Eerste politiekorps met een verbeterde computeromgeving
VTS
Hollands Midden, 03-05-2007 o De Nederlandse politiekorpsen zijn bezig
met een grote verbeterslag van hun automatiseringsomgeving. Landelijke
samenwerking, betere beveiliging en besparing van kosten staan daarbij
centraal. Deze stap vooruit is de start van het nieuwe landelijke
samenwerkingsverband Politie Nederland (vts Politie Nederland).
Politiekorps Hollands Midden (de regio Leiden, Gouda, Alphen aan den
Rijn en Noordwijk) is het eerste korps waar deze vernieuwing volledig
is ingevoerd.
Betere samenwerking tussen politieregios
Hollands Midden is het eerste korps dat volledig werkt met alle
systemen op een nieuwe computeromgeving. Uiteindelijk dienen alle
korpsen in 2009 dezelfde automatisering te hebben doorgevoerd. Dit
leidt tot een verbetering in de samenwerking (inzicht in gegevens van
andere korpsen) en de communicatie tussen de verschillende korpsen. De
opzet van de automatisering die nu binnen Hollands Midden draait, is
eveneens de basis voor landelijke applicaties (programmas) die binnen
de politie in gebruik genomen worden. De landelijke programmas zorgen
dat alle korpsen over dezelfde informatie beschikken. Stel dat
Hollands Midden een veelpleger oppakt en deze wordt ook gezocht in
andere politieregios. Hollands Midden krijgt dit direct vanuit het
systeem door. Op deze wijze beschikken agenten sneller en eenduidiger
over de volledige informatie over verdachten en zaken.
Dit helpt de agent uiteindelijk in haar werk op straat. De politie is
een organisatie die voor een belangrijk deel van informatie
afhankelijk is. Wanneer de informatievoorziening optimaal werkt, houdt
de agent meer tijd over om de kerntaken uit te oefenen en is minder
tijd kwijt achter zijn/ haar bureau.
Toepassingen landelijk ontwikkeld
Nu alle computeromgevingen voor de korpsen hetzelfde worden, is het
mogelijk aanpassingen of vernieuwingen gelijktijdig te ontwerpen. De
huidige investering zorgt ervoor dat in de toekomst de ICT-kosten
lager worden. Voorheen was elk korps zelf verantwoordelijk voor de
invulling van hun eigen ICT en gebruikten zij niet allemaal dezelfde
programmas. Alle 26 korpsen hadden kosten voor het realiseren van
ICT-verbeteringen. In de nabije toekomst kunnen verbeteringen en/of
wijzigingen, zoals nieuwe software, landelijk in alle korpsen worden
doorgevoerd (landelijke applicaties). Uiterlijk in 2009 volgen alle
korpsen het spoor van Hollands Midden richting de nieuwe omgeving.
Extra beveiliging mobiele apparatuur
Het meest in het oog springend is de extra beveiliging bij mobiele
apparatuur, zoals laptops en PDAs (elektronische agendas). In de
nieuwe computeromgeving worden de gegevens van deze apparatuur
automatisch versleuteld op de harddisk opgeslagen (encrypting). Dit
houdt in dat het zonder wachtwoord niet meer mogelijk is de inhoud van
het mobiele apparaat te lezen. Verder is het niet meer interessant om
een computer bij een politiebureau te stelen. Doe je dit wel dan merk
je thuis dat het kastje leeg is. De gegevens worden namelijk centraal
opgeslagen. De kans dat politiegegevens in verkeerde handen komen,
wordt door deze aanpassingen miniem.
Verbeterde borging continuïteit
Meer stabiliteit in het computernetwerk ontstaat in de regio Hollands
Midden eveneens door de komst van twee nieuwe, aan elkaar gekoppelde,
rekencentra (ruimte waarvandaan alle applicaties van het korps draaien
en de gegevens centraal worden opgeslagen). Wanneer in een
noodsituatie één van de rekencentra uitvalt, neemt het andere
rekencentrum de taken over. Dit is een belangrijke verbetering voor de
continuïteit van het politiewerk.