Cap Gemini Nederland


PERSBERICHT

Utrecht, 3 mei 2007

Snelle vercommercialisering van medicijnen verhoogt de economische levensduur

Onderzoeksrapport van Capgemini nu beschikbaar

Nu de farmaceutische industrie te maken heeft met korter durende exclusieve rechten op medicijnen, agressieve concurrentie van generieke geneesmiddelen en de toenemende invloed van 'managed care', gaan veel bedrijven over tot een snelle vercommercialisering om het rendement op hun onderzoeks- en ontwikkelingskosten te verhogen. Dit blijkt uit een nieuw, wereldwijd onderzoek van Capgemini. Deze "Vision & Reality Study", uitgevoerd in de zomer en het najaar van 2006, is getiteld The Value of Early Commercialization: From Market to Discovery and Back. De studie is gebaseerd op gegevens van 200 vooraanstaande leidinggevenden uit de farmaceutische en biotechnologische industrie in Europa, Noord-Amerika en Azië.

In het onderzoek wordt onderzocht hoe effectief de inspanningen van snelle vercommercialisering momenteel zijn en wordt gekeken naar de voordelen, beperkingen en uitdagingen van samenwerking tussen commerciële afdelingen enerzijds en Research & Development (R&D) anderzijds. Daarnaast gaat het ook in op het evenwicht tussen commerciële en R&D-perspectieven bij het ontwikkelen van nieuwe producten.

Hoewel de meeste bedrijven in snelle vercommercialisering geloven, komt uit het onderzoek naar voren dat de huidige procedures verre van ideaal zijn. Deze procedures bestaan uit het vormen van crossfunctionele projectteams, het organiseren van groepen op basis van therapeutische werkgebieden en het creëren van multifunctionele besluitvormende lichamen voor het beheren van productportfolio's. Deze inspanningen waren een tijd lang succesvol, maar de snel veranderende marktomgeving dwingt de sector tot het ontwikkelen van nieuwe samenwerkingsmodellen voor de betreffende functies.

"Een belangrijke conclusie van het onderzoek is dat de sector het huidige ontwikkelingsproces moet heroverwegen", aldus Omar Chane, vice-president Capgemini UK. "Er vindt een verschuiving plaats van een gereguleerde ontwikkeling op basis van medische indicatie naar een productontwikkeling waarbij de klant/patiënt Centraal staat. Een dergelijke transformatie vereist een fundamentele wijziging in het cultuur- en bedrijfsmodel van farmaceutische bedrijven.

Belangrijke onderzoeksresultaten zijn:

* 65% van de respondenten is van mening dat bij de ontwikkeling van medicijnen zowel rekening gehouden moet worden met R&D als met commerciële aspecten.
* 61% van de respondenten stelt voor dat de commerciële invalshoek een rol gaat spelen in de ontdekkings- of preklinische fase van het ontwikkelingsproces.
* Vier van de vijf ondervraagde leidinggevenden vindt dat de economische levensduur van medicijnen met ten minste 10% kan worden verhoogd, als ze maar voldoende ondersteuning van hun commerciële teams kregen. Bijna de helft van de respondenten dacht zelfs dat de economische levensduur met meer dan 20% kon toenemen.

De samenvatting "Vision & Reality Study" uit 2006 kunt u vinden op www.nl.capgemini.com.

Over Capgemini
Capgemini levert aantoonbaar toegevoegde waarde aan de prestaties van zijn klanten in een groot aantal branches. Dit gebeurt met een compleet en innovatief aanbod van consulting-, technology- en outsourcingdiensten. Daarbij werkt de onderneming op een onderscheidende manier samen met haar klanten aan het behalen van snellere, betere en meer duurzame resultaten: de Collaborative Business Experience. Deze innovatieve samenwerking krijgt vorm door een sterk netwerk van technologiepartners, bewezen methoden en hulpmiddelen en een sterk op samenwerking gerichte mentaliteit in de dagelijkse praktijk. Hiermee helpt Capgemini organisaties om nieuwe groeistrategieën te ontwikkelen en de mogelijkheden van technologie optimaal te benutten. Capgemini heeft wereldwijd ongeveer 68.000 medewerkers in dienst. De organisatie realiseerde in 2006 een omzet van 7,7 miljard euro. Meer informatie is beschikbaar op www.nl.capgemini.com

EINDE PERSBERICHT