijk centraal opgeslagen. De kans dat politiegegevens in verkeerde handen komen, wordt door deze aanpassingen miniem.

Verbeterde borging continuïteit Meer stabiliteit in het computernetwerk ontstaat in de regio Hollands Midden eveneens door de komst van twee nieuwe, aan elkaar gekoppelde, rekencentra (ruimte waarvandaan alle applicaties van het korps draaien en de gegevens centraal worden opgeslagen). Wanneer in een noodsituatie één van de rekencentra uitvalt, neemt het andere rekencentrum de taken over. Dit is een belangrijke verbetering voor de continuïteit van het politiewerk.